Hjemmefødsel

lillesimone

Glad i forumet
Har noen av dere tenkt på hjemmefødsel?
Var å leste litt om det og det er noe æ vil prate med jordmor om.

Nei, jeg føler meg tryggere der det er skikkelig beredskap :)

Nei, har ikke gjort dette før, og vil gjerne ha leger og operasjonsstue tilgjengelig i tilfelle noe skulle skje.

Hva med hjemmefødsel er det du syns høres bra/fristende ut?

Jeg var innom tanken på hjemmefødsel og fikk lov til dette hvis jeg ønsket.. 4 ul som viste frisk baby og ingen komplikasjoner, hadde også en veldig lett fødsel.. men, rett ette ungen kom ut fikk han ikke puste! De sto å klappa på han for å få han til å puste og tok ganske lang tid før de skjønte at nesen hannes var helt tett, den var igjengrodd med både brusk og vev! Dette er noe de ikke kan se på ul [emoji22] sto bare sekunder fra å miste min lille baby.. han hadde bare 20% oksygennivå i den lille kroppen sin da han fikk pustehjelp og en tube ble satt ned i halsen hans for å tvinge han til å puste med munnen.. måtte operere nesa bare 3 dager gammel så hvis jeg hadde valgt hjemmefødsel så hadde jeg ikke hatt 2 åringen min her idag [emoji24]
Selvom alt ser ut til å gå fint så er man ALDRI garantert frisk baby, det har jeg erfart.. var ingenting som skulle si at jeg skulle føde ett sykt barn, var mitt første barn og jeg var bare 20 år gammel, hadde ingen plager bortsett fra bekkenløsning helt på slutten [emoji53]
Jeg anbefaler ingen hjemmefødsel, for man vet aldri om baby er frisk eller ikke [emoji22]
Vet mange ønsker dette for det er mer avslappende for mor men tror ikke det er noe spesielt avslappende om baby er alvorlig syk og dør pga hjemmefødsel.. hadde aldri klart å tilgi meg selv hvis jeg hadde gått for hjemmefødsel med 2 åringen [emoji24]

Kunne absolutt tenkt meg å føde hjemme med kyndig jordmor og beredskapen i bakhånd. Men sist ble det sykehuset nettopp fordi man ikke vet. Det blir nok sykehuset denne gangen også, men jeg tror jeg hadde følt meg mer komfortabel i eget hjem.
Derfor skal jeg denne gangen skrive et fødebrev om mine ønsker for fødselen, ikke noen store greier, men bare hva som gjør meg mer avslappa :)

Nei, det tør jeg ikke. Sist satt babyen fast på tur ut, og måtte ha hjelp av vakum for å få ham ut. De måtte jobbe med ham i 10min ertterpå. Da han var ute begynte jeg og styrtblø, og mistet 2liter blod før legen klarte få ut morkaken. Det var hektisk på det føderommet for å si det sånn... så hjemmefødsel håper jeg å slippe.

Nei, har ikke gjort dette før, og vil gjerne ha leger og operasjonsstue tilgjengelig i tilfelle noe skulle skje.

Hva med hjemmefødsel er det du syns høres bra/fristende ut?

Det e fristende med det rolige omgivelsene.
Hadde en fin og rask fødsel tidligere.
Om det sku skje noe så må både æ å den lille sendes med ambulanse eller fly da vi bare har fødestue hær... har ikke bestemt meg men er nysgjerrig på ideen.

Jeg er nok blandt de som kunne hatt hjemmefødsel uten problem, sett på de to første fødslene mine. Begge kom i full fart, uten noen komplikasjoner og bare på noen få timer.. Og ja, det er sikkert deilig å være hjemme, og mulig man slapper bedre av og alt det der, men jeg tror personlig jeg hadde blitt veldig stresset av det. Tanken på OM det er noe galt med barnet hadde nok gjort meg mindre avslappet. Det at babyen ikke kan få hjelp med en gang viss det skulle være nødvendig. Ingen fødsler er like, og man vet aldri helt sikkert om babyen er frisk, så hjemmefødsel er jo en stor risiko å ta! Men for all del, jeg skjønner jo at noen velger det. Er helt sikkert en veldig rolig og fin opplevelse, men tror man bør være veldig trygg og sikker på seg selv og jordmor for å gjøre det.

