Hjertefeil og fødsel på Rikshospitalet

Torrb

Andre møte med forumet
Hei! Vi har fått vite at barnet i magen har en hjertefeil. Fødselen må mest trolig skje på Rikshospitalet i Oslo i tilfelle det skulle oppstå et behov om operasjon. Vi bor i trøndelag og må reise nedover 3 uker før termin og oppholde oss der til fødselen.
Er det noen andre som er/har vært i samme situasjon som oss? Hvordan løser man dette praktisk? Hvordan reiser man nedover (med tanke på graviditeten), og hvordan reiser man hjem med en nyfødt (fly, tog)? Hvilket utstyr tar man med seg?

Last edited:
Jeg flytter tråden din til et annet forum for å se om noen kan noen erfaringer å dele med deg der :Heartred
Ønsker dere masse lykke til!:Heartred

Vi gjette at transport hjem avhenger av babyens tilstand. Om den friskmeldes må dere fort stå for transporten hjem selv og tror flyselskapene har restriksjoner på alder før de tillater at den flyr.
Dersom det er snakk om operasjon eller oppfølging blir vel transport organisert mellom Rikshospitalet og lokalsykehus tenker jeg. Har dere ikke fått noen kontaktperson eller info?
Dere er garantert ikke første familien i den situasjonen. Lykke til

Oj da. Det må ha vært en uventet beskjed å få. Går det bra med dere?

Du får sikkert til jevnlig oppfølging/kontroller? Kanskje best å spørre litt når du er på kontroll? Både ang transport og opphold. Tror nemlig dere har krav på å få dekket noe.

Lykke til, håper alt går bra med dere :)

Mayamor her inne har opplevd det, send henne en DM :)

Håper det går greit med dere:) og at dere snart får snakket med noen som vet ting rundt dere spesielt!

Bumper tråden i tilfelle det finnes noen flere her som har vært borti lignende. Har ikke peiling men vil tro det er sannsynlig at dere ikke blir direkte utskrevet fra rh og må transportere babyen hjem selv.

Var på kontroll der borte i første svangerskap for å vurdere om jeg fikk føde på det lokale sykehuset eller ikke, fordi jeg har en hjertefeil selv. Da snakket hun om at i tilfelle måtte jeg også reise inn og bo i Oslo i flere uker på forhånd. Jeg hadde valgt buss eller bil. Hadde nok insistert på at mannen ble med uansett, da hadde vi kjørt. Jeg har flyskrekk.

Back
Topp