Hjertebank

Athea87

Flørter med forumet
Er så plaget med dette, særlig nå i svangerskapet! Noen som har det likedan? Hva kan man gjøre for å dempe dette??

Man kan få medisiner mot det hvis du plages mye. Jeg fikk det. Men aldri tatt de da de der er såpass sterke at jeg kun vil ta det hvis jeg plages for mye. Ikke skjedd på en stund nå.

Jeg slet med det mye tidligere iår (gikk konstant stresset og holdt på å møte veggen). Særlig på jobb strevde jeg med dette. Når jeg merket det, så måtte jeg få senket skuldrene og ta noen dype pust. Men det var ikke før jeg ble sykemeldt fullt 4uker og halvt sykemeldt i 4uker at det roet seg:p

Hvor langt er du på vei? Er du kvalm?

Jeg hadde høyt stoffskifte frem til jeg sluttet å være kvalm rundt uke 18. Hadde hjertebank nesten hele tiden, pga stoffskiftet. Gikk bort med en gang stoffskiftet ble normalt da jeg slutter å være kvalm.

Stoffskiftet sjekkes med en blodprøve. Klippet fra denne nettsiden: https://www.legeforeningen.no/foren...re/veileder-i-fodselshjelp/tyroideasykdommer/

HCG-stimulert hypertyreose
Ses oftest i graviditetsuke 10-16, særlig hos kvinner med hyperemesis gravidarum. Tilstanden er forbigående og forårsakes av høyt nivå av hCG, som stimulerer TSH-reseptoren med hypertyreose som resultat. Normal TRAS gjør autoimmun hypertyreose meget lite sannsynlig. Vanligvis er FT4 < 35-40 pmol/L. TSH og fritt-T4bør kontrolleres med 2 ukers mellomrom inntil avklaring. Situasjonen normaliseres vanligvis i 14.-18. svangerskapsuke. Medikamentell behandling er svært sjelden nødvendig. Hos kvinner med hyperemesis kan det være behov for hospitalisering. Differensialdiagnose: Toksisk knutestruma / toksisk adenom, se over.

Tror ikke stoffskifte skal være noe problem..

QUOTE="Aoede, post: 27103943, member: 116145"]Hvor langt er du på vei? Er du kvalm?

Jeg hadde høyt stoffskifte frem til jeg sluttet å være kvalm rundt uke 18. Hadde hjertebank nesten hele tiden, pga stoffskiftet. Gikk bort med en gang stoffskiftet ble normalt da jeg slutter å være kvalm.

Stoffskiftet sjekkes med en blodprøve. Klippet fra denne nettsiden: https://www.legeforeningen.no/foren...re/veileder-i-fodselshjelp/tyroideasykdommer/

Ses oftest i graviditetsuke 10-16, særlig hos kvinner med hyperemesis gravidarum. Tilstanden er forbigående og forårsakes av høyt nivå av hCG, som stimulerer TSH-reseptoren med hypertyreose som resultat. Normal TRAS gjør autoimmun hypertyreose meget lite sannsynlig. Vanligvis er FT4 < 35-40 pmol/L. TSH og fritt-T4bør kontrolleres med 2 ukers mellomrom inntil avklaring. Situasjonen normaliseres vanligvis i 14.-18. svangerskapsuke. Medikamentell behandling er svært sjelden nødvendig. Hos kvinner med hyperemesis kan det være behov for hospitalisering. Differensialdiagnose: Toksisk knutestruma / toksisk adenom, se over.[/QUOTE]

Tenkte og på høyt stoffskifte. Ikke unormalt å få det i starten av svangerskapet. Jeg har hjertebank, men har og høyt stoffskifte.

Hvor langt er du på vei? Er du kvalm?

Ses oftest i graviditetsuke 10-16, særlig hos kvinner med hyperemesis gravidarum. Tilstanden er forbigående og forårsakes av høyt nivå av hCG, som stimulerer TSH-reseptoren med hypertyreose som resultat. Normal TRAS gjør autoimmun hypertyreose meget lite sannsynlig. Vanligvis er FT4 < 35-40 pmol/L. TSH og fritt-T4bør kontrolleres med 2 ukers mellomrom inntil avklaring. Situasjonen normaliseres vanligvis i 14.-18. svangerskapsuke. Medikamentell behandling er svært sjelden nødvendig. Hos kvinner med hyperemesis kan det være behov for hospitalisering. Differensialdiagnose: Toksisk knutestruma / toksisk adenom, se over.
Dette fikk jeg. Stoffskiftet normaliserte seg heldigvis etter uke 16. Men kvalmen og hjertebanken sitter i enda nå i uke 27:bag:

Tror det her kan være ulike ting. Jeg hadde mye hjertebank når jeg hadde lavt jern, måtte ta sterke jerntabletter for å bygge opp å da bedret det seg.

tenker dette uansett er noe du burde ta opp med lege.

Gravide har mer blod, og hjertet pumper nok også hardere for å få blodet rundt i kroppen og til livmoren. Det kan være noe så helt uskyldig som at du merker denne endringen på kroppen din.
Det kan også skyldes sykdom som bla. Endringer i stoffskiftet som foreslått ovenfor. Jeg ville tatt det opp med jordmor eller lege :) lykke til med svangerskapet ❤️

Få en sjekk hos lege med diverse blodprøver, evt henvisning til hjertelege for sjekk og vurdering. Jeg har sjelden puls under 110 nå i svangerskapet, mer normalt for meg er 120-140. Hjertet er sjekket og er fint bortsett fra takten det holder, og hjertelegen ville unngå medisiner. Det er normalt med høyere puls i svangerskapet, men om det blir ubehagelig kan det behandles. Men start hos legen, og få sjekket de "vanlige" synderne som jern, blodprosent, blodsukker, stoffskifte og sikkert andre ting :)

Back
Topp