Hjernerystelse? *oppdatert med nytt spørsmål som småhaster*

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Hvor mye skal til for og få hjernerystelse?

Jentungen satt på do i sted, og lente seg frem for at jeg skulle tørke. Når jeg var ferdig holdt hun på med ett eller annet på gulvet, og stupte ned fra krakken hun sto på, med hodet først, og smalt holdet ned i gulvet.

Fikk en kjempe kul umiddelbart, og gråt og gråt. Er nok litt bedre nå, men gråter litt innimellom. Ble nok veldig skremt også.

Siden dette skjedde rett før sengetid lurer jeg altså på hvor mye som skal til for hjernerystelse? Jeg har null erfaring med det! :p Bør hun vekkes etterpå eller trenger vi ikke det?

------

Ringte legevakten og fikk beskjed om og vekke hver time de første 6 timene, så annenhver/hver tredje.

--

Hvor våkne må de egentlig være når man vekker de? Holder det at hun dytter meg vekk i halvsøvne, med øynene fortsatt igjen? Må hun se på meg? Må hun snakke?

Hun er veldig vanskelig og vekke, men forrige vekking (forrige time), så fikk vi til slutt vekket henne skikkelig, hun gikk til og med selv inn på vårt soverom fordi hun ville ligge der i natt. (Har vært vanskelig alle gangene.Hun er generelt vanskelig og vekke til vanlig også.)

Så hvor mye skal jeg jobbe med henne og plage henne nå?

Det er hjernerystelse hvis hun besvimer og spyr etterpå... du skal se etter slapphet, og at hun mister fargen i ansiktet.... er du usikker så dra til lege.. men om hun gråt med engang så slo hun seg nok bare kraftig

mirakelimage skrev:
Det er hjernerystelse hvis hun besvimer og spyr etterpå... du skal se etter slapphet, og at hun mister fargen i ansiktet.... er du usikker så dra til lege.. men om hun gråt med engang så slo hun seg nok bare kraftig

Ja, hun gråt med en gang, så mest sansynlig er det bare veldig vondt pluss at hun ble veldig redd. Men det var hodet som tok hele fallet, så det er ikke rart det er vondt i allefall!

Det er bare så vanskelig og se på tegn som trøtthet og slapphet, siden hun hadde fått melatoninen sin (sovemedisin - lang historie og ikke forhasted avgjørelse), for da blir hun jo trøtt og slapp avden.

Siden jeg er slik en hønemor går jeg vel sikkert inn og snakker litt med henne tre timers tid etter hun har sovnet tenker jeg. Bare for og være sikker. :p

Det kan du gjøre, og et lite tips... du kan stryke henne over øynene og hvis de reagerer så er hun ikke bevisstløs... det er greit å gjøre hvis du ikke vil vekke henne helt.  Men jeg vekker han å ser at han ser på meg før jeg lar han sove.. 

har en meget aktiv unge her som slår seg litt kan du si....

Du MÅ ikke besvime og spy hvis du får hjernerystelse.
Jeg fikk kraftig hjernerystelse når jeg var liten, men verken besvimte eller spydde. Du kan jo ringe legevakten og høre hva de sier.

mirakelimage skrev:
Det kan du gjøre, og et lite tips... du kan stryke henne over øynene og hvis de reagerer så er hun ikke bevisstløs... det er greit å gjøre hvis du ikke vil vekke henne helt.  Men jeg vekker han å ser at han ser på meg før jeg lar han sove.. 

har en meget aktiv unge her som slår seg litt kan du si....

Takk for tips! :)

SoloR skrev:
Du MÅ ikke besvime og spy hvis du får hjernerystelse.
Jeg fikk kraftig hjernerystelse når jeg var liten, men verken besvimte eller spydde. Du kan jo ringe legevakten og høre hva de sier.

Ja, det kan jeg jo gjøre. :) Eller så vekker jeg henne bare for sikkerhets skyld. Skader jo ikke det heller. :)

Snuppa gjorde noe av det samme på mandag. Hun fallt ned fra tripp trapp stolen med hodet først. Vi ringte legevakten, og fikk beskjed om at hun kunne få sove litt (dette var midt på dagen, og hun ble veldig trøtt rett etterpå), for så å vekke henne etter en halv-time. Vi vekket henne, og hun ville bare sove mer, og begynte å spy. Da ringte vi legevakten og fikk komme inn med en gang. Lang historie kort, hun hadde hjernerystelse og vi måtte tilbringe natten på overvåkning på Haukeland.. 
Snuppa besvimte ikke da hun fallt, men det var hjernerystelse likevel Jeg hadde ringt legevakten eller vakten på barneklinikken og spurt! Bedre å sjekke en gang for mye, enn en gang for lite :)

*Becca* skrev:
Snuppa gjorde noe av det samme på mandag. Hun fallt ned fra tripp trapp stolen med hodet først. Vi ringte legevakten, og fikk beskjed om at hun kunne få sove litt (dette var midt på dagen, og hun ble veldig trøtt rett etterpå), for så å vekke henne etter en halv-time. Vi vekket henne, og hun ville bare sove mer, og begynte å spy. Da ringte vi legevakten og fikk komme inn med en gang. Lang historie kort, hun hadde hjernerystelse og vi måtte tilbringe natten på overvåkning på Haukeland.. 
Snuppa besvimte ikke da hun fallt, men det var hjernerystelse likevel Jeg hadde ringt legevakten eller vakten på barneklinikken og spurt! Bedre å sjekke en gang for mye, enn en gang for lite :)

Uff da, stakars lille!

Jeg ringte legevakten nå, så vi skal vekke henne en gang i timen de neste seks timene, og deretter annenhver/hver tredje time. Skulle sjekke kvalme/brekninger, hodepine, lysskyhet og aggresjon.