Det e fristende med det rolige omgivelsene.
Hadde en fin og rask fødsel tidligere.
Om det sku skje noe så må både æ å den lille sendes med ambulanse eller fly da vi bare har fødestue hær... har ikke bestemt meg men er nysgjerrig på ideen.

Selv om du har hatt en kjapp og fin fødsel behøver ikke det vøre synonymt med at det skjer på nytt. Et familiemedlem av meg hadde rask førstegangsfødsel. Revnet ikke og alt var fryd og gammen. Så fikk hun nr 2, han var festet i bekkenet tidlig og alt lå til rette, men heldigvis at hun var på sykehus, for ungen dreide seg feil på vei ut bekkenet og satt bom fast. Ble dratt ut som såkalt stjernekikker, så man har ingen garantier[emoji37]

Hjemmefødsel i terorien høres så fint ut og på en måte romantisk ut, så det er absolutt noe jeg hadde kunnet ofret en tanke om jeg hadde båret på en, men det å ha tryggheten rundt seg i drillet helsepersonell er for min del uvurderlig. En fødsel kan ta uventede vendinger litt for raskt.

Skulle ønske jeg kunne , men har hatt keisersnitt. Jeg liker ikke sykehus. Tenker at det er mindre sjanse noe skjer hjemme enn på sykehus pga stress og medisinering osv. En gang fødet alle kvinner hjemme , og de hadde ikke jordmor en gang. Man har jo noe ekspertise på stedet, som ikke skal undervurderes :)

Tanken om hjemmefødsel har egentlig aldri slått meg. Kan ikke se for meg hvilket rom jeg skulle gjort det i med tanke på alt "sølet". Badet vårt er ikke stort nok!

Nå blir ikke jeg ekstra stressa pga sykehus, så slapper like godt av der. Jeg skjønner at de med sykehusskrekk eller som har dårlige erfaringer fra sykehus kan ha god nytte av hjemmefødsel.

Jeg kjenner jeg er glad vi fødte på sykehus sist. Selv om alt så fint ut på forhånd. Det var en forholdsvis lett fødsel, måtte bare ha litt hjelp med vacum, og ungen var frisk og fin. Men jeg blødde masse og morkaka kom ikke ut hel, jordmora så ut som en slakter og fødestua så ut som et blodig åsted med x antall personer som ble tilkaldt, jeg ble så hastet avgårde til operasjon mens ungen klarte seg fint med pappaen og helsepersonellet i 12 timer.

Det vil ikke dermed si at neste fødsel blir slik, men jeg vil ha den tryggheten et sykehus gir, både for ungen og meg.

Det er egentlig godt at fødsler er forskjellige.

Kunne ALDRI falt meg inn!
Vil ha operasjonsstue, og kyndig personell og utstyr tilstede dersom noe skal gå galt enten med meg eller barnet.

Skulle ønske jeg kunne , men har hatt keisersnitt. Jeg liker ikke sykehus. Tenker at det er mindre sjanse noe skjer hjemme enn på sykehus pga stress og medisinering osv. En gang fødet alle kvinner hjemme , og de hadde ikke jordmor en gang. Man har jo noe ekspertise på stedet, som ikke skal undervurderes :)
En gang fødet alle hjemme, men da var det heller ikke helt uvanlig at både mor og barn ikke overlevde fødsel.
Jeg har venner som har fått beskjed om at de hadde dødd om de ikke hadde fått hastekeisersnitt slik de gjorde feks. En skummel tanke, men da kan man virkelig være takknemlig for at det var en mulighet.

Endå eg var sunn og frisk og skulle tilsynelatande ha en normal fødsel sist så endte det med hastekeisersnitt. Kunne aldri tenkt tanken på å føde heime når en har all hjelp tilgjengelig på sjukehuset.

Men jeg føler jeg kanskje er litt vel skarp i mine uttalelser her. Om mor og helsepersonell i samråd kommer fram til at hjemmefødsel er et godt alternativ, så har jeg tro på at det vil gå fint i de aller fleste situasjoner.

Back
Topp