Hjemmelagde julegaver, spiselig/pynt/annet

KW90

Forelsket i forumet
Jeg har fått litt sansen for å lage julegaver, noe jeg mener slettens ikke kun hører barn til å gjøre.
Jeg har i de senere år laget en del spiselige julegaver, men kan jo ikke lage det samme hvert år. Tenkte derfor å henvende meg til dere for å høre om dere har laget noe dere fikk god respons på og har erfaringer med?
Legg gjerne ved link eller bilde om du har noen tips! :D

Jeg laget "kakao på pinne" et par år, var veldig populært :) se her for oppskrift, som kan varieres alt etter hvordan du vil ha den: http://www.matpaabordet.no/2010/12/16/kakao-pa-pinne/

Ellers har jeg gitt bort en fin kakeboks med hjemmelagede kjeks, en god ost og en hjemmelaget marmelade, også veldig populært :) Har veldig lyst å lage egen kaffelikør eller smaksatt alkohol, men kommer alltid på det for sent, og i år er jeg gravid, så da kan jeg ikke smake til.

Det er sååå koselig med hjemmelagede julegaver og helst noe som kan spises eller drikkes opp!! Jeg har pleid å lage sild i ulike varianter; karrisild, rømmesild, tomatsild osv, biscotti, fløtekarameller, konfekt eller småkaker. Blir begrenset hva jeg rekker i år, men noe bør det bli.

Jeg har lagd kjøttrull til jul, tenker å gi pappa en gave med diverse matvarer. Planen er å gi han halve kjøttrullen, litt julekaker og litt eggesalat. Min svigermor gir ofte hjemmelaget syltetøy, og tidligere har jeg gitt godterier. Kan anbefale hjemmelaget rocky road, godt for søtmonsen :p

Ser nå at jeg sniker, men pyttsann :rolleyes:

Jeg laget "kakao på pinne" et par år, var veldig populært :) se her for oppskrift, som kan varieres alt etter hvordan du vil ha den: http://www.matpaabordet.no/2010/12/16/kakao-pa-pinne/

Ellers har jeg gitt bort en fin kakeboks med hjemmelagede kjeks, en god ost og en hjemmelaget marmelade, også veldig populært :) Har veldig lyst å lage egen kaffelikør eller smaksatt alkohol, men kommer alltid på det for sent, og i år er jeg gravid, så da kan jeg ikke smake til.

Kakao på pinne har jeg planer om å lage som en liten ekstragave til venninner i år :D

Ellers ser jeg for meg at brente mandler eller hjemmelagde karameller på en fin krukke eller boks er en fin julegave :)

Her var det flere gode forslag :D Kan jeg spørre dere hva dere gjør med matvarer som helst bør ligge kjølig? Jeg lagde noe i fjor som skulle stå kjølig og da satt jeg gavene på kjøl og tok dem fram like før gaveåpning. Hadde lagt kjøleelementer (som jeg hadde til overs fra godt levert leveranser) som jeg la oppi, men godt mulig det finnes andre eller bedre alternativer?

Jeg har lagd hjemmelagde julegaver mange år på rad, men i år blir det nok labert på den fronten. Jeg har lagd mye forskjellig opp gjennom. Appelsinmarmelade, plommechutney, konfekt, drops, såpe, blåbærsaft, tyttebærsaft, kakao på pinne, eplegele, cookie in a jar, koldkrem for å nevne noe. Vi har eple- og plommetrær, så har også lagd saft, gløgg og syltetøy av det. :) Veldig morsomt å pusle med, og supergøy å gi bort!

Back
Topp