Hjemmefødsel?

Chihaya

Forumet er livet
VIP
Novemberskattene 2014 <3
Desemberskattene 2014
Novemberlykke 2016
Noen som ønsker eller planlegger dette? :)

Jeg fødte hjemme sist, men det var ikke planlagt [emoji12]
Dette blir mitt 4 barn og de tre foregående fødslene var alle styrtfødsler.
For dere som ikke vet hva det er, det er når aktiv fødsel tar 3 timer eller kortere.
Aktiv fødsel regnes fra ca 5 cm.

Min siste fødsel tok bare 25 minutter fra første rie til poden var ute så det gikk unna kan man si [emoji23]

Denne gangen vurderer jeg derfor hjemmefødsel eller å søke om igangsetting på sykehuset.

Noen andre som ønsker seg hjemmefødsel? :)

Hadde tre timer fra 4cm til hun var ute, men ingen snakka om styrtfødsel.. forrige gang altså [emoji85]

Har vurdert hjemmefødsel, men vi får se. Bor langt unna sykehuset, men har avtale med privat jordmor om oppfølging nå i svangerskapet så jeg får lufte tanken for henne isåfall :)

Nei takk :hilarious:

Dette blir første baby, så det høres altfor skummelt ut med hjemmefødsel. Ikke frister det noe særlig heller.

Jeg hadde også styrtfødsel m mine to første.. Ikke noe å anbefale akkurat.. [emoji87][emoji87] Men jeg kunne ikke tenke meg hjemmefødsel.. Jobber på Nyfødtintensiv og er nok litt preget av den grunn.. Jeg vil også helst ha alle fasiliteter rundt meg, bla god smertelindring feks.. [emoji28]

Hadde tre timer fra 4cm til hun var ute, men ingen snakka om styrtfødsel.. forrige gang altså [emoji85]

Har vurdert hjemmefødsel, men vi får se. Bor langt unna sykehuset, men har avtale med privat jordmor om oppfølging nå i svangerskapet så jeg får lufte tanken for henne isåfall :)
De snakker vel egentlig ikke om det. Men det kan sikkert være greit å snakke med jm om at det gikk fort sist. :)

Jeg syns det er veldig kult med de som ønsker å føde hjemme! Men etter min første fødsel kjenner jeg at det beste for meg er å være på sykehus.

Ims appen tuller så jeg får ikke markert deg og svart direkte.

Jeg skjønner at hjemmefødsel kan høres skummelt ut, men det vi som har fldt hjemme før ser nytteverdien.
Det er roligere, du får bruke den tiden du trenger, mindre sjanse for infeksjoner pga smittefare osv. :)

Jeg har gått fra å ha fødselsangst til å klare meg på egenhånd og det er mildt sagt befriende :D

Jeg hadde også styrtfødsel m mine to første.. Ikke noe å anbefale akkurat.. [emoji87][emoji87] Men jeg kunne ikke tenke meg hjemmefødsel.. Jobber på Nyfødtintensiv og er nok litt preget av den grunn.. Jeg vil også helst ha alle fasiliteter rundt meg, bla god smertelindring feks.. [emoji28]
Haha. Sånn har jeg ikke tid til [emoji23]

Nei! Skal ikke føde hjemme. Hvis jeg ikke må. Blir helt feil i mitt hode og skal ha epidural lett tilgjengelig [emoji23]

Da jeg fødte min første drøyde det i det leeengste og da var jeg glad for å være på KK der JM tok ansvar, tvang meg fra Storken og ned på Føden der jeg fikk epidural, de tok vannet og satte igang drypp.
Følte meg godt ivaretatt og vil ikke være uten disse fasilitetene i nærheten.

Kunne aldri ha født hjemme! Jeg skjønner at atmosfæren er fin og rolig og alt det der, men om det hadde skjedd noe så hadde jeg aldri tilgitt meg selv! Jeg har også jobbet på nyfødt blant annet, så mulig jeg er litt miljøskadet, men likevel ;)

Ikke aktuelt å føde (planlagt) hjemme her heller, hvis noe skjer under fødsel vil jeg ha helsepersonell og utstyr i nærheten, hadde aldri tilgitt meg selv om noe hadde skjedd med babyen.

