Hjertelyd og leie

Har du sjekket om legekontoret deres har en UL-maskin de kan bruke da?

Det hadde nemlig mitt legekontor, og legen min var ekstremt ivrig på å få prøve den siden han aldri ellers fikk gjort det.. Så han viste meg alt som var og målte magen på babyen og størrelsen og sånn :D Han nevnte til og med at man gjerne skulle komme inn så legene fikk testet seg mer :p Haha!

Høres jo ut som en grei situasjon :) Legen min har også UL-apparat men overhodet ikke kompetanse til å bruke det, annet enn for å se "noe" og høre / måle hjertelyd. Han er ganske ung, og tror ikke han har fulgt så mange gravide før for å si det sånn :) Jordmor har et eldgammelt apparat som hun har brukt en gang, men det er for dårlig til å bruke for å ta mål, og hun har heller ikke kompetanse på det har hun sagt - er bare for moro skyld liksom. Så hvis det skal være noe poeng i forhold til å få riktige mål, så blir det der jeg tok ordinær UL, hos gynekolog/lege. Skal ringe imorra og spørre :)

Gjelder det hele Grenland, eller bare Skien? Jeg bor i Porsgrunn og har ikke hørt noe, er bare ei uke unna 32... Har også hørt om UL mot slutten (vekstestimering / sjekke leie) men trodde det var senere siden jeg ikke har hørt noe. Må nesten spørre JM om de har glemt det kanskje... Er på Søsterhjemmet så det er jo ikke kommunalt liksom.
Jeg bor jo i Porsgrunn og har fått innkalling.. Men jeg har hatt tidlig ul og oul på sjukehuset i Porsgrunn og da er jeg vel kanskje inni systemet.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Da har jeg hørt med legen min, og han hadde aldri hørt om UL i uke 32 (eller noe UL utenom ordinær, forøvrig) før (er på Heistad). Sa det var kun dersom det ble oppdaga noe feil som skulle sjekkes opp at man ble henvist til ny UL. Men hvis jeg absolutt ville så kunne jeg jo sikkert ringe jordmor og høre. Syns det er litt snodig, jeg har jo hørt om det sjøl, etter å ha bodd her to år - kolleger og andre i tillegg til folk her inne.

Jeg vil gjerne få tatt mål av hodet igjen (det var 1uke+ lenger i utviklinga enn mage og lårbein tilsa på ord ul.) for å se om det fortsatt er større en gjennomsnittet, mannen min var 38,5cm så det kan jo være greit å vite ift evt seteleie og bekken. Føler det er litt masete, men har faktisk lyst til å høre med jm da, hvis det faktisk er et tilbud som legen ikke har hørt om så er det greit å få det med seg.
Du kan ev. bestille time hos gynekologen på søsterhjemmet.. Koster rett over 400 kr.. Men trur hun har rimelig full plan eneste.. Jordmora på søsterhjemmet har jo også ett gammelt apparat dersom du går til henne..

Jeg bor jo i Porsgrunn og har fått innkalling.. Men jeg har hatt tidlig ul og oul på sjukehuset i Porsgrunn og da er jeg vel kanskje inni systemet.

Hah, skjønner ikke han legen min altså. Hadde aldri hørt om noe UL utenom ordinær i uke 18, og sa det kun var dersom man oppdaga feil at man fikk en til. Jeg sa at jeg har hørt det er et vanlig tilbud i Grenland, og at jeg visste om flere som har hatt / skal ha uten at det har vært noe spesielt, og han mente at det ikke kunne stemme. Føltes som om han mente jeg fant det på for å få en UL til... Er ikke det at jeg har så utrolig lyst på UL, men vil gjerne få en sjekk på hodestørrelsen, og kjipt å ikke ha muligheten hvis det er et reelt tilbud som han bare ikke har hørt om...

edit:ser nå at du har svart på det andre innlegget mitt, så dette ble overflødig :)

Hah, skjønner ikke han legen min altså. Hadde aldri hørt om noe UL utenom ordinær i uke 18, og sa det kun var dersom man oppdaga feil at man fikk en til. Jeg sa at jeg har hørt det er et vanlig tilbud i Grenland, og at jeg visste om flere som har hatt / skal ha uten at det har vært noe spesielt, og han mente at det ikke kunne stemme. Føltes som om han mente jeg fant det på for å få en UL til... Er ikke det at jeg har så utrolig lyst på UL, men vil gjerne få en sjekk på hodestørrelsen, og kjipt å ikke ha muligheten hvis det er et reelt tilbud som han bare ikke har hørt om...

edit:ser nå at du har svart på det andre innlegget mitt, så dette ble overflødig :)
Viss det er noen trøst så skjønner ikke jeg heller hvorfor noen får og noen ikke, sist maste jeg meg til det fordi jeg hadde hørt at de var vanlig, en jeg flyttet hit rundt uke 30 så da var jeg ikke i systemet.. Denne gang fikk jeg innkallelse i posten sånn helt uten videre. Virker litt tilfeldig spør du meg..

Viss det er noen trøst så skjønner ikke jeg heller hvorfor noen får og noen ikke, sist maste jeg meg til det fordi jeg hadde hørt at de var vanlig, en jeg flyttet hit rundt uke 30 så da var jeg ikke i systemet.. Denne gang fikk jeg innkallelse i posten sånn helt uten videre. Virker litt tilfeldig spør du meg..

Ja, det virker litt tilfeldig. Og jeg kjenner jeg blir jo mer gira når jeg veit at det er en mulighet liksom, enn hvis jeg bodde et sted hvor det ikke er sånn! Litt rart skrudd sammen kanskje :) Og så blir jeg litt i tvil fordi legen min virker ikke helt dreven på det med svangerskap sånn generelt. Fylte ut feil på helseskjemaet, måtte minnes om div blodprøver, og når jeg spurte om kynnere så sa han bare at det måtte jeg ta med jordmor.. Han er ganske ung, sikkert ikke jobba lenge siden han var ferdig utdanna.

Jeg skal prøve å høre med jordmor på tlf imorra, uansett!

men sånn apropos det du laga tråden for i første omgang: nå i det siste (særlig i 12-1 tida på natta...hurra.) har jeg kjent hikking sånn helt nederst... Øh, høres kanskje rart ut, men altså rytmisk dunking mellom beina liksom. Kan det være et tegn på at hodet er ned, tro?

Ja, det virker litt tilfeldig. Og jeg kjenner jeg blir jo mer gira når jeg veit at det er en mulighet liksom, enn hvis jeg bodde et sted hvor det ikke er sånn! Litt rart skrudd sammen kanskje :) Og så blir jeg litt i tvil fordi legen min virker ikke helt dreven på det med svangerskap sånn generelt. Fylte ut feil på helseskjemaet, måtte minnes om div blodprøver, og når jeg spurte om kynnere så sa han bare at det måtte jeg ta med jordmor.. Han er ganske ung, sikkert ikke jobba lenge siden han var ferdig utdanna.

Jeg skal prøve å høre med jordmor på tlf imorra, uansett!

men sånn apropos det du laga tråden for i første omgang: nå i det siste (særlig i 12-1 tida på natta...hurra.) har jeg kjent hikking sånn helt nederst... Øh, høres kanskje rart ut, men altså rytmisk dunking mellom beina liksom. Kan det være et tegn på at hodet er ned, tro?

Jeg og kjenner hikking helt nede ja.. Tror det betyr at de ligger rett veg :)

Back
Topp