Hjemmefødsel?

Fr0ni

Andre møte med forumet
Heia.

Ser det diskuteres og rådslås om fødestedet.
Men finner ingen ting om hjemmefødsel?
Så lurer litt på om det er flere her inne som har valgt hjemmefødsel som sin arena?

Froni
 
Har ingen tips, men jeg frykter (ufrivillig) hjemmefødsel denne gangen... har 2 styrtfødsler bak meg, og siste varte i under 40 min til ungen var ute...
På ultralyd sa de bare: jaja, får håpe dere rekker frem denne gangen også da!
 
Hehe.
Jeg har en på sykehus og en hjemme. (planlagt), så her er det ingen tvil, etter en voldsom dårlig opplevelse på sykehuset.

Som du også skriver, fødte jeg raskt og hm rakk så vidt frem, så veldig spendt på hvordan de tblir denne gangen. Det sies jo at 3dje gang kan ta lengre tid enn de forje. Så vi får vel håpe på det for begge.
Så du rekker til sykehuset og JM rekker frem til oss
 
Har sett på det, å det kosta en del. Vi mistenker kjapp fødsel denne gangen å. Hele fødselen tok bare 15 min sist, så hvis det skjer som sist så rekker ikke denne jordmoren hjem til oss, så vi fant ut det bar like greit å heller bare ringe sykebil som kommer med jordmor i stede.
 
Nei kunne ikke tenkt meg det pga fare for risiko men har risiko fødseler på alle snart tre så hadde ikke fått lov heller
 
Har sett på det, å det kosta en del. Vi mistenker kjapp fødsel denne gangen å. Hele fødselen tok bare 15 min sist, så hvis det skjer som sist så rekker ikke denne jordmoren hjem til oss, så vi fant ut det bar like greit å heller bare ringe sykebil som kommer med jordmor i stede.

Ja her må jo hver og en se hva som passer seg.
15 min fra du kjente sympt til barnet var ute? Skikkelig superføder du da. Da forstår jeg godt 113 ;)
 
Nei kunne ikke tenkt meg det pga fare for risiko men har risiko fødseler på alle snart tre så hadde ikke fått lov heller

Som du sier, det er ikke for alle, og i ditt tilfelle høres det uansett ut til at det er viktig med litt mer utstyr lett tilgjengelig.
Lykke til, må denne bli mindre risiko enn tidligere.
 
Som du sier, det er ikke for alle, og i ditt tilfelle høres det uansett ut til at det er viktig med litt mer utstyr lett tilgjengelig.
Lykke til, må denne bli mindre risiko enn tidligere.

Regner med alt går bra så ikke stressa med det, men har du ikke født før så tenk igjennom at ting kan gå annerledes enn du tror. Jeg hadde en superfin fremgang og alt var bra til det plutselig snudde og da gikk det fort
 
Hadde aldri turt etter at naturen prøvde å selektere meg ut forrige gang, ville aldri kommet noen baby ut naturlig for min del, satt seg bare fast gang på gang på gang i 42 timer. Takk og pris for moderne tider og sykehus med kompetanse så de kaster deg avgårde inn i narkose og fikk både han og meg levende ut til slutt.
 
Ja her må jo hver og en se hva som passer seg.
15 min fra du kjente sympt til barnet var ute? Skikkelig superføder du da. Da forstår jeg godt 113 ;)

ja, eneste symptomet var magasjau å kynnere å dro på misstanke så starta det hele på veien til sykehuset. Mamma hadde samme fødsel med meg så hadde anelser det kunne gå fort. Har jo et håp om en rolig å fin fødsel på sykehuset men får bare ta det som det kommer
 
Hadde aldri turt etter at naturen prøvde å selektere meg ut forrige gang, ville aldri kommet noen baby ut naturlig for min del, satt seg bare fast gang på gang på gang i 42 timer. Takk og pris for moderne tider og sykehus med kompetanse så de kaster deg avgårde inn i narkose og fikk både han og meg levende ut til slutt.
Ja, heldigvis er det ganske så strengt for oss som vil være hjemme.
Både før under og etter. Så risikoen er ganske så liten, for de farlige tingene.
Nettopp fått kjøpt oss hus og det er 10 min til sykehuset, uten at man kjører blått, så det gir jo en ekstra trygghet, på at det er hjemme frøkna skal fødes
 
ja, eneste symptomet var magasjau å kynnere å dro på misstanke så starta det hele på veien til sykehuset. Mamma hadde samme fødsel med meg så hadde anelser det kunne gå fort. Har jo et håp om en rolig å fin fødsel på sykehuset men får bare ta det som det kommer
Det er vel det eneste vi kan være sikre på, vi håper i det lengste, men vi styrer intet
 
Jeg har alltid sett på hjemmefødsel som noe fint, helt til jeg fikk førstemann. Normalt svangerskap og normal fødsel, bortsett fra at riene stoppet opp en periode og jeg måtte få drypp. Ingen smertestillende eller fødselshjelp, men hva skjer når det oppstår komplikasjoner ved en hjemmefødsel? Jeg har ikke satt meg veldig inn i det.

