Hjemmefødsel?

Mini Marihøna

Forelsket i forumet
MayDay2021
Hei

Er det noen av dere som har hatt eller vurderer hjemmefødsel eller har tanker rundt dette og vil dele?

:Heartbigred
 
Var vel innom tanken med førstemann, men etterhvert som blodtrykket rørte seg feil vei ble det raskt uaktuelt. Det går jo oftest bra, og en del av argumentene er jo at en fødsel er naturlig og vi har født i tusenvis av år. Men det var en del flere dødsfall i forbindelse med fødsel før i tiden enn vi har nå i mer moderne tider. Jeg tenker man skal være helt klar over risikoen og i det minste bo såpass at man har et sykehus i nærheten. Det er begrenset hvor bra utstyr man kan ha i hjemmet kontra på sykehus. Skulle det skjære seg på et sykehus ligger du på operasjonsbordet innen minutter. Er du hjemme kan det ta tid. Den ekstra tiden kan ha mye å si.
Så mine tanker rundt det er at man skal ha en god og veloverveid grunn for å gjøre det hjemme. Å føde er noe av det farligste vi damer går gjennom i livet, uansett hvor naturlig det er:)
 
Jeg ser fordelene med det, men personlig ville jeg ikke vært komfortabel mtp potensielle komplikasjoner som kan oppstå ved en fødsel.

Min venninne ønsket først hjemmefødsel, men ombestemte seg og fødte på sykehus. Hun fikk en alvorlig blødning under fødselen og plutselig var rommet fullt av helsepersonell som reagerte raskt og riktig. Det gikk bra med med dem begge to, men tørr ikke tenke på hvordan det kunne ha gått om hun var hjemme...
 
Hadde jeg hatt tre normale fødsler fra før så hadde jeg kanskje vurdert det, men hadde blødninger med de to siste og aller siste var styrtfødsel og dette er også et risikosvangerskap så ikke sjans for meg gitt.
 
Mine to fødsler før har vært normale. Jeg er ikke i en risiko gruppe, svangerskapet og babyen utvikler seg fint. Så om jeg går til minst uke 35 så skal jeg ha hjemmefødsel :happy:
Anbefaler Facebook gruppene hjemmefødsel og så finnes det uassistert fødsel/freebirth. Finnes veldig mye og fine informasjon der. Jeg har lært mye hvert fall og blitt veldig beroliget :)

Jeg vil ikke starte diskusjon om dette. Vi er veldig heldig sånn sett med sykehus, ambulanse og luftambulanse tilgjengelig. Om man er frisk, babyen frisk og alt forløper bra så er det ingenting som tilsier at hjemmefødsel er mer risiko enn sykehus fødsel.
Husk også at vi trenger hjelp av hormonet oxytocin for å få fine og effektive rier, ofte stopper det når kvinnen blir redd eller stresset. Så for mange kvinner er dermed hjemmefødsel best om det er det hun ønsker og føler seg tryggest i ❤️
 
Mine to fødsler før har vært normale. Jeg er ikke i en risiko gruppe, svangerskapet og babyen utvikler seg fint. Så om jeg går til minst uke 35 så skal jeg ha hjemmefødsel :happy:
Anbefaler Facebook gruppene hjemmefødsel og så finnes det uassistert fødsel/freebirth. Finnes veldig mye og fine informasjon der. Jeg har lært mye hvert fall og blitt veldig beroliget :)

