Hjertelyd hos legen

Blomkarse

Glad i forumet
*MIA*
Februarlykke 2022❄️
Spurte for lenge siden når jeg burde ta tidlig ul. Nå er jeg blitt litt mer usikker på om jeg vil. Men lurer da på når legen/ jordmor kan høre hjertet på utsiden? Skal på første kontroll i uke 12, og ellers er jo oul i november først så er jo evigheter uten å eventuelt høre/ se noe liv! Kanskje dette er svart på tidligere, håper dere bærer over med meg..:)

Det jeg har lært gjennom mine graviditeter, er at de helst ikke prøver før etter ordinær ultralyd..
Noen babyen gjemmer seg godt i magen, noen har morkaken foran som kan hindre i å finne hjertelyden og noen bærer langt bak=) Noen prøver i uke 15 og noen i uke 18.. =) Kommer an på jordmoren/legen din :)

Legen min sa at man ikke kunne høre noe på noen uker ennå (det var i uke 11), jeg vet jo at det ikke stemmer, men tenker det blir sagt for å slippe letinga med evt påfølgende spm hvis man ikke finner lyden (de kan jo gjemme seg). Slik var det i første svangerskap også.

Jordmor prøvde på første kontroll forrige gang, det var i uke 16, herlig lyd.

Legen sjekket og fant på meg på dagen 11 uker sist :)

Sist svangerskap så prøvde legen å finne hjertelyden i uke 11, men fant den ikke. Hun sa ifra på forhånd at det ikke alltid er så enkelt å finne så tidlig, og spurte om jeg ville at hun skulle prøve likevel. Jordmor fant den med en gang. Husker ikke nøyaktig hvilken uke jeg var i, men det var ihvertfall før oul.

Det var jo store forskjeller ja.. Husker faktisk ikke fra sist, men tror jordmor oftere sjekket en fastlegen. Da hadde jeg sett hjertet på tidlig ul så tenkte ikke så over det. jeg får høre med legen på første kontroll:) takk for svar jenter!

Back
Topp