Hjerteformet livmor

Litjpia1

Andre møte med forumet
Var på tul i dag og fikk se at jeg har hjerteformet livmor, er det noen her inne som vet hva det vil si/ er det negativt på noen måte?
 
Var på tul i dag og fikk se at jeg har hjerteformet livmor, er det noen her inne som vet hva det vil si/ er det negativt på noen måte?

Hvorfor spørte du ikke om det når du var der? Ville heller fått svar fra fagfolk enn random gravide kvinner her inne :nailbiting:
Det er hvertfall mye større sannsynlighet for for tidlig fødsel og man må passe ekstra på så ikke morkaka løsner under fødsel. Merkelig at de ikke sa noe om det når de så det.. :eek:
 
Hvordan ser den ut da? Jeg og min mor la merke til at det så ut som babyen lå i en hjerteform da jeg var på tidlig ul. Men det er sikkert noe annet det du skriver om? :) Har tidligere født tre barn 6 dsger før, 6 dsger over og 8 dager før termin:D
 
Du må spørre legen, men det er bl.a. større sjanse for seteleie fordi fosteret pleier å snu hodet ned ganske sent. Med hjerteformet livmor er det dårligere plass til å snu seg, og det er større sjanse for å bli værende med hodet opp.
 
Sniker her. Jeg har dette, og det kan regnes som risikosvangerskap alt ettersom hvor stor grad av hjerteform det er. Hjerteformet livmor vil si at toppen av livmoren som egentlig er flat, heller får seg et lite nedheng kan man si, slik at den blir litt delt øverst som et hjerte. Hos noen kan det knapt være synlig mens hos andre går den så langt at livmoren nesten er delt i to. Det er sistnevnte som gir størst risiko. Om du er i den graden som tilsier større risiko så vil du også få ekstra oppfølging. Jeg har fått et barn som valgte å ligge tverr i livmoren under hele svangerskapet og aldri snudde seg med hodet ned, så jeg måtte reise til et større og bedre sykehus før fødselen i tilfelle den startet i tverrleie, da det måtte blitt keisersnitt. Men når riene kom gikk alt rett vei for å si det sånn. Denne gangen skal jeg følges opp med sjekk av leie, men legene tar det hele litt roligere siden det forrige barnet viste at det fant rett vei ut når det virkelig gjaldt :p Når du kommer lengre i svangerskapet, ca fra uke 34/35 vil jordmor og lege uansett kjenne på magen for å sjekke leie, og hvis det da ikke er hodeleie blir man stort sett sendt til ny ul for å vurdere situasjonen, og hvis det kommer nærmere fødselen kan man vurdere enten planlagt keisersnitt ved seteleie eller tverrleie, setefødsel hvis babyen ligger i sete, eller forsøk på å vende babyen utenfra for å få til fødsel i hodeleie.

Håper dette gjorde deg litt klokere :happy:
 
Jeg har også hjerteformet livmor, men har skjønt at det er varierende grad av det. Snakk med helsepersonell om hva som gjeldende for deg. Jeg fikk beskjed om at man måtte følge med på om barnet fikk snudd seg mot slutten. Kunne også føre til litt tidlig fødsel.
 
Jeg har hjerteformet livmor:) var på kontroller hyppig på slutten forrige svangerskap fordi lille ikke ville snu seg med hode ned. Han snudde seg ca.2 uker før termin:) jeg gikk 13 dager over termin, ble satt igang på dag 11, så tidligfødsel var ikke tilfellet hos meg:) mistet mye blod under fødselen, usikker på om det hadde noe med livmoren og gjøre.
 
Back
Topp