Hjertebank...

Hjertebank, kløe og pusteproblemer

- Det hender ikke sjelden at gravide kvinner forteller om hjertebank. De føler at hjertet banker fortere og hardere enn før, noe som selvfølgelig bidrar til en viss engstelse. Men stort sett er hjertebank en uskyldig plage i svangerskapet, beroliger Tore Henriksen. - Hjertebanken skyldes vanligvis at hjertet er nødt til å pumpe mer blod som følge av at morkaken også trenger blod. Pusteproblemene de fleste gravide opplever kommer av at magen presser på lungene slik at man ikke får pustet dypt nok. Også denne plagen tiltar etter hvert som svangerskapet skrider frem og magen bare blir større. Et nokså utbredt problem i svangerskapet er kløe. Denne kan forekomme både på fotsålen og hendene og brer seg siden videre utover kroppen. Verst er det om natten og i siste trimester (de siste tre månedene) av svangerskapet. Men kløe kan også forekomme på selve magen der man har strekkmerker. Noen får også kviselignende utslett. Kløen skyldes hormoner, men den kan lindres hvis man regelmessig bruker kløestillende medisiner. Forhør deg hos lege. Kløen kan nemlig skyldes påvirkning av leveren (leverkløe). Dette kan sjekkes ved hjelp av blodprøver og skal følges opp.

jeg hadde avogtil hjertebank før jeg var gravid og det var pga kaffi:s er vist vanlig gravidpage :s håper du ikke blir så veldig plaget av det :) (er ikke så lenge igjen heldigvis:D )

Har hatt det nesten fra starten av, men pga fysiologisk hyperthyrose. Lite behagelig.

Har det innimellom, og har relativt høy puls til tider, ( over 100), noe som gjør at det er vanskelig å sovne om kvelden, for det dunker så innmari inni ørene ;P men i det siste har den roet seg til ca 75 i hvilepuls, så det må jo være bra :)

Ja det er veldig plagsomt, er glad for at det ikke er så lenge igjen :) jeg sliter også med høy puls og dunking i ørene som du sier. Må le litt også, alle de rare plagene vi skal få :)

ja, jeg slet med det samme. Dunking i ørene og hjertebank. Var hos legen for 9 dager siden, og han målte hvilepulsen min til å være 100. Han syntes det var høyt, og skjekket ekstra både min og jentungen sin. Hun hadde det helt fint :) Men så så han at jeg hadde alt for lav blodprosent: 8.7. Det tydet på anemi, og jeg fikk beskjed om å gå på jerntilskudd, dobbel dose, i 14 dager. Tok blodprøver for å skjekke jernlager og stoffskifte. Skal dit til uka. Så nå har jeg gått på jentilskudd i ni dager, og hjertebanken er borte, og pulsen har roet seg. Har fortsatt litt dunking i ørene, men det er til å leve med. Så for meg, var disse plagene en bivirkning av blodmangel, men behøver ikke å være det for andre. Jeg trodde også at plagene jeg hadde, var helt vanlige gravidplager...så jeg fikk meg en overraskelse.

Jeg å har hatt det fra starten av, spess når jeg våkner av å ha dubbet av på sofaen eller noe.. Er helt rolig i kroppen men hjerte banker som bare det.. Litt ekkelt.

ja, jeg slet med det samme. Dunking i ørene og hjertebank. Var hos legen for 9 dager siden, og han målte hvilepulsen min til å være 100. Han syntes det var høyt, og skjekket ekstra både min og jentungen sin. Hun hadde det helt fint :) Men så så han at jeg hadde alt for lav blodprosent: 8.7. Det tydet på anemi, og jeg fikk beskjed om å gå på jerntilskudd, dobbel dose, i 14 dager. Tok blodprøver for å skjekke jernlager og stoffskifte. Skal dit til uka. Så nå har jeg gått på jentilskudd i ni dager, og hjertebanken er borte, og pulsen har roet seg. Har fortsatt litt dunking i ørene, men det er til å leve med. Så for meg, var disse plagene en bivirkning av blodmangel, men behøver ikke å være det for andre. Jeg trodde også at plagene jeg hadde, var helt vanlige gravidplager...så jeg fikk meg en overraskelse.

Da jeg nevnte at jeg har dager med mye hjertebank var blodprosenten det første min jm sjekket, her er det bare en vanlig gravidplage, hadde helt fin blodprosent, men er jo lurt å få det sjekket, mange som får lav blodprosent i løpet av svangerskapet.
Synes ellers at det er riktig ubehagelig når det står på.

Back
Topp