Hjemmelaget surkål og rødkål

SleepingBeauty

Elsker forumet
Sommerfuglene <3
Er det noen av dere som har erfaring med dette? Lurte nå litt på om jeg skulle prøve og imponere svigers med hjemmelaget tilbehør til Ribba i år, er det vanskelig?

nei, det er kjempelett. Kjør på :)

Ingredienser

1 stk kålhode

2 ts karve

2 stk epler

1 ts salt

2 ss sukker

2 ss eddik

Fremgangsmåte

Fjern det ytterste laget på kålen. Skjær resten i så tynne strimler du klarer med en kniv. Skjær eplene i skiver (fjerne kjernehuset). Legg lagvis: Kål, epler, karve og salt. Legg så mange lag du ønsker. Ha i litt vann, ca 1 dl. La det koke under lokk i 45 minutter. Smak til med eddik og sukker. Noen liker mer og noen liker mindre. Smak deg fram.

nei, det er kjempelett. Kjør på :)

Ingredienser

1 stk kålhode

2 ts karve

2 stk epler

1 ts salt

2 ss sukker

2 ss eddik

Fremgangsmåte

Fjern det ytterste laget på kålen. Skjær resten i så tynne strimler du klarer med en kniv. Skjær eplene i skiver (fjerne kjernehuset). Legg lagvis: Kål, epler, karve og salt. Legg så mange lag du ønsker. Ha i litt vann, ca 1 dl. La det koke under lokk i 45 minutter. Smak til med eddik og sukker. Noen liker mer og noen liker mindre. Smak deg fram.
Tusen takk! Skal virkelig prøve dette! Kan man evt lage dette en dag eller 2 i forveien? Og varme det opp, eller blir ikke det noe særlig godt?

Du kan lage det noen dager før :) vi pleier lage mye og fryse det ned :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Lager det vært år, familien elsker det. lager etter Hellstrøms oppskrift
Ingredienser

Slik gjør du:

1 stort hode hvitkål
1 ss knuste einebær
1 knivspiss kummin
2 ts karve
Salt og pepper etter smak
1/2 flaske hvitvin (gjerne tørr og syrefrisk)
4 ss blomsterhonning
4 finhakkete sjalottløk
4 epler i terninger

Ha smør i en stor kjele (bruk gjerne ribbefett i stedet for smør), tilsett finstrimlet hvitkål og rør godt rundt slik at det ikke blir brunt.Ha i epleterningene og sjalottløken, fortsett å røre hele tiden.Slå opp varmen mot slutten, for å få ut væsken av kålen.Tilsett deretter en halv flaske hvitvin, salt, pepper, karve, kummin og knuste einebær.

Rødkål:
RØDKÅL
1 stk rødkål
3 stk sjalottløk
1 ss honning
10 stk tørketfiken
2 ss sherryeddikolje
4 ss solbær
1 dl solbærsaft
salt og pepper

Tusen takk! Skal virkelig prøve dette! Kan man evt lage dette en dag eller 2 i forveien? Og varme det opp, eller blir ikke det noe særlig godt?

Er best om den lages ett par dager før.

Var svaret mitt til hjelp? Trykk på linken i signaturen min å gi meg tilbakemelding ;)

Back
Topp