Hjemmelaget barnemat

Tanketrollet

Forumet er livet
Joda... Så skulle jeg lage barnemat til lille gullet. [:)]

Kopierte egentlig bare et middagsglass, poteter gulrøtter og litt kjøtt som hovedingredienser. Veldig enkelt og fint for magen.

Kokte opp, og kjølte ned, moste til den store gullmedalje (takk en viss plass for stavmikser, hadde aldri gjort det der med gaffel! [:'(])

Var egentlig ganske fornøyd med resultatet, det så normalt ut, smakte normalt, grei konsistens og alt. Og boksene som jeg har hatt MM i funket jo knall bra som porsjoner. [:D] Lagde ikke så altfor mange til å begynne med, hadde litt for liten tid til det.

Så skulle denne maten her testes ut for lille, og hun fikk første skje inn i munnen...
Hun så veeeeeeldig skeptisk ut, som hun pleier å gjøre ved første skje. Første skje evi alltid skeptisk til, det er tross alt ikke pupp.

Så begynte hun med noen seeeeeige store "tygge" bevegelser innimellom alle grimasene...

Så BRAKK HUN SEG!!

Takk lille søte du. hehehe...

Prøvde igjen dagen etter, samme greia, brekker seg og ser ut som om hun spiser halvstørknet lim [8|]

Skal bli spennende å se om hun vil spise maten min når hun blir større [8D]

Så i en stund fremover til så støtter vi Hipp [;)]

Uff! Så synd!! [&:] Men du har jo prøvd da.. Og vært kjempeflink som laget maten selv!! [:D]
Brekker hun seg ofte? Har aldri opplevd det med min baby,men hun sluker jo alt da. [8|]

ORIGINAL: Melamin og to små

Hva med å prøve å tilsette noe krydder? Eventuelt litt saus, tomatpure etc - noe med litt smak? Mayen heller liker ikke når jeg lager "barnematglass" til henne, men får hun det samme som oss - bare i most tilstand så går det ned på høykant. Lag en svær lasagne og mos det opp - haha, luksusbarnemat[:)]

Hadde oppi litt krydder også, hjalp ikke. men kanskje litt tomatpure ja. det skal prøves ut. hun er jo vill etter middagsglasset med pasta, skinke og tomat. tror ikke hun liker potet så godt rett og slett, for det går igjen at de med mye potet, de liker hun ikke. lapskausen går greit da [:)]

ORIGINAL: harikkepeil

Uff! Så synd!! [&:] Men du har jo prøvd da.. Og vært kjempeflink som laget maten selv!! [:D]
Brekker hun seg ofte? Har aldri opplevd det med min baby,men hun sluker jo alt da. [8|]

brekker seg aldri, kun når hun spiser min mat [8D]

Men jeg prøver igjen en annen gang, skal prøve å tilsette litt forskjellige ting. har jo ingenting å tape på det, maten er jo laget uansett [:)]

Hehe, så godt beskrevet at jeg ser det skikkelig for meg [:D] Her brakk hun seg endel i begynnelsen da hun begynte med middag, selv om det var sånne ferdiglagde glass. Det var nok fordi det var noe helt nytt for henne. Hun liker det nok etter hvert skal du se [;)]

ORIGINAL: Tanketrollet

Hva med å prøve å tilsette noe krydder? Eventuelt litt saus, tomatpure etc - noe med litt smak? Mayen heller liker ikke når jeg lager "barnematglass" til henne, men får hun det samme som oss - bare i most tilstand så går det ned på høykant. Lag en svær lasagne og mos det opp - haha, luksusbarnemat[:)]

Hadde oppi litt krydder også, hjalp ikke. men kanskje litt tomatpure ja. det skal prøves ut. hun er jo vill etter middagsglasset med pasta, skinke og tomat. tror ikke hun liker potet så godt rett og slett, for det går igjen at de med mye potet, de liker hun ikke. lapskausen går greit da [:)]

Kanskje prøve med ris eller pasta neste gang? [:)] Gøy med litt forandring for dem og - merket det i begynnelsen her og, da var potet herlig, men ikke når det var potetmat hver eneste dag[8D]

tenkte å prøve pasta også ja. jeg gir meg ikke så lett! hehe.

Trpr jeg hadde rynket litt på nesen jeg også om jeg skulle fått potet hver dag [8D]

Samma greia her! [8|]

Hadde seibiff, poteter, gulrøtter og saus til middag her en dag. Moste det med stavmikseren og gav henne det. Brakk seg, og det har ho aldri gjort før!!

Håper det var en en gangs ting og at ikke ho blir ei sånn "vil ikke ha fisk" jente!

Er vanligvis veeeldig stas å få smake vår mat fra tallerkenen vår. Har most et par middager men har ikke fått testet de på ho enda. Er i fryseren.

Er jo egentlig et ordentlig matvrak denne jenta!

ORIGINAL: Nettien

Hehe, så godt beskrevet at jeg ser det skikkelig for meg [:D] Her brakk hun seg endel i begynnelsen da hun begynte med middag, selv om det var sånne ferdiglagde glass. Det var nok fordi det var noe helt nytt for henne. Hun liker det nok etter hvert skal du se [;)]

hehe... får se om det blir noe hjemmelaget en gang jeg har rester igjen.