Ikke aktuelt å føde (planlagt) hjemme her heller, hvis noe skjer under fødsel vil jeg ha helsepersonell og utstyr i nærheten, hadde aldri tilgitt meg selv om noe hadde skjedd med babyen.
Signerer denne. Tok lang tid sist gang og så vidt det ikke endte i haste keisersnitt. Hadde aldri tørt å ta det hjemme
Kunne aldri ha født hjemme! Jeg skjønner at atmosfæren er fin og rolig og alt det der, men om det hadde skjedd noe så hadde jeg aldri tilgitt meg selv! Jeg har også jobbet på nyfødt blant annet, så mulig jeg er litt miljøskadet, men likevel ;)

Haha. Sånn har jeg ikke tid til [emoji23]

[emoji23][emoji23] Fikk tid med mi første tok 2,5 fra første rie t ho var ute..
men m nr 2 tok det 45min, så da ble det ikkenoe.. [emoji28][emoji85] De hadde ikke fødestue ledig til meg engang..

Nr 3 derimot tok plutselig 5 timer, han var en luring.. så da ble det faktisk epidural.. hadde 6cm i nesten 5timer, men når jeg fikk epidural og de tok vannet kom han på 10min.. [emoji31][emoji23]

Det tør jeg ikke! Bor 2,5 timer fra sykehuset, så her blir det å dra så fort jeg kjenner noe[emoji12][emoji12]

[emoji23][emoji23] Fikk tid med mi første tok 2,5 fra første rie t ho var ute..
men m nr 2 tok det 45min, så da ble det ikkenoe.. [emoji28][emoji85] De hadde ikke fødestue ledig til meg engang..

Nr 3 derimot tok plutselig 5 timer, han var en luring.. så da ble det faktisk epidural.. hadde 6cm i nesten 5timer, men når jeg fikk epidural og de tok vannet kom han på 10min.. [emoji31][emoji23]
Den på 25 var min tredjemann [emoji23]
Første tok 2 timer og 55 minutter
Nr 2 gikk det 10 min fra 3 til 7 cm og da kom pressetrangen og hun var ute rett etter. Men det var den jævligste fødselen min. Jeg har aldri hatt så vondt, men jeg tror det var for at hun ikke rakk å rotere nok.

Jeg forventer nesten at min 4 blir luringen:)

Da jeg fødte min første drøyde det i det leeengste og da var jeg glad for å være på KK der JM tok ansvar, tvang meg fra Storken og ned på Føden der jeg fikk epidural, de tok vannet og satte igang drypp.
Følte meg godt ivaretatt og vil ikke være uten disse fasilitetene i nærheten.
Det skjønner jeg godt. <3

Hehe. De jeg kjenner som jobber på føde og nyfødt har det motsatt [emoji2]
Men klart når man ser "alle" tilfellene av hva som kan gå galt så blir man merket.
Men nå sier nå statistikkene at det er mer komplikasjoner pga ks etc. og det er ingen hemmelighet at norske sykehus opererer med korte frister. Eks vannet går og fødsel er ikke igang etter 24 timer "BOOM" du MÅ ta antibiotika (unødvendig). I sverige venter de 72 timer.
Jeg håper norske sykehus kan se mer mot feks sverige i forhold til inngrep. :)
Mindre rifter osv.

Signerer denne. Tok lang tid sist gang og så vidt det ikke endte i haste keisersnitt. Hadde aldri tørt å ta det hjemme
Det hadde ikke jeg turt heller før jeg plutselig måtte. :)
Jeg hadde en helt vanvittig fødselsangst og gikk ofte til spesial jordmor for å bli kvitt skrekken. Vi snakket fødsel og kropp til vi hadde vært gjennom alt hun mente jeg trengte å vite.
Det var fantastisk.
Så da fødselen satte i gang og jeg forstod at ikke ambulansen rakk fram engang så visste jeg hva jeg måtte gjøre. Jeg klarte til og med å instruere pappaen til å ta i mot og holde igjen og hjelpe til med roteringen. :D

Jeg er skikkelig stolt av han!
:)

Jeg hadde aldri fått lov å føde hjemme, på grunn av at de to første fødslene har gått så dårlig. Hadde nok ikke turt uansett [emoji4]

Når min første satt bom fast etter 1,5t med pressrier, pulsen falt og hun måtte ut raskt med KS var jeg enormt glad for å være en etasje over operasjonsstuen, og ikke hjemme [emoji28]

Har dog en god venninne som har drømmefødsler, hun fødte sin siste hjemme og var veldig fornøyd. Jeg ser absolutt fordelene også, men det er ikke noe for meg [emoji4]

Last edited:
Back
Topp