Hjemmelaget spaghettisaus

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Nå er jeg litt lei min egen saus og andres forkledde posesaus fra Toro. :P

Så hvordan lager dere hjemmelaget spaghettisaus? Kom gjerne med forslag til en vegetarisk en også!

Surrer løk og hvitløk i olje, har deretter oppi litt tomatpuré. Freser dette på litt høy varme, skal ikke bli brent, men få bort den sure smaken. Har oppi en dæsj balsamicoeddik og litt sukker, kjøttkraft og hakka tomater. Så krydrer jeg med oregano, basilikum, paprikapulver, laurbærblad..
Det er basen, så har jeg oppi raspa gulrøtter, squash, paprika (helst uten skall), brokkoli, linser. Alt etter hva jeg har. Blir best hvis den får stå å koke en stund.

Steker løk og hvitløk til de er blanke, tilsetter kjøttdeig og bruner den. Ha oppi litt revet gulrot og stek til den er myk. Hiver gjerne oppi litt mais, men ikke alltid.
Tilsetter så tomatsaus fra en kartong, en ts sukker, litt kanel, salt, pepper og basilikum.
Kok lett til sausen er tyknet, strø over litt revet ost og la det ligge til det er smeltet, bland sammen og la sausen putre i noen minutter til sausen er jevn.

Freser løk i olje til den blir blank (litt ekstra olje i forhold til vanlig steiking pga sausen), og har so i ei blanding av tomatpuré, vatn og ei liita ts sukker. Lar det koke litt og tilpasser litt med vatn etter kvart. Har ofte i ei skei eller to ketchup òg for å milde ut smaken av tomatpuré litt :) Krydrer med det eg føler for, gastromat, oregano, pepper, salt +++, og har gjerne oppi litt grønt som f.eks. gulrot :) Fordelen med saus lagd på base (her tomatpuré og vatn) er at du kan tilsette akkurat dei smakane du vil og foretrekker, og kan prøve deg frem sjølv kvar gong med nye ingrediensar til du finn den du likar best ;) Lykke til med det :D

Nå er jeg litt lei min egen saus og andres forkledde posesaus fra Toro. :p

Så hvordan lager dere hjemmelaget spaghettisaus? Kom gjerne med forslag til en vegetarisk en også!

Min spaghettisaus består av:
•Løk
•Chili
•Tomatpuré
•Fibra fullkornshvetemel
•Coca cola
•Vann
•Salt og Pepper
•Evt en liten dæsj melk

Back
Topp