Dette skal bli gøy! Hun som er aggresiv nesten hver natt! :p Jaja.. Vi får gjøre så godt vi kan! :)

Frk. Tvert I. Mot skrev:

*Becca* skrev:

Uff da, stakars lille!

Jeg ringte legevakten nå, så vi skal vekke henne en gang i timen de neste seks timene, og deretter annenhver/hver tredje time. Skulle sjekke kvalme/brekninger, hodepine, lysskyhet og aggresjon.

Dette skal bli gøy! Hun som er aggresiv nesten hver natt! :p Jaja.. Vi får gjøre så godt vi kan! :)

Stakkars lille var storfornøyd med å få kjøre "Ambus", og å være på sykehus ;) Hun synes faktisk det var så stas at hun sa til legen dagen etterpå at hun måtte få kjøre sykebil hjem fordi hun hadde fortsatt litt vondt i hodet ;)

I forhold til det med vekking så er det sikkert nok å sjekke at hun reagerer når dere prøver å vekke henne, det var iallefall det de gjorde på sykehuset. Hun trenger ikke vekkes såpass mye at hun sitter i sengen og synger bæ bæ lille lam liksom.

God bedring! :)

*Becca* skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

*Becca* skrev:

Uff da, stakars lille!

Stakkars lille var storfornøyd med å få kjøre "Ambus", og å være på sykehus ;) Hun synes faktisk det var så stas at hun sa til legen dagen etterpå at hun måtte få kjøre sykebil hjem fordi hun hadde fortsatt litt vondt i hodet ;)

I forhold til det med vekking så er det sikkert nok å sjekke at hun reagerer når dere prøver å vekke henne, det var iallefall det de gjorde på sykehuset. Hun trenger ikke vekkes såpass mye at hun sitter i sengen og synger bæ bæ lille lam liksom.

God bedring! :)

Hahaha :D Så hærlig!!

Nå skal jeg ikke si noe for sikkert her, men jeg mener at man bør vekke ungen såpass at hun våkner liksom. Ikke bare at du ser at hun reagerer hvis du dulter i henne.
Da mener jeg ikke våkner-våkner, men at du ser hun våkner, ikke bare at kroppen rører på seg.

Tøsa skrev:
Nå skal jeg ikke si noe for sikkert her, men jeg mener at man bør vekke ungen såpass at hun våkner liksom. Ikke bare at du ser at hun reagerer hvis du dulter i henne.
Da mener jeg ikke våkner-våkner, men at du ser hun våkner, ikke bare at kroppen rører på seg.

Jeg kommer til og vekke henne skikkelig neste gang ja. Den første gangen måtte jeg jobbe lenge, men til slutt åpnet hun øynene så vidt, og svarte oss og "ropte" på pappa to ganger. I sted, andre gangen, ville hun ikke våkne skikkelig, bare glippet med øynene, svarte "mmm" og rørte på seg.

Så neste gang skal hun våkne "skikkelig". Problemet er bare at hun er veldig vanskelig og vekke i det store og hele. De klarer det ofte ikke i barnehagen på dagtid heller. Merkelig i grunn, siden hun aldri vil sove, og våkner ørti ganger om natten på egenhånd. :p

Når småen hadde slått hodet fikk jeg beskjed om å vekke henne såpass at jeg fikk kontakt med henne. Holdt ikke bare med mumlig men skikkelig kontakt med henne og fikk jeg ikke det måtte jeg komme med henne på legevakta så de kunne undersøke henne.

Minste mann datt på hodet forrige fredag og fikk hjernerystelse. Han var veeeldig dårlig! Helt hvit/gul i ansiktet,kjempe slapp og kastet opp,altså var ikke i tvil engang. Vi trengte ikke vekke han helt,men vi skulle se at han reagerte. Jeg også var veldig bekymret den første natta,turte nesten ikke sove,men vekte han med jevne mellomrom (først hver time,og så hver andre) og neste dag var han helt som vanlig igjen :)

Jeg er så nervøs for sykdom og skader jeg, og blir skikkelig usikker. Klarer ikke stole på egen dømmekraft der.

Forsøker og ringe legevakten igjen, men ikke så lett og få fatt i noen,

Jeg får vel forsøke ogg vekke henne mer om de ikke svarer snart. Men hun blir så sinna hvis hun vekkes skikkelig, så jeg hadde jo håpet det ikke var nødvendig. Spesielt siden hun er såpass vanskelig og vekke. Men det er hun jo ellers også, noe som ikke gjør det enklere.

Eg trudde at grunnen til at ein skal vekke nokon med hjernerystelse er for å sjå at dei er ved bevisthet, ikkje at ein trenger å vekke så mykje at ein snakkar og er lys våken??
Men, det beste er sjølvsagt å snakke med lege/spl på legevakten som har greie på det. Masse god bedring til lille!!

Hun skulle vekkes skikkelig, så vi fikk kontakt med henne. Og det har vi fått nå. Men øynene glir igjen med en gang etterpå, så sover hun videre.

Bra du fekk kontakt, da er nok alt i skjønnaste orden. At augene glir igjen er jo ikkje så rart midt på natta stakkars. Ho er nok frisk og rask igjen i morgon tidlig. Blir ei lang natt for mor da, masse lykke til. Trur forresten ikkje det e nødvendig å få god kontakt kvar time framover, men du gjere det du har fått beskjed om sjølvsagt.
Eg hugsar me lærte på sjukepleien at eit barn som er våkent og klart rett etter eit hodetraume ikkje har ein alvorlig hjernerystelse, håpar det kan være til trøst :o))

Back
Topp