Hjemmelaget babymat inspirasjon

BellaBABY

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
Lurer på om det er flere her som lager babymat en selv?
Virker som om de aller fleste bruker ferdigmat...
Kunne tenkt å fått tips og inspirasjon til forskjellige smakskombinasjoner osv.
Lille er snart 7 mnd, og vi er helt i starten på å introdusere fast føde.
Til nå har han fått smake gulrot, søtpotet, blomkål og brokkoli.
Hva startet dere med?

Laget aprikosmos og sviskemos. Ble saft av avkoket. Gulrot og pastinakkmos. Avocado og banan. Så laget jeg noen middager med kalvekjøtt og fisk. Havre og hirsegrøt.

Dessverre likte ingen av mine babyer hjemmelaget mat. Eller de likte egentlig ikke noe mat, men kjøpemat var litt lettere å lure ned. Ga det vekk til matglad baby som likte det.

Lurer på om det er flere her som lager babymat en selv?
Virker som om de aller fleste bruker ferdigmat...
Kunne tenkt å fått tips og inspirasjon til forskjellige smakskombinasjoner osv.
Lille er snart 7 mnd, og vi er helt i starten på å introdusere fast føde.
Til nå har han fått smake gulrot, søtpotet, blomkål og brokkoli.
Hva startet dere med?
Lag deres egen mat uten salt og vips du har babymat. Bruk grønnsakene dere bruker til middag. Kylling og fisk.ovnsbakt søtpotet var en stor hit

Babyen fikk det vi spiste, minus salt og krydder. Fikk biter på fat, og spiste selv.

Vi innførte mat med blw/babystyrt mattilvenning, så han fikk samme mat som oss. Siden vi allerede stort sett lagde det meste av mat fra bunnen av var det en enkel sak å tilpasse etter alder (mtp meieriprodukter, salt etc). Mellom 6-10 måneder gikk det blant annet i pasta bolognese, laks med tilbehør (ofte mango/avokado-salat), indisk med kylling, taco, wok, kyllingkarrigryte, sushi/poke, kjøttboller/kjøttkaker av storfe eller kylling etc etc, spiste vi noe som ikke kunne tilpasses fikk mini omelett eller middagsrester. Resten av døgnet fikk han eksempelvis brødskive, grøtlapper, bananlapper, egg i diverse former, matmuffins etc. Etter 10 mnd kunne han jo få meieriprodukter i maten, og da ble det eksempelvis pasta carbonara, pannekaker etc i tillegg. Og mye mer. Moste ingenting, mini spiste biter slik som oss. Med fingrene og etterhvert med eget bestikk.

Det aller første han smakte var kokt brokkoli og gulrot i staver. Også var laks ganske tidlig, og kokt egg. Og hjemmelagd tomatsuppe! Duppet brød, drakk fra kopp etc.

http://sunnstart.no/ernaering/mat-til-barnet/baby-led-weaning-blw/ En liten intro.

Laget aprikosmos og sviskemos. Ble saft av avkoket. Gulrot og pastinakkmos. Avocado og banan. Så laget jeg noen middager med kalvekjøtt og fisk. Havre og hirsegrøt.

Dessverre likte ingen av mine babyer hjemmelaget mat. Eller de likte egentlig ikke noe mat, men kjøpemat var litt lettere å lure ned. Ga det vekk til matglad baby som likte det.
Må bare spørre.. når gikk det over? Det at babyen ikke liker noe mat?
Har ei på snart 7mnd som er litt sånn:bored: (gitt smaksprøver fra 4 mnd, enda ikke blitt bedre).

Må bare spørre.. når gikk det over? Det at babyen ikke liker noe mat?
Har ei på snart 7mnd som er litt sånn:bored: (gitt smaksprøver fra 4 mnd, enda ikke blitt bedre).

Med eldste så var vi oppe i to halve grøtposjoner (ut i fra hva som står av mengde for en posjon på pakken) og er kvart middagsglass på en god dag. Han var ikke spesielt legen da heller, men fikk da i han noe. Spiste ikke brødskiver før han var nærmere 16 mnd. Han var over året da han spiste middag med litt klumper. Plukket biter på tallerkenen selv. Synes det løsnet veldig ved 2års alderen.

Yngste synes jeg også det løsnet litt ved 10 mnd. Men måtte synge det i henne. Ved 13 mnd var vi i syden og da husker jeg hun spiste halv grøtposjon til frokost og en halv til kvelds, en fruktmos og et halvt middagsglass for dagen. Men måtte synge og leke det i henne. Til slutt funket ikke det og vi brukte YouTube med babytv til hun var godt over 2 år. Er nå 4 og mat er fremdeles innimellom vanskelig.

Her har jeg laget så og si alt fra bunn (grøt, middag, brød og pålegg). Startet med det samme som deg + at jeg også har brukt avokado og grønnkål (har masse næringsstoffer) en del. Av pålegg lagde jeg mye most egg eller kokt fisk (gjerne middagsrester) sammen med avokado i begynnelsen.

Her har jeg laget så og si alt fra bunn (grøt, middag, brød og pålegg). Startet med det samme som deg + at jeg også har brukt avokado og grønnkål (har masse næringsstoffer) en del. Av pålegg lagde jeg mye most egg eller kokt fisk (gjerne middagsrester) sammen med avokado i begynnelsen.
Ja avokado er jo supert! Hvordan brukte du grønnkålen?

Er det noe «aldersgrense» for å tilsette kjøtt og fisk?

Er det noe «aldersgrense» for å tilsette kjøtt og fisk?

Vi startet med kjørt og fisk samtidig med all annen mat ved 6 mnd, men når msn starter tidligere bør man jo være forsiktigere sikkert, det var ikke aktuelt her så ingen erfaring med det.

Er noen spesifikke typer kjøtt og fisk barn generelt ikke bør få, men det er pga tungmetaller og slikt. Det kan leses om på matportalen.no :)

Er bare såvidt i gang med fast føde, men lager grøt på hirse og havre. Babyen spiser under 0,5 dl grøt, men jeg lager ca det i tilfelle han skulle orke mer. Spiser selv opp det han ikke vil ha, Hehe. Har laget aprikosmos og fryst i terninger som jeg tilsetter, i tillegg til en eller annen most frukt. Foreløpig eplemos eller moser i litt fersk banan. Fint å ha fryst, da de kjøler ned grøten kjemperaskt. :)
Nå består grøten av ca:
0,5 dl vann
2 ss hirse
1 ts havremel (lagde det ved å putte havregryn i foodprosessoren).
Evt 1 terning aprikosmos og/ eller 1 terning eplemos/ annen frukt

Back
Topp