Hjemmefødsel?

HeltPåTur

Elsker forumet
Noen av dere som har født hjemme før?
Fortell i såfall, alt i fra a til å gjerne:D
Hvordan fungerer det? Hva må til? Hvordan går man fram? Hva med etter fødsel, må man bli hjemme da eller har man mulighet for å dra inn på barsel noen dager på lik linje som de som føder i sykehus?
Og er det en heftig dyr affære?:bored:
 
Har ikke født hjemme, men hadde hatt lyst om det var et tilbud her og vi hadde råd. Har derfor undersøkt litt:
Først må du i kontakt med en jordmor som driver med hjemmefødsler. Så må du være en frisk gravid med et normalt svangerskap (kun ett barn) og føde til termin. Hvis man har planlagt hjemmefødsel så tror jeg ikke man drar på barsel med mindre det blir noe galt med baby rett etter fødsel. Og ja, det koster litt. Man kan vel få en liten sum, men den dekker ikke alt.
 
Jeg synes tanken om hjemmefødsel høres bra ut på generelt grunnlag. Men tenk om det skjer noe komplikasjoner underveis og det haster å få hjelp. Ved den ene fødselen min kunne det vært krise dersom jeg var hjemme og ikke på sykehuset. Det kunne vi ikke forutsett. Det var en helt normalt svangerskap. Jeg hadde hatt et keisersnitt før så det var jo ikke aktuelt å få lov å føde hjemme uansett, men det som skjedde hadde ikke sammenheng med keisersnittet. Det kunne ha skjedd uavhengig av det.

Men uansett det var vel egentlig ikke det du lurte på. Sorry. Men jeg har sett en dokumentarer om hjemmefødsel og der fikk man se en hel fødsel hjemme. Lurer på om det kan være fødeavdelingen eller den som gikk på NRK. Husker ikke navn. Kunne se gratis før på nett men det var i 2013 jeg så det sist jeg var gravid. Du kan jo sjekke litt om du finner frem til de episodene der.
 
I Nederland føder de fleste hjemme, selv tvillingfødsler.
Ville jeg født hjemme? Nei...men så har jeg tidenes fødselsangst og vil helst få ungen levert via et hull i magen :hilarious:
 
Er en Instagram som heter fødebagen, og den drives av ei dame som er hjemmejordmor. Hun legger ut mye info om hjemmefødsel og fødsler generelt. Hva man har krav på, forskjellige fødestilling og nye som kan hjelpe under graviditet, fødsel og tiden etterpå :D
 
Back
Topp