Jeg vil ikke starte diskusjon om dette. Vi er veldig heldig sånn sett med sykehus, ambulanse og luftambulanse tilgjengelig. Om man er frisk, babyen frisk og alt forløper bra så er det ingenting som tilsier at hjemmefødsel er mer risiko enn sykehus fødsel.
Husk også at vi trenger hjelp av hormonet oxytocin for å få fine og effektive rier, ofte stopper det når kvinnen blir redd eller stresset. Så for mange kvinner er dermed hjemmefødsel best om det er det hun ønsker og føler seg tryggest i ❤️
Tusen takk for godt svar, har en fødsel bak der jeg ble igangsatt pga blodtrykk som svingte veldig og jeg var på overtid. Fødselen var fin og uten smertelindring og under kategorien styrtfødsel. Har snakket noe med en som jobber på føden på sykehuset jeg fødte sist som også tilbyr hjemmefødsler og hun tenker at hjemmefødsel skal gå bra dersom det ikke er noe som forekommer senere i svangerskapet nå. Per nå er alt greit men godt innenfor kriteriene for hjemmefødsel, i tillegg ettersom jeg er annengangs og mistrives på sykehus, føler meg lite trygg, så tenker hun at om alt holder deg som nå, så burde en hjemmefødsel gå veldig bra.
Nevnte det for jordmor på helsestasjonen og hun ble overlykkelig for at jeg hadde det i tankene og hjalp meg å ta kontakt med hun som tar hjemmefødsler. Er ikke lange veien til sykehuset heller sånn dersom noe skulle forekomme under fødselen.
 
Tusen takk for godt svar, har en fødsel bak der jeg ble igangsatt pga blodtrykk som svingte veldig og jeg var på overtid. Fødselen var fin og uten smertelindring og under kategorien styrtfødsel. Har snakket noe med en som jobber på føden på sykehuset jeg fødte sist som også tilbyr hjemmefødsler og hun tenker at hjemmefødsel skal gå bra dersom det ikke er noe som forekommer senere i svangerskapet nå. Per nå er alt greit men godt innenfor kriteriene for hjemmefødsel, i tillegg ettersom jeg er annengangs og mistrives på sykehus, føler meg lite trygg, så tenker hun at om alt holder deg som nå, så burde en hjemmefødsel gå veldig bra.
Nevnte det for jordmor på helsestasjonen og hun ble overlykkelig for at jeg hadde det i tankene og hjalp meg å ta kontakt med hun som tar hjemmefødsler. Er ikke lange veien til sykehuset heller sånn dersom noe skulle forekomme under fødselen.

Så bra å høre :) Ja da hadde jeg absolutt lest mer om hjemmefødsel og tatt kontakt med hjemmejordmor for samtale med henne. Jeg har traume og angst pga forrige fødsel, så det sitter så langt inne i meg det å dra på sykehus. Så lenge alt går bra så er det ikke noe problem å føde hjemme under de rette omstendighetene :)

Men aller viktigst er at mor er fornøyd og føler seg trygg og ivaretatt ❤️
 
Jeg har ikke født tidligere, men kunne ikke tenke meg hjemmefødsel under noen omstendighet. Selv om det stort sett går bra så er jeg alt for redd for komplikasjoner som krever at jeg må på sykehuset likevel, eller at noe skal gå galt og man ikke får tid til å komme seg på sykehuset. Tenker bare at om det går galt så kommer det ikke til å føles som om det var verdt det. Jeg velger liv og helse over komfort. Nå har jeg som sagt ikke vært igjennom det før, men tror jeg ville vært mer redd hjemme.
 
Her kan ein ikkje velge heimefødsel på grunn av avstand. Men starte fødselen min før igangsettelsen så blir det heimefødsel for eg sette meg ikkje i ein bil verken privat eller ambulanse om eg e i fødsel. Eg og jm har allerede begynt å snakke om det og jm i kommunen e forberedt på heimefødsel om me ikkje ser tegna på fødsel før da e for seint.
 
Jeg ser store fordeler med å føde hjemme, men det veier ikke opp (synes jeg) for den lille ekstra risikoen som er med at barnelege og spesialutsyr er (i mitt tilfelle) 45 minutter unna.

Men det er absolutt fordeler med å føde hjemme. Jeg tror oxytocin frigjøres letter hjemme i trygge omgivelser enn på et ukjent rom med personell som flyr inn og ut. Som hundeoppdretter har jeg sett hvor lett oxitocin kan blokkeres ved stress, og fødselen stopper opp, og trygghet og ro er utrolig viktig for en velykket fødsel. Og det er ikke gøy når man begynner å mistenke at at noe er galt og man må skynde seg til veterinær. Noen ganger er det svært prekært eller allerede forsent. :sorry:
 
Back
Topp