Hjertelyd

Tingelingmamma87

Flørter med forumet
Marsboerne 20 18
Er det noen som vet ved hvilken kontroll det høres på hjertelyden for første gang? Skal gå annenhvergang til lege og jordmor, men trenge ikke at samboer tar så mye fri fra jobb for å være med hver gang, men ville hatt han med når vi skal høre hjerte for første gang :)

Det kommer helt an på lege/jm, mange vil ikke prøve før en viss uke, for ikke å stresse deg, mens andre gjør det om man spør.

Jeg har funnet den selv ganske tidlig i forrige svangerskap med en hjemmedoppler :)

Ca. Uke 9-11 er vanlig å få høre hjertelyd. Uke 9 kan være for tidlig.

Hadde kontroll hos legen i uke 7, skal ha igjen igjen hos legen i uke 13. Da vil han vel prøve på hjertelyd?

Det er vanlig at lege/ jordmor ikke vil prøve å finne hjertelyden før nærmere uke 14-16, fordi det kan være vanskelig før dette, og fører til stress dersom en ikke finner hjertet. Ved innvendig ultralyd kan du få høre hjertet fra uke 6/7 :)
Jeg fant forresten hjertelyden hjemme i slutten av uke 9, så det er mulig å finne den tidlig, men sjelden lege/ jordmor tar sjansen på å prøve så tidlig ;)

Last edited:
Sniker fra desembee.

Det kommer helt an på lege/JM. Jeg var hos lege 12+5 men hun ville ikke prøve å finne den. JM lette etter den, og fant den, 16+5.

Back
Topp