Hjemmelaget grøt

Har bare brukt 1ss maismel+1dl vann, koker ca 5min på svak varme. Og så blander jeg i litt fruktmos etterpå :)

Hirse får du på helsekost. Emmer er også fin å koke sammen med hirse. Ca 0,5 dl + 2dl vann. Bare se det litt an hvor tykk/tynn den blir når du koker. Tilsett olje eller smør når den er ferdigkokt, og gjerne aprikos for å øke jerninnholdet.
Her nekter snuppa hjemmelaget grøt da, uansett hvilken type jeg lager. Ferdiggrøt går ned på høykant:confused:

Vi bruker 1-2 ss av bygg eller hvete - fordi det er det melet vi har hatt, ca 1,5 dl vann koker i 5-10 min, har i en god desj malt og 3 måleskjeer melkefri morsmelkerstatning. Av og til blander vi også litt banan i.

2 ss havremel, 1dl vann, 2 isbitterninger med pæremos som evt erstatter litt av vannet + 1/2 isbitterning med svisker og/eller aprikos. Samt en dæsj smør :)

Har laget grøt av sammalt mel (rug fordi det var det jeg hadde), da bruker jeg 2 ss mel til 1 dl vann. Det går med alle sorter mel. Vanligvis lager jeg heller havregrøt etter oppskrift på havregrynspakken. Eller jeg må triple den da, for hele familien bortsett fra meg vil ha. :p Skal bare lage grøt til babyen liksom, men ender med å koke 6 dl havregryn i 1,5 l vann. :rolleyes: Jeg serverer frukt ved siden av, blander ikke i noe.

1-2-3 har jeg alltid lært :) 1 del havregryn, 2 deler vann, kok i 3 minutter :) Jeg lager nå 0,5 dl havregryn, 1 dl vann. Blander i 1 banan eller en terning sviskemos/aprikosmos eller den mosen jeg har lagd hehe.

Back
Topp