Hjemmelaget grøt

PolarZebra

Elsker forumet
Satt å trykket litt og kom over en oppskrift, og siden jeg har sett det er noen (husker ikke hvem) som ville prøve å lage selv kan jeg jo slenge den ut her :D

Grøtoppskrifter: 

Du kan lage grøt av de fleste kornsorter: maismel, hirseflak, bygg- og havremel og lettkokte havregryn. Hell ca. 1 dl vann og ca. 1–2 spiseskjeer mel/gryn i en liten gryte. Kok opp grøten og la den koke i ca. 5 minutter.

Havregrynsgrøt kan koke litt kortere tid, bygg- og havremelsgrøt litt lenger. Hvis du bruker morsmelkerstatning, tilfører du 3 strøkne spiseskjeer melkepulver etter at gryten er tatt bort fra platen. Ønsker du ikke melkepulver, kan du bruke litt mer vann. Du kan også ha oppi litt morsmelk til slutt for å gi grøten litt smak.

For å få frem mest mulig av jernet i melet så bør mel/vann blandingen stå en time før man koker den opp. Man kan også koke grøten 2 minutter i mikroen. Jeg fikk en bok som heter "mat til spedbarn" på 3 mnd kontrollen. Står masse nyttig der inkl oppskrifter :-) Noen melsorter inneholder lite jern og bør brukes i liten grad som hjemmelaget grøt (f.eks. Hvete, mais, fint rismel). Hvete inneholder dessuten mye gluten som man skal introdusere forsiktig. Ferdige grøtblandinger er gjerne jernberiket. Uansett - masse nyttig info i den boka! Bør leses! Utgis av Helsedirektoratet.

Skriver for å lese svaret :P

Back
Topp