hjemmelaget Troika..

eilejoha

Gift med forumet
kopierte denne fra ei venninde på Facebook:
Jeg lager den "lettvinte" versjonen da...med ferdigkjøpt nougatfyll. Men har oppskrift på trøffelkrem her og.

Lager de i forskjellige former. Et lag marsipan i bunn, så et tynt lag nougat/trøffelkrem og så bringebærgele på det øverste laget.... To timer i frysa, så dypper jeg de i gele og avkjøler de - og vips - TROIKA!!!

Går an å lage de i en form bare og da, en ildfast form f.eks. Legge de tre lagene oppå hverandre og så trykke ut former med f.eks små pepperkakeformer. Om man ikke har sånne silikonformer til å bake i.

Første gang jeg prøver altså jenter, så vet ikke før geleen er stivnet og de er dyppa i gele hvordan det endelige resultatet blir....men kjenner jeg gleder meg! NAM, elsker Troika! (...tror egentlig de er bedre med trøffelkrem da, det er jo det som er i Troika'n som vi kjøper! Men jeg hadde ikke ingrediensene, men nougat, så da tok jeg det!

Oh shit, det der var dårlig gjort du[8|] Sukk, nå må jeg lage det også[8D]
Eeeeelsker troika[8D][8D]

[:D][:D][:D]

ORIGINAL: Babyline86

Takk for tipset[:)]

Eg har oppskrift på troika-kake, mmm[:D]

Dele?[:D]

åja, DELE oppskrift på Troika kake..[8D][8D][8D][8D]

Ehh finner ikke oppskriften?[&:][&:]

Jeg fant denne Ambi, Troikakake:
Kakebunn:

* 200 g malte mandler
* 200 g melis
* 3 eggehviter

Trøffelkrem:

* 75 g melis
* 1 dl vann
* 3 eggeplommer
* 150 g margarin
* 1 ss kakao

Gele:

* 1 pakke rød gele
* 3 dl vann
* 500 g marsipan

Glasur:

* 1 1/2 plate Dronningsjokolade
* 2 ss Delfiafett

Bunnen stekes ved 170 grader i ca 30 minutter i en 26 cm rund form på nederste rille.

Bunn:

Pisk eggehvitene stive og rør forsiktig i malte mandler og melis. Ha deigen i en bakepaprikledd kakeform og stek bunnen. Avkjøl den før den hvelves på rist.

Trøffelkrem:

Ha melis og vann i en kjele. Kok det forsiktig til massen blir seig. Det tar ca. 8 minutter. Avkjøl. Pisk eggeplommene, tilsett melismassen i en tynn stråle mens du rører godt. Rør inn smøret i små biter. Tilsett kakao til slutt. Smør kremen på mandelbunnen og sett kaken i kjøleskapet.

Gele:

Lag gele etter anvisningen på pakken, men bruk bare 3 dl vann.

Sett ringen i bakeformen rundt kaka og hell på geleen som har begynt å stivne. Sett kaka tilbake i kjøleskapet til geleen er helt stiv.

Kjevle marsipanen til en tynn leiv. Fjern formen fra kaka og legg marsipanen over geleen. Form den så den blir glatt og fin. Smelt sjokolade og delfiafett i en kjele. Bruk svak varme. Når alt er smeltet røres det godt.

Avkjøl sjokolademassen noe før den fordeles jevt over marsipankaka.

Back
Topp