Hjemmestrikket sokker

Tommeliten

Glad i forumet
Holder på å strikke sokker. Så var det da den hælen igjen. Noen som kan hjelpe meg ? Hvordan strikker man den ? Har strikket rett og vrangt noen ganger så jeg skal begynne på fellingen, men husker ikke hvordan man skal felle sokke hælen. Noen som kan strikke, og er flinke til å forklare ? Er ikke veldig flink på strikking[:(]

Pø einaste eg kan er å strikke sjal..veit ikkje om det er rett elle på vranga helde hahah[:D]

Hæl
Når du har fått den lengden og de fargene du ønsker på vrangborden, er det hælen som står for tur.

Strikk 20 omganger glattstrikk over de 24 maskene bak. Ta første maska løst av på hver pinne. Da får du 10 masker i hver kant som du skal bruke til foten etterpå. Når du har kommet til den tjuende omgangen på hælen, strikker du 15 masker rett. Snu og strikk 6 masker tilbake på vranga. Snu en gang til. Strikk 5 masker rett. Den sjette og sjuende maska strikker du sammen. Strikk ei maske til (du skal nå ha igjen 7 masker som du ikke har strikka). Fortsett slik med å strikke ei maske mer for hver gang du snur. Du ser der det er en åpning i strikkinga; det er de to maskene på hver sin side som skal strikkes sammen. Husk den ene maska som du skal strikke etter at du har tatt to sammen.
(Var dette veldig tungvindt? Får du problemer, kan jeg godt hjelpe deg.)
Når du er ferdig med fellinga til hælen, skal du ha igjen 14 masker på pinnen. Sett 7 av dem på en annen pinne. Nå skal du bruke de 10 maskene på hver kant som jeg nevnte i sta.

Fot
Ta opp 10 masker på hver side av "hællappen", slik at du har 17 masker på de bakerste pinnene og 12 masker på de to foran. Strikk en omgang rett rundt. Begynn under hælen. Det er mange som synes det er fint med vrangbord også oppå vrista. Det er smak og behag. Jeg syns det er greit med glattstrikk, men det er kanskje fordi jeg som regel bruker å ha ett eller annet mønster på sokken. Neste omgang feller du en maske i hver side på de pinnene med 17 masker. Fortsett med å felle på annenhver pinne til du har 12 masker på alle pinnene igjen. Da kan du strikke så lang du ønsker. Når jeg strikker til meg selv, prøver jeg sokken. Når den dekker lilletåa, er det på tide å felle til tåa.

Back
Topp