Hjemmelagde våtservietter

Lavendella

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
Har sett tips om å lage egne våtservietter til baby ved å dyppe tørrkompresser i en blanding vann og olje, og oppbevare i tett beholder. Noen som har erfaring og vil dele oppskrift? :)

Må vannet kokes, eller går det greit med vann fra springen? Hvor mange ss olje per dl vann? Og hvor lenge er holdbarheten etter de er fuktet?
 
Sniker : dette har jeg gjort fullstendig på slump. Litt olje ,litt vann fra springen , og i en boks.
 
Jeg har bare hatt tørre servietter og en drikkeflaske. Lat:hilarious:
 
Jeg var latere og kjøpte :hilarious:
Men god idé! Kanskje jeg skal prøve det selv denne gangen ;)
 
Det er helt supert ja, bare på slump.
Ikea poser med sånn lukking fungerer supert
 
Ooh, så lurt! Dette vil jeg prøve! :-D Hva slags oljer bruker dere? Og hva med ssensielle oljer for duftens skyld? Eller er det litt for sterkt for sart ny babyhud, kanskje?
 
Ooh, så lurt! Dette vil jeg prøve! :-D Hva slags oljer bruker dere? Og hva med ssensielle oljer for duftens skyld? Eller er det litt for sterkt for sart ny babyhud, kanskje?
Greieste er vel babyolje:)
 
Ooh, så lurt! Dette vil jeg prøve! :-D Hva slags oljer bruker dere? Og hva med ssensielle oljer for duftens skyld? Eller er det litt for sterkt for sart ny babyhud, kanskje?
Bruk babyolje, helst neutral, dr. Greve eller änglamark.
 
Lag gjerne våtservietter av vaskekluter for baby, så blir det mindre søppel :)
 
Til vanlig med lille storesøster har jeg brukt små vaskekluter der jeg har kokt opp vann og kokosolje som jeg har hatt i tett beholder (Kokt vann gir lengre holdbarhet på klutene). Har også da brukt tøybleier, men etter jeg ble gravid med bollen og formen gikk til helvete har det gått mye i engangs. Men bruker tørre engangskluter som jeg fukter med vann og bruker litt olje om nødvendig (vann og olje på tur).
 
Til vanlig med lille storesøster har jeg brukt små vaskekluter der jeg har kokt opp vann og kokosolje som jeg har hatt i tett beholder (Kokt vann gir lengre holdbarhet på klutene). Har også da brukt tøybleier, men etter jeg ble gravid med bollen og formen gikk til helvete har det gått mye i engangs. Men bruker tørre engangskluter som jeg fukter med vann og bruker litt olje om nødvendig (vann og olje på tur).
Samme her. Kokt vann og litt kokosolje, med små vaskekluter i stedet for engangs. :) Fungerte helt supert med første, så satser på at det blir bra denne gangen også.
 
Så smart! Er det bare å ha de i en boks med lokk da? Typ matboks? :happy:
 
Så smart! Er det bare å ha de i en boks med lokk da? Typ matboks? :happy:
Ja, for eksempel matboks. :) Kjekt å ha en som er helt tett dersom man skal ha det med ut på farten. Ellers spiller det ikke så stor rolle, tenker jeg. Boksen jeg bruker hjemme er ikke helt tett. Bruker å ordne såpass mange at vi har til ca 3 dager, og det har aldri blitt noe sur lukt av dem på den tiden. :happy:
 
Eg har gjort det sånn:

Kok opp 6 dl vann
Tilsett 2 gode ss med økologisk kokosjolje
Når oljen har løst seg opp i det kokte vannet helles vannet med oljen over en pakke med 100 tørre vaskekluter (engangs), feks. fra apoteket. Fordeler disse i to små bokser med lokk etter de har lagt og trekt til seg vannet og blitt avkjølt. Holder godt på fuktigheten :)
 
Back
Topp