Når dryppet endelig fungerte, "spratt" baby ut uten at noen fikk roet tempoet. Revnet grad 3b og mistet ca 2,8 liter blod. Veldig glad jeg slapp å hastekjøres 1,5 time til sjukehuset for å stoppe blødninger og bli sydd.
 
Jeg har alltid sett på hjemmefødsel som noe fint, helt til jeg fikk førstemann. Normalt svangerskap og normal fødsel, bortsett fra at riene stoppet opp en periode og jeg måtte få drypp. Ingen smertestillende eller fødselshjelp, men hva skjer når det oppstår komplikasjoner ved en hjemmefødsel? Jeg har ikke satt meg veldig inn i det.

Når dryppet endelig fungerte, "spratt" baby ut uten at noen fikk roet tempoet. Revnet grad 3b og mistet ca 2,8 liter blod. Veldig glad jeg slapp å hastekjøres 1,5 time til sjukehuset for å stoppe blødninger og bli sydd.


I dette tilfelle hadde du blitt overført til sykehus i god tid for å få drypp :)
 
Jeg har alltid sett på hjemmefødsel som noe fint, helt til jeg fikk førstemann. Normalt svangerskap og normal fødsel, bortsett fra at riene stoppet opp en periode og jeg måtte få drypp. Ingen smertestillende eller fødselshjelp, men hva skjer når det oppstår komplikasjoner ved en hjemmefødsel? Jeg har ikke satt meg veldig inn i det.

Når dryppet endelig fungerte, "spratt" baby ut uten at noen fikk roet tempoet. Revnet grad 3b og mistet ca 2,8 liter blod. Veldig glad jeg slapp å hastekjøres 1,5 time til sjukehuset for å stoppe blødninger og bli sydd.



Det er veldig strengt og mange selekterings punkter for å få føde hjemme..

Samtidig må man underskrive en kontrakt hvor man frasier seg retten til å bestemme nør fødselen er i gang, dvs at mener JM at du ikke kan fortsette hjemme, så er det dette som skjer.
Da øverføres man, I ditt tilfelle hadde hjemme JM også måtte ha med i kalkylen reiseveien til sykehuset. ;)

For min del stoppet fødselen med nr 1 opp på sykehuset, (trengte ikke drypp) mest sannsynlig pga stress/trivsel. Under fødselen trengs masse oksytociner, adrenalin stopper ting opp...
Ammingen gikk bra, men lite næring og melk (han gikk opp så lite som 70 gram) så der fikk poden tidlig grøt.

Med nr 2, fikk alt super fort og uten noe form for komplikasjoner. Masse kjærlighet fra jm og hennes student. Roen etter fødsel med egen seng og storebror nært gav blomster, og melken kom som fløten fra kua. Og lillebror fikk sen introduksjon til fast føde, pga han gikk så veldig opp i vekt. (opptil 500gram på en uke)
 
Last edited:
Jeg har termin i oktober, dette er min første graviditet, og jeg skal føde hjemme. Har hatt møte med Hjemmejordmor, det blir faktisk 2 jordmødre her under fødsel.

Jeg er redd for det meste som har med graviditet og fødsel å gjøre, men enda mer redd for sykehuset. Jeg er innstilt på at det KAN bli overflytting på sykehuset, men det er så mange «men» at man må bare gjøre det som føles riktig for seg :happy: Jeg skal dog gå til samtale med spesialist på (fødsels)angst på sykehuset, få omvisning og skrives inn på sykehuset rundt uke 36 så de har info de trenger der OM det blir overflytting :)
 
Jeg har termin i oktober, dette er min første graviditet, og jeg skal føde hjemme. Har hatt møte med Hjemmejordmor, det blir faktisk 2 jordmødre her under fødsel.

Jeg er redd for det meste som har med graviditet og fødsel å gjøre, men enda mer redd for sykehuset. Jeg er innstilt på at det KAN bli overflytting på sykehuset, men det er så mange «men» at man må bare gjøre det som føles riktig for seg :happy: Jeg skal dog gå til samtale med spesialist på (fødsels)angst på sykehuset, få omvisning og skrives inn på sykehuset rundt uke 36 så de har info de trenger der OM det blir overflytting :)


Så spennende og lykke til der fremme!
Ja man må ha papirene i orden og jobbe mentalt med at vi kan måtte overføres.
Meeen, med tanke på selekteringskriterier som man må få grønn på. Så må jeg si at det er et trygt system og positivt at det er så strengt.

Så flott at du også får oppfølging ift angsten, slik at du står enda sterkere rustet, det å ha tidlig kontakt med jm er også noe jeg opplever som en god ting, da man kjenner hverandre så mye bedre på forhånd.

Her har vi hatt oppfølging av fastlege frem til uke 36, så tar hjemme JM over kontrollene frem til fødsel, samt at vi har hatt hjemmebesøk, og har sms/tlf kontakt ved behov.det gir så utrolig mye trygghet..
 
Back
Topp