Hun brekker seg ikke med annen mat, kun min [8D]

ORIGINAL: snupsidupsi

Samma greia her! [8|]

Hadde seibiff, poteter, gulrøtter og saus til middag her en dag. Moste det med stavmikseren og gav henne det. Brakk seg, og det har ho aldri gjort før!!

Håper det var en en gangs ting og at ikke ho blir ei sånn "vil ikke ha fisk" jente!

Er vanligvis veeeldig stas å få smake vår mat fra tallerkenen vår. Har most et par middager men har ikke fått testet de på ho enda. Er i fryseren.

Er jo egentlig et ordentlig matvrak denne jenta!

er vel noe vi gjør når vi lager som gjør at det smaker anderledes. eller noe vi ikke gjør som de middagsglass-lagerne gjør [8D]

Har du oppi litt av kokevannet slik at ikke maten blir seig og for tykk - kan være vanskelig å svelge da. Da får hun også i seg de vitaminene som forsvinner ut i vannet du koker gr.sakene i. Eller nå i etterkant, bare tilsette litt vann rett og slett.[:)]
Min middag går ned på høykant, men har ikke begynt med kjøtt enda. Må vel det nå tenker jeg, spent på hvordan han vil reagere på det[8D]

Kan jeg spørre hva dere mener med krydder?? Ho liker alltid middagen vi spiser,vil ha mer hele tiden..men gir lite pga vu har jo krydra den,de skal jo ikke ha så mye av slikt. Bare lurte jeg..

ORIGINAL: taita81

Kan jeg spørre hva dere mener med krydder?? Ho liker alltid middagen vi spiser,vil ha mer hele tiden..men gir lite pga vu har jo krydra den,de skal jo ikke ha så mye av slikt. Bare lurte jeg..

Urter som f.eks Rosmarin, Bassilikum etc. Salt skal de ikke ha pga nyrene.[:)]

ORIGINAL: MammaOkt

Har du oppi litt av kokevannet slik at ikke maten blir seig og for tykk - kan være vanskelig å svelge da. Da får hun også i seg de vitaminene som forsvinner ut i vannet du koker gr.sakene i. Eller nå i etterkant, bare tilsette litt vann rett og slett.[:)]
Min middag går ned på høykant, men har ikke begynt med kjøtt enda. Må vel det nå tenker jeg, spent på hvordan han vil reagere på det[8D]

ja, hadde oppi litt kokevann, og olje [:)]
Syns kosistensen ble veldig lik de middagsglassene. hehe. ja ja. får få for innsatsen [;)]

Samme opplegget her.. Jeg har lagd lam, svin, kylling og ris (som regel potet og gulrot i det andre, noen ganger tomat og squash) men han bryter seg av det og nekter spising. Han vil kun ha de fra HIPP, de er best most, liksom. Lite klumper. Han får totalt panikk hvis han får klumper maten sin. Fin på det? [8D]

ORIGINAL: Aravis™

Samme opplegget her.. Jeg har lagd lam, svin, kylling og ris (som regel potet og gulrot i det andre, noen ganger tomat og squash) men han bryter seg av det og nekter spising. Han vil kun ha de fra HIPP, de er best most, liksom. Lite klumper. Han får totalt panikk hvis han får klumper maten sin. Fin på det? [8D]

Særing [8D][;)] hehe

Klumpene tror jeg ikke er noe problem, for det er det i den lapskaus-saken, og det går ned på høykant.

Særing [8D][;)] hehe

Klumpene tror jeg ikke er noe problem, for det er det i den lapskaus-saken, og det går ned på høykant.

Særing ja!! [8D] Han spiser brødskiver da, det går fint. Men klumper i maten? Æsj og fysj. [8D]

Særing [8D][;)] hehe

Særing ja!! [8D] Han spiser brødskiver da, det går fint. Men klumper i maten? Æsj og fysj. [8D]

de begynner tidlig med faktene sine [;)]

ORIGINAL: *Mammacili*

Hehe..(uff, ikke meningen å le..)[:D]Men her var det akkurat samme greia. Skulle òg være flink og lage homemade..Hun fikk skikkelig gysninger. Skjedd flere ganger. Så i dag tok jeg opp det jeg hadde fryst ned, og rett i den brune dunken[8D]

er bare å le, gjør det selv. hehe...

Ja, hun her får også grøsninger.. og skikkelig brekninger. gjør virkelig store ting med selvfølelsen til mor [8D]

Hehe..(uff, ikke meningen å le..)[:D]Men her var det akkurat samme greia. Skulle òg være flink og lage homemade..Hun fikk skikkelig gysninger. Skjedd flere ganger. Så i dag tok jeg opp det jeg hadde fryst ned, og rett i den brune dunken[8D]

er bare å le, gjør det selv. hehe...

Ja, hun her får også grøsninger.. og skikkelig brekninger. gjør virkelig store ting med selvfølelsen til mor [8D]

Ja ikke sant[:D][8D] Når en endelig skulle gjøre det ordentlig..hjemmalaga og greier..hehe[;)]

hehe jepp... hun kan få rester, men gidder ikke lage eget til henne igjen på en god stund [8D]

De første gangene jeg lagde mat til henne så hadde jeg litt for lite væske i. Sånn at maten ble litt sånn seig og klebrig. Så da var ikke snuppa så veldig interessert, men nå spiser hun det, og ser ut itl å like det.

Har tilsatt litt kaldpresset rapsolje også, så kan jo være den gjør det litt "glattere" å få ned[;)]

Back
Topp