Hjemmelaget mat, hva spiser de?

Elba

Forelsket i forumet
Juli13-jentene
Tenkte vi kunne ha en tråd med en oversikt over hva deres små liker godt og evt. noen "oppskrifter", tips og triks. Regner med det er noen ting som blir mer populært enn andre!

Her har vi mest rene smaker enda, og dette har vi prøvd hittil som har falt i smak:

* Aprikos (økologisk)
* Svisker (økologisk)
* Banan (økologisk)
* Epler (økologisk)
* Avokado
* Avokado og banan (økologisk)

* Søtpotet
* Søtpotet og gulrot (økologisk) m/ litt oregano og hvitløkspulver
* Søtpotet og squash
* Squash

Alt i moser, så klart.
Føler det meste går ned, bare han får tid til å smake mer enn én gang. Om han brekker seg litt av første skjeen, så virker det som om det er konsistensen som er uvant, da resten ikke er noe problem.

Har lyst til å begynne med litt blomkål, brokkoli og løk, men litt usikker hvordan det er i forhold til magen enda.

Gleder meg til å begynne med litt mer ordentlige retter!

Han har smakt

*Potet og gulrot
*Potet og brokkoli med littegrann gulrot i
*Avokado
*Saft av drue
*Saft av mandarin
*Eple (både raspet med skje og eplemos av dampet eple)

Ser ut som han eter alt han får:P Håper det fortsetter:)

Birk juli 2013 & Frøya mai 2010

Her har vi prøvd
- potet
- potet og brokkoli
- potet brokkli og gulrot, med en dæsj med smør
- Agurk (sugd på)
- gulrot (sugd på)
- mandarin (sugd på)
- eplemos
- avokadomos

Alt har blitt tatt godt i mot så langt:)

Prinsesse juli 2013

Fin tråd :-)

-Potet og gulrot
-Banan
-Pære
-Svisker (likte hun ikke)

Bv forum appen ♡

Han har smakt mye av det dere sier. Men vi fikk beskjed av hs at sitrusfrukter bør man vente med:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Han har smakt mye av det dere sier. Men vi fikk beskjed av hs at sitrusfrukter bør man vente med:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Jeg var hos hs i dag og hun sa ikke noe om det da jeg nevnte at hun hadde fått smakt på det:)

Prinsesse juli 2013

Grunnen til at de bør vente med sitrus frukter er fordi at de kan få atopisk eksem. Ikke alle får det. Jenta mi hadde det når hun var lita, men vokste det av seg. Jeg vet ikke om det kom av at hun fikk sitrusfrukter.. Husker ikke når jeg begynnte og gi henne det da det er 7 år siden :p Men om hun spiste sitrusfrukter slo eksemet hissig ut og hun måtte ha kortisonkrem som legen skrev ut. Det ligger vel latent hos noen, mens andre ikke trenger reagere i det heletatt. Man vet jo ikke før man har prøvd. Men jeg kommer til og vente en god stund før minstemann får det denne gangen :)

♡Prinsesse 14 juli♡

Hvor gamle var forresten barna deres da de fikk sutte på frukt? Vruker dere slik nett som de kan holde selv? :) Jenta mi er snart 6mnd. Hun kan vel få bruke slik nett nå? :)

♡Prinsesse 14 juli♡

Jeg har akkurat latt lillefrøkna prøve å sutte på et nett med honningmelon i, og det falt i smak. Ellers har hun spist potet, søtpotet, gulrot, kålrot, blomkål, svisker, samt noe ferdig middags- og fruktmos. Tenkte å koke sammen noe middagsmat i morgen og fryse ned, og da tar jeg bare det jeg finner av grønnsaker i skapet.

Grunnen til at de bør vente med sitrus frukter er fordi at de kan få atopisk eksem. Ikke alle får det. Jenta mi hadde det når hun var lita, men vokste det av seg. Jeg vet ikke om det kom av at hun fikk sitrusfrukter.. Husker ikke når jeg begynnte og gi henne det da det er 7 år siden :p Men om hun spiste sitrusfrukter slo eksemet hissig ut og hun måtte ha kortisonkrem som legen skrev ut. Det ligger vel latent hos noen, mens andre ikke trenger reagere i det heletatt. Man vet jo ikke før man har prøvd. Men jeg kommer til og vente en god stund før minstemann får det denne gangen :)

♡Prinsesse 14 juli♡
Da lærte jeg noe nytt idag også:) Hs sa hun kunne smake på alt bare det ikke var saltet...

