Hjertelyd uke 12

StorkNebb

Elsker forumet
Var på første sv.kontroll i dag, fikk mast meg til å høre hjertelyden, hvis jeg lovte å ikke få panikk hvis hun ikke fant den..
Hun fant jo ikke hjertelyden, og veldig panikk har jeg ikke, men nå tenker jeg unektelig litt på dette likevel! Hun sa jo at hun kjente livmoren over skambeinet, og at veksten var bra..

Burde man finne hjertelyden i uke 12 eller? Legen sa at det var unntaksvis at dette skjedde da.. Og jeg var jo på ul i forrige uke og så at det var hjerteaksjon der..

 
Sist jeg var gravid lyttet legen først etter hjertelyd på 24 ukers kontrollen. Har ikke prøvd å finne denne gangen, var 12+3 da jeg var hos legen.

Mange leger som ikke vil lete etter hjertelyd tidlig, for å ikke uroe den gravide.

Hvis jeg var deg ville jeg stolt på magefølelsen, og det faktum at du var på ultralyd for ei uke siden :)
 
min ville ikke lete før i uke 24, sa jm gjerne gjorde det før. Men det var bare stressende å ikke finne. Sist fant jeg hjertelyd fra uke 9, nå er jeg i uke 12+4 og ennå ikke funnet den sjølv (har angelsound). Men stresser ikke, har vært på en ul, der det var full action inni der. Så slapper mye mer av denne gangen kjenner jeg. Skal se alt er super dupert!! :) Så slapp av du :) 
 
Legen min prøvde å finne hjertelyden i uke 12 i mitt forrige sv.skap, men fant den ikke... Jeg endte opp med å møte opp hos henne gråtende dagen etterpå etter et døgn med masse tårer og panikk... *rødme* Jeg fikk henvisning til ul av henne og alt var i skjønneste orden og idag har jeg verdens fineste 2-åring..så JA, det er fullstendig mulig at lille har gjemt seg og at hun derfor ikke fant hjertelyden.
Når det er sagt, så skjønner jeg din bekymring, men min erfaring er, som sagt, at det er absolutt mulig å ikke finne den og denne gangen spurte jeg IKKE legen min om å høre etter hjertelyden da jeg var der i uke 12+5.
Jeg håper dette kan berolige deg litt, men hvis ikke så håper jeg du kan få en ny ul så du slipper og bekymre deg :)
 
INGENTING å bekymre seg for :) Min lege lette også med doppler i uke 12. Han prøvde ganske lenge, men fant ingenting. Lettere hysterisk som jeg er, dro jeg hjem og bestilte time til privat ultralyd. Var der i uke 13 og fikk se en liten luring som lå der og sprella med armer og bein :) Verdens herligste syn!!! Og nå har jeg lært, jeg skal ikke be om å få høre hjertelyd så tidlig, man blir jo bare bekymra!!!
 
Som de andre sier her er det ingenting å bekymre seg for, det er derfor mange leger/jordmødre ikke lytter før tidligst uke 15/16. Og du har jo vært på ultralyd og sett at alt er bra nylig, så da vet du at fosteret utvikler seg som det skal. Skjønner selvfølgelig at du er litt bekymret, men prøv å tenke at det er normalt å ikke høre hjertelyden. Ta deg en ekstra tur til legen i uke 15/16, så får du helt sikkert høre den :)
 
Samme her i forrige svangerskap. Legen trodde kanskje han hørte det, men var ikke sikker.

Men jeg har funnet ut at det igrunn ikke går ant å forberede seg på fravær av hjertelyden. Selv om man er fornuftig på forhånd så kommer gjerne tvilen snikende. Ikke særlig produktivt. Men kanskje er det bare meg, jeg er kjempeflink til å tenke negativt ^^
 
Jeg var hos jordmor i uke 13 og hun sa at det var lite trolig at man ville finne hjertelyden da, siden babyen er så liten og det så mye imellom, slik at det er vanskelig å finne den.. Derfor anbefalte hun meg ikke at vi skulle prøve, og jeg ville ikke det da, greit å vente, for jeg vet at jeg blir lett bekymret.. Så det er ikke uvanlig å ikke finne hjertelyden, så ikke bekymre deg for det :-) alt er nok i skjønneste orden med den lille i magen :-)
 
kan ikke huske at legen lyttet etter hjertelyd alt i uke 12, sist......? hmmm.. tror ikke du skal tenke på det. er dette i tillegg en almenlege, er ikke dette alltid deres sterkeste felt.. :)
 
Min jordmor vil ikke lytte før i uke 24 (neste kontroll). De lyttet ikke før etter uke 20 på generell basis. Så du kan nok ta det helt med ro og det jeg tenker er at om de hadde funnet den hadde det vært en bonus, at de ikke fant den betyr bare at den leker gjemsel med dere ;)
 
Jeg er 13+3 og fikk høre hjertelyden på min 12 ukerskontroll idag. Hun sa også at hun ikke kom til å bli noe bekymret om hun ikke fant den. det kan godt være at din baby ligger  langt inn eller med ryggen ut, så jeg synes ikke du skal bekymre deg mere over dette. Evt kan du bestille deg ny legetime om en uke eller to for å få høre på nytt!

 
Back
Topp