Hjertelyd

Mailykke2

Forelsket i forumet
Jeg lurer på en ting, får man ikke høre hjertelyden første time hos jordmor? Må man vente til uke 15-16?:s

Det kommer litt an på om jordmoren finner hjertelyden første gang du er der.

Jeg måtte vente til uke 15 forrige gang. Jeg hadde morkaken på forsiden av magen, og den fungerte dermed som en pute som dempet lyden. Jordmor fant ikke hjertelyden før i uke 15 rett og slett. Nå hadde jeg vært på UL i uke 10 og uke 14 og slapp dermed å være redd, jeg hadde jo sett hjerte slå :)

Første time hos jordmor skal man jo ha når man er 15 uker på vei!, når jeg var førstegangs gravid, lyttet hun ikke i uke 15, men ventet til neste kontroll...

så mange ulike ting man hører.. Jeg skal til ho neste mandag, og da er jeg 11 uker på vei. Når jeg bestilte time sa ho "da er jo du kommet så langt at vi kan høre hjertelyden". Men i ettertid har jeg fått høre av ei som har på samme plass at de ikke hører etter den før man er 15 uker på vei... Jeg går ikke derfra før jeg har fått høre den, klarer ikke slappe ordentlig av før jeg har hørt den.

Slik jeg tolker det ut ifra tidligere tråder her er det flere forhold som avgjør hvor tidlig man hører hjertelyd, slik som Linnkir skriver at hun hadde morkaken på forsiden av magen og at denne dempet lyden. Lykke til :-D

De begrenser det nok for å unngå engstelige mødre for det kan jo være grunner til at de ikke finner den så tidlig. Jeg finner min om morgenen nå, men ikke om kvelden når jeg er oppblåst og kanskje blæra er litt full etc... Så et tips når du skal til JM er å tømme blæra før du går inn, hvis hun lytter etter hjertelyden er det ihvertfall større sjanse for å høre den med tom blære (ettersom jeg har hørt og erfart ihvertfall).
Lykke til!

Back
Topp