Hjerteformet livmor

M_E

Betatt av forumet
Aprilbarna`15
Noen som har det? Hva vil det si?? Var på 3D ultralyd og da nevnte han det, men sa ingenting mer.. Ble litt bekymret nå.. Skal til jordmor 2 feb så må høre med henne da også..

Jeg har det ikke, men har hørt om det. Er ikke farlig. Den er rett og slett formet som et hjerte, så babyen din ligger nok kun på en av sidene etterhvert som den blir større. :-)

Noen som har det? Hva vil det si?? Var på 3D ultralyd og da nevnte han det, men sa ingenting mer.. Ble litt bekymret nå.. Skal til jordmor 2 feb så må høre med henne da også..

Fant dette her (klippet ut det er relevant for deg)

Mulige komplikasjoner
Overlege Halvor Henriksen sier det kan bli noen ekstra komplikasjoner for ei kvinne med hjerteformet livmor når hun går gravid.
– Dersom kvinnen har skillevegg eller todelt livmor, er det noe større sjanse for prematur fødsel. Dersom kvinnen har en ren hjerteformet livmor, er det noe større sjanse for at barnet vil ligge i seteleie, sier overlege Halvor Henriksen. (Jeg fant et annet sted at risikoen for prematur fødsel kun er 3%, så det er ikke så økt risiko tross alt).

Noen med hjerteformet livmor får beskjed om å ta det litt mer med ro i svangerskapet, for å unngå for store belastninger på livmoren. Men hvilke råd den gravide får, varierer veldig.

– Dersom vi vet at kvinnen har skillevegg, eller todelt livmor, ønsker vi å følge ekstra med i svangerskapet og ta flere målinger av livmorhalsen for å oppdage tegn til for tidlig fødsel, sier Henriksen.

– Så det er ikke slik at kvinner som har hjerteformet livmor som regel ikke vil oppleve å bli gravide og bære fram et barn?
– Nei, absolutt ikke, avslutter Henriksen.

Hentet fra http://www.babyverden.no/Prover/Helse/Hjerteformet-livmor-stoppet-mammadrommen/

Takk for det:) godt å høre. Skal nevne det for jordmor at han sa det på 3D ultralyden hvertfall :-)

Takk for det:) godt å høre. Skal nevne det for jordmor at han sa det på 3D ultralyden hvertfall :)
Det kan du gjøre. :-)
Ifølge denne artikkelen virket det iallfall som om det største problemet med hjerteformet livmor, er å faktisk kunne bli gravid! Og det har du jo klart å bli! :-)
Om du hadde hatt skillevegg eller noe, hadde han nok sendt deg på ny kontroll, slik det står at det da er vanlig å gjøre. Det går nok helt fint, men jordmor kan nok berolige deg enda mer! :-)

Ja :-) heldigvis :-) håper og tror han hadde sagt noe hvis det var noe man må følge med på.

Jeg hadde seteleie på førstemann og når jeg nå var inne til kontroll så spurte jeg om det kunne være noen grunn til seteleie. Da nevnte hun at hjerteformet livmor hadde oftere seteleie enn andre.

Jeg hadde seteleie på førstemann og når jeg nå var inne til kontroll så spurte jeg om det kunne være noen grunn til seteleie. Da nevnte hun at hjerteformet livmor hadde oftere seteleie enn andre.
Det stemmer godt med det jeg fant i artikkelen også! :-)

Back
Topp