Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Hirse får du på helsekost. Emmer er også fin å koke sammen med hirse. Ca 0,5 dl + 2dl vann. Bare se det litt an hvor tykk/tynn den blir når du koker. Tilsett olje eller smør når den er ferdigkokt, og gjerne aprikos for å øke jerninnholdet.
Her nekter snuppa hjemmelaget grøt da, uansett hvilken type jeg lager. Ferdiggrøt går ned på høykant
Vi bruker 1-2 ss av bygg eller hvete - fordi det er det melet vi har hatt, ca 1,5 dl vann koker i 5-10 min, har i en god desj malt og 3 måleskjeer melkefri morsmelkerstatning. Av og til blander vi også litt banan i.
2 ss havremel, 1dl vann, 2 isbitterninger med pæremos som evt erstatter litt av vannet + 1/2 isbitterning med svisker og/eller aprikos. Samt en dæsj smør
Har laget grøt av sammalt mel (rug fordi det var det jeg hadde), da bruker jeg 2 ss mel til 1 dl vann. Det går med alle sorter mel. Vanligvis lager jeg heller havregrøt etter oppskrift på havregrynspakken. Eller jeg må triple den da, for hele familien bortsett fra meg vil ha. Skal bare lage grøt til babyen liksom, men ender med å koke 6 dl havregryn i 1,5 l vann. Jeg serverer frukt ved siden av, blander ikke i noe.
1-2-3 har jeg alltid lært 1 del havregryn, 2 deler vann, kok i 3 minutter Jeg lager nå 0,5 dl havregryn, 1 dl vann. Blander i 1 banan eller en terning sviskemos/aprikosmos eller den mosen jeg har lagd hehe.