Hjemmesykepleien..

Tøsa!

Gift med forumet
Hvis en pasient er schizofren, men bor hjemme og har kols, men tar medisinen selv, er det da realistisk at hjemmesykepleien er innom? Evt hvor ofte?
Er det sånn at de stikker innom en gang i uka for å "se at alt står bra til", eller er de innom bare for konkrete gjøremål som medisiner og dusjing?

Det vil jo variere med kommunens tilbudsevne, pasientens evne til å klare seg selv osv osv.

Jeg har feks en pasient som er schizofren. Bor i type bemannet omsorgsbolig, men egen leilighet. Styrer alt av mat selv, tar medisinene selv - men det er sykepleier som doserer og gir ut dosett en gang i uken. Pasienten vasker leiligheten selv, handler selv og greier seg selv greit nok. Pasienten har ingen tilleggslidelser som feks kols da - men igjen - også der avhenger det jo av alvorlighetsgrad/langtkommenhet osv osv.

Det kan være alt fra daglig ringetilsyn, daglig tilsyn, utdeling av medisiner inntil *4 til kun utlevering av dosett hver uke eller hver 14.dag.

Svarer på generelt grunnlag jeg for hver pasient er forskjellig. som regel får vi info fra fastlege eller sykehuset om deres oppfatning av pasienten. Så har vi et kartleggingsbesøk og avtaler med pasienten hvilken oppfølging/tiltak som blir sattigang. Men når det gjelder psykiatri så er det som regel psykiatritjenesten som koordinerer tjenestetilbudet.

Dollface skrev:
Det vil jo variere med kommunens tilbudsevne, pasientens evne til å klare seg selv osv osv.

Jeg har feks en pasient som er schizofren. Bor i type bemannet omsorgsbolig, men egen leilighet. Styrer alt av mat selv, tar medisinene selv - men det er sykepleier som doserer og gir ut dosett en gang i uken. Pasienten vasker leiligheten selv, handler selv og greier seg selv greit nok. Pasienten har ingen tilleggslidelser som feks kols da - men igjen - også der avhenger det jo av alvorlighetsgrad/langtkommenhet osv osv.

Det kan være alt fra daglig ringetilsyn, daglig tilsyn, utdeling av medisiner inntil *4 til kun utlevering av dosett hver uke eller hver 14.dag.

Okei, men kan jeg kanskje da si at de er innom med medisin hver gang han trenger ny liksom? For han får jo inhalasjonsmedisin og depotinjeksjon, så det er ingen dosett med i bildet her:P

Lager case selv skjønner du, gruppeeksamen...

Tøsa! skrev:

Dollface skrev:

Okei, men kan jeg kanskje da si at de er innom med medisin hver gang han trenger ny liksom? For han får jo inhalasjonsmedisin og depotinjeksjon, så det er ingen dosett med i bildet her:P

Lager case selv skjønner du, gruppeeksamen...

Jeg har en annen pasient også - en eldre person med langtkommen kols. Bor også i omsorgsbolig, men klarer ingenting selv. Spiser måltider i leiligheten men denne er laget av de ansatte i boligen, får hjelp til stell og toalettbesøk og er totalavhengig av oksygen. 
Denne brukeren er svært syk, men det er ingen psykisk sykdom i bildet. Personen har trygghetsalarm (som i denne spesielle omsorgsboligen misbrukes av ALLE beboere.. de tror det fungerer som ei ringeklokke på sykehuset.....) og det er døgnbemanning - som kommer når du sier "kom".
Der er vi da inne minst 4 ganger om dagen for medisiner og forstøver, samt dosering 1 gang i uken, stell, toalettbesøk, måltider osv osv.
Må presisere at det stort sett bare er et sykepleiebesøk, da de ansatte i boligen er opplært til å gi brukerne medisiner.

Men som du ser - forskjell fra person til person :)

Back
Topp