Hjemmelaget sviskemos

MonicaM

Elsker forumet
Mailykke <3
Jeg mener å ha lest at noen av dere laget dette hjemme.

Jeg tenkte å gjøre det samme, siden det hadde bedre effekt på magen.
Men hvordan gjør jeg det da? Koker svisker i noen minutter før jeg lager mos av de?
På samme måte som man lager fruktmos liksom?

I boka mi "Barnemat!" står det:
Sviskepure (kan også lage av aprikoser)

Skyll sviskene, legg dem i en bolle og hell på vann til det dekker. Sett det i kjøleskapet natten over.
Ha sviskene og bløtevannet i lite kokekar. Kok opp, legg på lokk, og la det trekke over svak varme i 10-15 min. Kjør sviskene til pure. Tilsett litt bløtevann om nødvendig. Kan fryses i porsjoner. 8 svisker gir 3-5 porsjoner.

Hvis du isje legge di i bløt då? Blir d isje bra då eller? Fikk lyst å lage sjøl og, men har isje tålmodighet t sånn ventegreier, då må eg jo lage d imårå [8D]

det blir kanskje litt seigt da? vet ikke, har hverken prøvd det eine eller det andre.... kast de i kjøleskapet, så kjører du de i mikseren i morgen tidlig - får jo ikke gitt det i kveld uansett ?..[:)]

Det står i innledningen til oppskriften " sviskene må bløtlegges i vann natten over før de kokes." står ikke korfor då...

ORIGINAL: Lenelill

I boka mi "Barnemat!" står det:
Sviskepure (kan også lage av aprikoser)

Skyll sviskene, legg dem i en bolle og hell på vann til det dekker. Sett det i kjøleskapet natten over.
Ha sviskene og bløtevannet i lite kokekar. Kok opp, legg på lokk, og la det trekke over svak varme i 10-15 min. Kjør sviskene til pure. Tilsett litt bløtevann om nødvendig. Kan fryses i porsjoner. 8 svisker gir 3-5 porsjoner.

Genialt!
Tusen takk [:)]

ORIGINAL: Håpefulle K

Vil bare tipse deg om bloggen til en venninne av meg. Hun er ernæringsfysiolog og har en blogg om barnemat.
http://barebarnemat.blogspot.com/

Kjempefin blogg med masse tips og ideer [:D]

TAKK!!!

Den skal jeg følge med på [:D]

Bare pass at det ikke er stein i sviskerne. Ei æ kjenne skulle koke og mose og når ho mosa hørte ho at ho knuste en stein så da va det bare å begynne å sile. Vet ikke om ho fikk ut alt eller om ho bare måtte kaste det

Jeg kokte di og tok litt av vannet oppi mens jeg mixmasta di[;)][8D]

ORIGINAL: MonicaM

ORIGINAL: Håpefulle K

Vil bare tipse deg om bloggen til en venninne av meg. Hun er ernæringsfysiolog og har en blogg om barnemat.
http://barebarnemat.blogspot.com/

Kjempefin blogg med masse tips og ideer [:D]

TAKK!!!

Den skal jeg følge med på [:D]

Jeg også[:)]

Back
Topp