Når hun fikk sutte på agurk og gulerot kuttet jeg bare de i staver så de blei lange nok til å holde i:) Mandarinen var bare smaking mens jeg spiste så der holdt jeg;) Men har prøvd avokado og banan i nettet:) Veldig kjekt:)

Prinsesse juli 2013

Jeg har lest om at dette med å ikke gi sitrusfrukter er "gammelt", det nye er at en kan gi, men være forsiktig.. Sitrusfrukter inneholder mye allergener, så en skal være forsiktig. Men det er ikke slik at om en reagerer på det så har man blitt allergisk fordi det ble prøvd så tidlig, en ville blir allergisk likevell...

Jeg har også lest om at dersom barn får sitron når de er små, vil de lære seg å like mere.. De liker visst søtt og surt uansett, men surt og bittert må en lære å like:) Min lille på 6 mnd fikk sitron for noen uker siden og han liker det:) Liker også klementin:) Han har ikke fått noe utslett, men prøver forsiktig.. Er ikke slik at han får sitrusfrukter daglig akkurat!:)

Er vell bare å lese seg opp på ny forskning via sikre kilder osv:)

Ville bare fortelle dette siden jeg leste en del om det for ei stund sia:)

Jeg mener ikke at barnet blir allergisk fordi det får det tidlig, men som jeg skrev så ligger det latent i kroppen hos noen, mens andre ikke reagerer i det heletatt. Vær forsiktig og prøv deg frem. Jeg kommer ikke til og gi sitrusfrukter så veldig tidlig, men det er fordi jeg er redd for samme reaksjon som sist. Jeg snakker heller ikke om litt utslett, men atopisk eksem som i følge legen jeg var hos kom av sitrus. Det er skikkelige skorper i huden som verker og gjør vondt! I dag er eldste jenta som jeg fortalte om helt frisk og har ingen allergier. Hun vokste det heldigvis av seg. Men jeg ville ikke gitt det hver dag for og si det sånn :) Så det er nok ikke gamnelt.. Noen har vare lettere for og få det enn andre.

♡Prinsesse 14 juli♡

Last edited:
Mens jeg har lest at dette med sitrusfrukter går på foreldrene :) Dersom de er allergiske/var allergiske som barn, skal man være forsiktig.
Jeg hadde MASSE atopisk eksem som liten. Elsket konsentrert sitronsaft! Haha. Så tror vi burde være forsiktige :) Vokste det av meg da!

Jeg vet hva det er:) Både jeg og pappaen har atopisk eksem:/ Har aldri reagert på sitrusfrukter selv...
Men som sagt, jg ville bare si at "gamle" anbefalinger sa at en IKKE skulle gi Sitrus, mens "det nye" er at en kan gi.. Om en har atopisk eksem kommer det uansett, men ja, sitrusfrukter kan være en trigger.. Slik som ullklær, parfyme, vaskemiddel, røyk etc... Jeg må selv være forsiktig med det meste til min:)

Sånn litt utenom tråden, så er "earth mama, angelbaby" serien god for atopisk hud Lykke til:) Godt å høre at de vokser det av seg!:)

I dag lagde jeg 10 porsjoner med middag av potet, gulrot, kålrot, pastinakk og en dæsj persille. Det falt i smak hos lillefrøkna, hun spiste og koste seg. Må lage litt flere retter også, slik at vi kan variere litt. Vi bruker noen ferdige middagsglass også, men jeg er ikke så glad i å måtte levere en million tomme glass til gjenvinning etterpå. Det blir også ganske billig å lage maten selv. :)

* Brokkoli, check! Hvertfall delvis.
Gikk fint med de første skjeene, men han ble fort "mett".

For å gå tilbake til det tråden egentlig handla om
Min lille prins har smakt på/spist:
-gulrot/potet
-kalkungryte m/grønnsaker (glass)
-fiskeboller i hvit saus (glass) ELSKER DET!
-Rødspette og potet (glass) ELSKER det!
-Lapskaus (glass)
-sitron, klementin, eple, banan
-avokado
-avokado og banan
-sviskemos
-eple/pæremos

Og grøt, men det er han ikke så glad i. Men spiser litt, spiser bedre om han får noe frukt oppi.

Gutten min er ikke 6 mnd enda, så jeg fullammer enda. Det er jo det som anbefales ;) Han har bare smakt noen skjeer med frukt, men det er ikke hjemmelaget da. Sånne poser man får kjøpt med forskjellig fruktsmak. :)

Back
Topp