Hjemmefødsel?

MM.

Betatt av forumet
Noen som har hatt hjemmefødsel? Planlagt, eller ble det bare slik?

Jeg vurderer det, for å føde i bil er ikke aktuelt, og det gikk veldig fort (og fint) sist gang. Tenker å ta det opp på første samtale med jordmor, men interessant å høre andres erfaringer!

Jeg hadde vurdert det hvis ikke det var for at jeg regner med å få svangerskapsdiabetes som sist.. og da får man ikke lov. Her er det uansett kort vei til sykehus, og jeg har to relativt raske og ukompliserte fødsler bak meg. Men dessverre tror jeg heller ikke mannen min føler seg komfortabel med det..

Jeg hadde vurdert det hvis ikke det var for at jeg regner med å få svangerskapsdiabetes som sist.. og da får man ikke lov. Her er det uansett kort vei til sykehus, og jeg har to relativt raske og ukompliserte fødsler bak meg. Men dessverre tror jeg heller ikke mannen min føler seg komfortabel med det..
Man en her nikker og smiler, akkurat dette styrer nok jeg. Bor ca 20 min fra sykehus, så tenker det vil være ok, men må selvsagt ha gode samtaler og en plan for både det ene og det andre i forkant :)

Man en her nikker og smiler, akkurat dette styrer nok jeg. Bor ca 20 min fra sykehus, så tenker det vil være ok, men må selvsagt ha gode samtaler og en plan for både det ene og det andre i forkant :)
Jordmødre som tar på seg hjemmefødsler har mange punkter som skal krysses av for at man skal få lov. Så får du først klarsignal er nok risikofaktorene vurdert nøye, og det er en plan klar for hvis noe skulle skje.
Synes du er heldig hvis du får oppleve det!

Jordmødre som tar på seg hjemmefødsler har mange punkter som skal krysses av for at man skal få lov. Så får du først klarsignal er nok risikofaktorene vurdert nøye, og det er en plan klar for hvis noe skulle skje.
Synes du er heldig hvis du får oppleve det!

Ja, jeg har søkt og lest litt, slik forrige svangerskap var så skulle det nok gått, evt på alle punkt utenom at mini er født før det legene vurderte som uke 37 (men de forholdt seg til feil datoer .)

Hmm, jeg har aldri hatt hjemmefødsel, men kunne gjerne tenkt meg å føde hjemme.
Dessverre så får jeg neppe lov til noen hf, da jeg alltid har hatt kompliserte svangerskap og altfor raske fødsler.
Jeg har aldri gått ut tiden min med noen av mine 4 barn. Fødte i uke 32 på første, så uke 35 og uke 37 på de 2 siste. Siste fødselen var så rask at jordmor presset jenta inn igjen for at jeg ikke skulle få ubotelig skade.
Så her blir hjemmefødsel bare med en drøm tenker jeg :)

Jeg skulle ønske jeg kunne føde hjemme, men første barn er født med keisersnitt, så da får jeg ikke lov. :sorry:

Jeg kjenner at jeg trenger noen dager på barsel etterpå før hjemreise for å få på plass melk osv

Jeg tror ikke hjemmefødsel blir aktuelt, men jeg har veldig lyst til å dra hjem fra sykehuset uten å være innom barsel hvis alt er bra :happy:

Vi er førstegangsforeldre begge to, så jeg tenker at vi tar det vi får av tilbud fra sykehuset :)

Veldig fornøyd med å kunne føde på sykehus. Nå vet jeg ikke hvor jeg skal føde enda, men regner mer det er Ullevål eller Riksen og det er kort vei til begge steder. Kommer også til å være der de dagene jeg har krav på.

Jeg hadde ikke turt å født hjemme, vet jo aldri om det blir komplikasjoner selv om forrige fødsel gikk fint..glad for å få all hjelp jeg kan få etter fødsel :)
Men det virker spennende,absolutt!

Sniker.

Jeg har født to barn i planlagt hjemmefødsel. Første ble født på storken i Bergen og de to neste hjemme. Med jordmor og avtale om å overflyttet til sykehus ved den minste mistanke om behov der er kravet deres. Og det er greit.

For meg betydde det at jeg slapp å bekymre meg for styrtfødsel i bil midtvinters. Eldste r født 5 timer etter første rie, jeg kom inn på sykehuset med 9 cm åpning og fikk beskjed om at neste ville nok gå fortere.

Det gjorde jo ikke det da, andre fødsel stoppet opp på 4 cm og jeg ble gående og vente. Fra det tok seg opp igjen tok det fortsatt 7 timer. Men hjemmefødsel ga meg ro, jeg var hjemme og jm kom til meg. Jeg fikk senga mi, den maten jeg ville, mamma passet eldste og mannen tok seg av meg. Mellomste ble født i badekaret, en fin fødsel og er friskt barn.

