Hjemmelaget mat

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Dere som lager middagen selv, har dere veid maten? Hvor mye spiser de til hvert måltid?
Eller hvor mye får de til middag? :)

Jeg veide i dag for moroskyld, siden jeg syns hun spiser mye i forhold til hva oppskriftene sier en porsjon er, så litt gøy å se hva andre gir :)
 
Lurer jeg og på! :) Har ikke prøvd å lage selv enda. Han har fått smake ett sånn nestlè-glass.. Da fikk han halvparten en kveld og resten dagen etter :p
 
Lurer jeg og på! :) Har ikke prøvd å lage selv enda. Han har fått smake ett sånn nestlè-glass.. Da fikk han halvparten en kveld og resten dagen etter :p

Hvor mye er det i de glassene da? :)

Nettopp spist middag nå, og da gikk det ned ca 300 gram rotmos (potet, gulrot, sellerirot og kålrot)
Får vel omtrent samme mengde hver dag, og det fungerer flott her. Men det er omtrent 4 porsjoner ifølge oppskriftsboka mi:p
 
Hvor mye er det i de glassene da? :)

Nettopp spist middag nå, og da gikk det ned ca 300 gram rotmos (potet, gulrot, sellerirot og kålrot)
Får vel omtrent samme mengde hver dag, og det fungerer flott her. Men det er omtrent 4 porsjoner ifølge oppskriftsboka mi:p
Mener de fleste glassa er 190gram.

Ooj, di spiser masse :D :D
 
Hvor mye er det i de glassene da? :)

Nettopp spist middag nå, og da gikk det ned ca 300 gram rotmos (potet, gulrot, sellerirot og kålrot)
Får vel omtrent samme mengde hver dag, og det fungerer flott her. Men det er omtrent 4 porsjoner ifølge oppskriftsboka mi:p

Jeg glemte å sjekke, haha :p
Men han er ganske småspist..


Mener de fleste glassa er 190gram.

Ooj, di spiser masse :D :D
 
Lurer jeg og på! :) Har ikke prøvd å lage selv enda. Han har fått smake ett sånn nestlè-glass.. Da fikk han halvparten en kveld og resten dagen etter :p
Av glassa spiser vår og ca halvparten. Da synes jeg hun har spist masse :p
 
Av glassa spiser vår og ca halvparten. Da synes jeg hun har spist masse :p

Da er det jo ikke ille da :D
Syns bare han spiser så lite, men han gjør kanskje ikke det da :p
Grøt har han endelig begynt å spise ca en porsjon av...etter å ha holdt på i 2mnd :p
 
Da er det jo ikke ille da :D
Syns bare han spiser så lite, men han gjør kanskje ikke det da :p
Grøt har han endelig begynt å spise ca en porsjon av...etter å ha holdt på i 2mnd :p

Her varierer grøten og. Noen ganger en porsjon, andre ganger kvart eller halve. :p tror egentlig de spiser normalt :p
 
Han ikke veid, men hadde mat i et tomatpuréglass, og spiste litt under et helt sånt ;) men spiser noen ganger mye og andre ganger mindre!
 
Mener de fleste glassa er 190gram.

Ooj, di spiser masse :D :D

Ok, takk:)
Ja, hun gikk jo fra å puppe masse til nesten ingenting, så måtte øke ganske fort. I dag har hun spist en porsjon grøt, en smoothie (90g) og middagen på 300g, i tillegg til amminga:p
 
Han ikke veid, men hadde mat i et tomatpuréglass, og spiste litt under et helt sånt ;) men spiser noen ganger mye og andre ganger mindre!

Brukte de vi og, men det blir visst ikke nok for ho lengre. Syntes egentlif de var veldig fine å lagre i å evnt fryse ned men:p
 
Ok, takk:)
Ja, hun gikk jo fra å puppe masse til nesten ingenting, så måtte øke ganske fort. I dag har hun spist en porsjon grøt, en smoothie (90g) og middagen på 300g, i tillegg til amminga:p
Store, flinka jenta da :D her går det i grøt morgen og kveld pluss middag. Av og til fruktmos som mellommåltod. Men hun drikker ei flaske før hver lur også. Så 150ml mme en fem-seks ganger i døgnet minst også :)
 
Min har også god appetitt:)
Jeg har tatt utgangspunkt i en grøtporsjon (ca 2 dl/150-200 g) når jeg har laget middag. Dette spiser han lett opp + gjerne smoothie eller fruktpure til dessert. Han spiser fire måltider med fast føde om dagen i den størrelsesordenen. I tillegg får han litt mm.
 
jeg bruker ca et halvt middagsglass. Når jeg gir henne hjemmelaget bruker jeg samme skål, så jeg har bare oppi ca like mye som ved middagsglass jeg. Hun sier fra når hun er mett uansett :)
 
Hjemmelagd fiskegrateng til middag!
ImageUploadedByBV Forum1456499714.552874.jpg
:
300 g torsk
1 porsjon kokt fullkornsmakaroni
3 dl havremelk
2 eggeplommer
2 eggehviter
50 g usaltet meierismør
50 g hvetemel
1/3 finhakket purre
Malt muskat
Pepper
Hvitløk
Sitronsaft
Usøtet strøkavring

Gjør slik:

Sett både torsk og makaroni på kok. Ovnen på 180 grader.
Lag en tykk hvit saus av smør, mel og melk (kok opp på svak varme og rør hele tiden). Avkjøl! Ha eggeplommene i sausen sammen med purre, makaroni og torsk. Smak til med godt med krydder og sitronsaus! Stivpisk eggehvitene og vend forsiktig inn. Ha blandingen i en smurt ildfast form og strø over strøkavring! Stek på midterste rille i ca. 30 min.

Server med kokte grønnsaker :)
 
Hjemmelagd fiskegrateng til middag!
Vis vedlegget 163611
:
300 g torsk
1 porsjon kokt fullkornsmakaroni
3 dl havremelk
2 eggeplommer
2 eggehviter
50 g usaltet meierismør
50 g hvetemel
1/3 finhakket purre
Malt muskat
Pepper
Hvitløk
Sitronsaft
Usøtet strøkavring

Gjør slik:

Sett både torsk og makaroni på kok. Ovnen på 180 grader.
Lag en tykk hvit saus av smør, mel og melk (kok opp på svak varme og rør hele tiden). Avkjøl! Ha eggeplommene i sausen sammen med purre, makaroni og torsk. Smak til med godt med krydder og sitronsaus! Stivpisk eggehvitene og vend forsiktig inn. Ha blandingen i en smurt ildfast form og strø over strøkavring! Stek på midterste rille i ca. 30 min.

Server med kokte grønnsaker :)

Den må prøves :D
 
Back
Topp