Hjemmefødsel

VenterPåLillesøster

Betatt av forumet
Noen som vurderer hjemmefødsel? Og i såfall hvorfor/hvorfor ikke? Noen som har erfaringer med hjemmefødsel og har noen erfaringer å dele?
 
Jeg fødte min datter hjemme, og gjør det gjerne igjen om forholdene ligger tilrette for det.

Men jeg har ikke funnet en jm her som driver med det (har flytta, så hun jeg hadde er for langt unna) så vi får se
 
Jeg har veldig lyst til å føde hjemme og har en jordmor som gjerne vil følge meg opp. Jeg kjenner henne også fra før så det er en stor trygghet. Jeg bor 20 minutter med bil fra sykehuset så er kjapt å forflytte seg om det trengs.
På den andre siden er jeg førstegangsfødende, noe som gjør at jeg jo ikke aner hvordan kroppen vil takle en fødsel. Min mor hadde raske, ukompliserte fødsler (6 timer med nr 1 og 4 timer med nr 2), så om jeg slekter på henne bør det ikke bli noe problem.

Synes det er vanskelig og skal bruke tiden fremover til å lese meg opp og kjenne på følelsene. Jeg heller mot hjemmefødsel, men hadde jeg visst at jeg kunne føde på Storken (jordmordrevet fødselsklinikk) uten noe innblanding og tidspress så hadde jeg gjort det. Men jeg vet at fødende skal følge et progresjonsskjema, og når fødselen ikke går like fort som ønskelig, blir det snakk om drypp og diverse. Det vil jeg IKKE!!
 
Jeg holdt på å føde alene hjemme sist. 10 min etter ambulansen kom og vi reiste ble lilleplutt født.
Jeg kunne godt tenke meg å føde hjemme, men samboer vil ikke (det er hans første)
Også er det 6 mil til sykehus, synes det er litt langt i tilfelle noe skulle skje.
 
Hadde jeg født hjemme med Min eldste datter hadde vi begge vært borte, sa fødselslegen til meg da hu var ute med haste snitt, og meg i full narkose. Hadde ul 4 dager før og alt så bra ut. Lite viste vi da riene startet at hun nærmest var hengt i navlesnora og det sto om få minutter da riene dro navlestrengen og den i morkaka... Så jeg blir nesten redd bare av å høre om hjemmefødsel. Men klart alle er ikke så uheldige, men det kan man ikke vite heller.
 
Jeg kunne tenkt meg hjemmefødsel.. Men det er mest på grunn av at jeg ønsker ro og fred. Jeg føler ikke jeg ble tatt seriøst på føden. Jeg hadde ikke vonde rier før pressriene slo inn. Så når jeg kom på sykehuset så ville de sende meg hjem fordi det så ikke ut som om jeg hadde vondt i det heletatt. De ble litt sjokka når det viste seg at jeg hadde 8cm og trykketrangen begynte å melde seg like etterpålaughing7

Men hjemmefødsel blir det ikke.. Mannen vet om mine raske fødsler, så han kommer til å ta meg med til føden alt for tidlig :p (hans første)
 
Jeg kunne mer enn gjerne tenkt meg å føde hjemme, MEN jeg hadde en 40 timer lang fødsel sist (uten smertestillende). Etter 36 timer lå jeg bare der som en hval og pusta. Var veldig greit å ha folk rundt oss som kunne følge med på at alt var bra med den lille. Følte ikke at folk stresset meg opp men jeg fikk gjøre alt i mitt tempo og være i fred ;)
 
Siden jeg blir førstegangsfødende vil jeg føle meg mye tryggere på sykehuset :) mn kan jo være jeg ønsker å føde hjemme med neste :)
 
Jeg fødte førstemann en time etter at jeg kom inn på sykehuset, fem timer etter første rie. Jeg fikk høre av jm og lege at neste trolig kom fortere. Jeg bodde bare en halvtime fra sykehuset. Men min mann hadde ikke lappen, og det var bare en taxi i området, var den opptatt måtte en komme til oss.
Det var februar, is, snø og kaldt.

For meg var det da greit at jeg forholdt meg i ro, og jm kom til meg. Hadde hun sett det minste tegn til at dette kanskje ikke ville gå, hadde hun rekvirert sykebil, men alle undersøkelser fra tidlig i fødselen viste at dette var lavrisiko og babyen ble ikke stresset, og alt gikk fint. Derfor fikk jeg føde min datter i badekaret hjemme i huset vårt. En fantastisk opplevelse jeg gjerne gjentar. Men trolig blir det sykehuset denne gangen. Det går greit det, jeg bare liker ikke at jeg og babyen skal ligge på barsel mens far er hjemme med de to andre.

Jeg fødte min datter, og guttungen fikk komme og se henne på brystet mitt før vi gikk ut av badekaret. Så gikk han opp til barnevakten (min mor) igjen, mens jeg fikk komme ut av badekaret med babyen, tørke oss, navlestrengen ble klippet og etterhvert gikk vi inn i senga hvor mannen serverte meg ferskt brød med spekeskinke og strandamør. Så lå vi der litt vi tre, før jeg kledde på meg og henne og tok henne opp så også mormor fikk se. Og bare lå på sofaen resten av dagen, egentlig.

Neste dag leverte jeg min sønn i barnehagen, hvor han fikk fortelle at han var blitt storebror. Det regnet skikkelig ille. Mannen hadde altså fortsatt ikke lappen, så han pleide levere ham i vogn. Vi hadde sovet litt lenge, så jeg bare lot babyen være hjemme og kjørte ham ned.

En helt perfekt opplevelse for oss.
 
Blir enten innlagt før termin eller så må jeg ha jordmor i ambulansen pga styrtfødsel sist. Gikk under to timer fra første murring til hun var ute og vi bor ca 1 time fra sykehuset. Kunne egentlig tenkt hjemmefødsel men det er ingen her som driver med det.
 
Back
Topp