hm... formuleringer..

Klesklypa

Gift med forumet
Har dokke lest topp artikkelen på BV-hovedsida idag?
der står det om at barn ikkje skal tvinges i mat, det er eg enig i[;)]

Men, der står også at om barna er flinke til å spise skal en rose, men ikkje si "Så flink du var til å spise nå!"
For barna trenger ikkje være flinke i alt! Og da kan de få prestasjonsproblemer seinere...

er ei som har kommentert artikkelen som skriver at om ho får en tegning av gutten sin på tre år sider ho "Skal eg får den tegningen? No blei mamma glad!" i steden for "Så FIIIN tegning" Eller så "FLINK" du er til å tegne..

synes dette høres riktig ut eg! Men så vanskelig da du.. det er liksom så naturlig for meg å si "Så flink!" "Så fin!" osv..

I hiemesjukepleien har vi også fått påpakk om at vi ikkje kan si "Ha det bra!" til pasientene når vi går!
Vi må si "Hadet" "vi snakkes" Eller helst "Vi snakkes en gang i fremtiden" OMG! Skal en tenke på det også!!
Grunnen er at det er mange som ikkje har det bra, som blir provosert når vi kommer å sider HadetBRA heile tida..
Men herremin, det er jo bare en høfflinghetsfrase jo!

Så masse å tenke på da gitt!

her oppe i nord si stort sett alle som e har møtt på "hade"[:)]

Men det e vanskeli å ordlegg seg heeeeelt perfekt bestandi.

Ja eg tror absolutt det er noe i det. På samme måte som at når man skal si nei til ett barn, skal man si at man forstår barnet; f.eks nei du får ikke lov å ta den ledningen, men eg skjønner at du har lyst/den ser fin ut e.l.
Men det er IKKE lett å huske på nei! Hvertfall ikke når man spontant blir overrasket med en tegning eller gave eller noe..

Synes det høyres litt sjukt ut, eg! Synes ein burde ha lov til å seie til barnet KVA det er flink på?

Har alltid fått høre kva eg er flink til, uten at det har gjett meg prestasjonsangst i ettertid. Eg har også fått høyre at eg ikkje er flink til å rydde rommet...... Så dei har jo berre sakt det som det er, og ærlighet varer lengst!!:P

For mye og for lite, det er galt alt.... Jeg tror sunn fornuft blandet med MASSE kjærlighet vil gi sunne gode barn. Skal vi høre på alt som forskes på, og gjøre alt 100 % etter boka, så vil vi bli gal til slutt [:D] Og så om en liten stund så finner de ut at "nei, nå skal dere gjøre omvendt av det vi sa for 1 år siden...") Hehe [;)]

Hmm, akkurat nå roser jeg vel for at hun faktisk er flink til å putte ting i munnen selv, og ikke sose rundt med maten. synes jo hun er flink da!! [:-] hva skal vi si da? [X(] nei, fremheve det positive mener jeg... de blir jo så glade!

Back
Topp