Tredje barn er også født hjemme. Den fødselen startet med vannavgang lille julaften på kvelden. Sjekk på sykehuset med jm som skulle ta moy hjemme julaften morgen og avtale om igangsettelse julaften kl 21. Heldigvis startet riene i 20 tiden og jeg fikk føde hjemme. De eldste var i stuen med svigermor og åpnet gaver og lekte mens mannen tok seg av meg. Jeg slapp derved å tilbringe julen på sykehuset. Hun ble født etter ca 4 timer med rier, kl 00.02

For meg var hjemmefødsel helt rett og velsog fint. Mannen støttet meg, ellers hadde jeg ikke gjort det.

Si fra om du vil lese fødselshistorien, jeg har i alle fall den for mellomste lett tilgjengelig på nett

Her får man ikke lov å føde på lokalsykehuset engang..(de tar selvfølgelig imot om det skjer fort...men helst skal alle reise 2t til et større sykehus) Og med nr 7 ville det neppe vært aktuelt uansett. Ja, fødselen kommer mest sannsynlig til å gå veldig fort og greit. Men etter så mange unger er de veldig bekymret for blødningsfaren. Livmoren kan være mer sliten, og trekke seg senere sammen - altså større blødning. Så det vil de ha litt kontrollert. De var veldig opptatt av det med nr 6...Og blir sikkert ikke mindre fokus på det med nr 7..
Men ender sikkert opp med svangerskapsdiabetes denne gang og. Så da er det nok uaktuelt uansett.
Mitt ønske er å få bli igangsatt litt tidligere enn termin, så jeg er sikker på vi rekker frem. Og ha det litt mer kontrollert.

Jeg skulle så gjerne også hatt hjemmefødsel men etter komplikasjoner under fødselen av nr 1 får jeg ikke det. Så er innstilt på sykehus som sist.

Med risikosvangerskap så er det vel uaktuelt helt. Fikk nesten grad 3 regning sist og, så hadde ikke vært komfortabel med hjemmefødsel selv.

Sniker.

Jeg har født to barn i planlagt hjemmefødsel. Første ble født på storken i Bergen og de to neste hjemme. Med jordmor og avtale om å overflyttet til sykehus ved den minste mistanke om behov der er kravet deres. Og det er greit.

For meg betydde det at jeg slapp å bekymre meg for styrtfødsel i bil midtvinters. Eldste r født 5 timer etter første rie, jeg kom inn på sykehuset med 9 cm åpning og fikk beskjed om at neste ville nok gå fortere.

Det gjorde jo ikke det da, andre fødsel stoppet opp på 4 cm og jeg ble gående og vente. Fra det tok seg opp igjen tok det fortsatt 7 timer. Men hjemmefødsel ga meg ro, jeg var hjemme og jm kom til meg. Jeg fikk senga mi, den maten jeg ville, mamma passet eldste og mannen tok seg av meg. Mellomste ble født i badekaret, en fin fødsel og er friskt barn.

Tredje barn er også født hjemme. Den fødselen startet med vannavgang lille julaften på kvelden. Sjekk på sykehuset med jm som skulle ta moy hjemme julaften morgen og avtale om igangsettelse julaften kl 21. Heldigvis startet riene i 20 tiden og jeg fikk føde hjemme. De eldste var i stuen med svigermor og åpnet gaver og lekte mens mannen tok seg av meg. Jeg slapp derved å tilbringe julen på sykehuset. Hun ble født etter ca 4 timer med rier, kl 00.02

For meg var hjemmefødsel helt rett og velsog fint. Mannen støttet meg, ellers hadde jeg ikke gjort det.

Si fra om du vil lese fødselshistorien, jeg har i alle fall den for mellomste lett tilgjengelig på nett
Så greit å høre at det ikke alltid må gå raskere med barn nummer 2. Jeg var i samme situasjon som deg med nummer 1 og jeg har vært litt nervøs for barn nummer 2 da de sykehuset sa at «neste gang kommer det til å gå skikkelig fort!». Vi har 3t reisevei til sykehuset, så det er noe jeg har tenkt mye på i etterkant og som igjen blir aktuelt nå som jeg er gravid.

Så greit å høre at det ikke alltid må gå raskere med barn nummer 2. Jeg var i samme situasjon som deg med nummer 1 og jeg har vært litt nervøs for barn nummer 2 da de sykehuset sa at «neste gang kommer det til å gå skikkelig fort!». Vi har 3t reisevei til sykehuset, så det er noe jeg har tenkt mye på i etterkant og som igjen blir aktuelt nå som jeg er gravid.
Det gjør ofte det, men det gjorde ikke det for min del.

Sniker.

Har du hatt hjemmefødsel i Bergen? Kjenner du til om det enda er noen som er aktiv her? Jm på hs visste ikke om, men hun ville hjelpe meg å undersøke. Er frykten for ny styrtfødsel, og worst case fødsel I bil som er min største motivasjon.

Jeg kjenner at jeg trenger noen dager på barsel etterpå før hjemreise for å få på plass melk osv
Jeg skygger nok uansett unna barsel - vil hjem så snart jeg får lov om det ender med fødsel på sykehuset. Dro hjem når første var 12 timer, og var utrolig fornøyd med det.

Back
Topp