Hjemmefødsel

Angelise

Elsker forumet
Hva er det første du tenker på når du hører om hjemmefødsel?
Negativitet,positivitet eller uvisshet?

Tenker "trygghet" jeg :) kunne absolutt ha prøvd om jeg ikke var førstegangs og har behov for sykehus og kompetente folk i rundt meg. Hjemmet er jo en trygg arena for oss mennesker, og trygghet = positivt! :)

Jeg er nok mer der at trygghet = kompetanse, så hjemmefødsel føles ganske uaktuelt ut for meg! Mer opprydning også :P men jeg har forsåvidt forståelse for dem som velger det :)

Hjemmefødsel er et trygt alternativ for de fleste, er jo regler for hvem som kan og ikke kan ha en hjemmefødsel (svangerskapet må f.eks være lavrisiko). Og forskning viser at det er mye færre komplikasjoner ved hjemmefødsler, nettopp fordi man føder i trygge omgivelser :) Skulle gjerne valgt det selv, spesielt pga styrtfødsel sist (45 min fra vannet gikk og riene startet til babyen var ute). Men er viktig at også mannen er komfortabel med valget, og det er ikke min mann, så da blir det sykehus. Blir jo ikke en god opplevelse om mannen er hysterisk redd.

Hjemmefødsel er et trygt alternativ for de fleste, er jo regler for hvem som kan og ikke kan ha en hjemmefødsel (svangerskapet må f.eks være lavrisiko). Og forskning viser at det er mye færre komplikasjoner ved hjemmefødsler, nettopp fordi man føder i trygge omgivelser :) Skulle gjerne valgt det selv, spesielt pga styrtfødsel sist (45 min fra vannet gikk og riene startet til babyen var ute). Men er viktig at også mannen er komfortabel med valget, og det er ikke min mann, så da blir det sykehus. Blir jo ikke en god opplevelse om mannen er hysterisk redd.

Hvilken forskning er dette? :)

Grunnen til jeg spør er at vi får to hjemmejordmødre til oss I morgen for en uoffisiell samtale vedr hjemmefødsel, og merker at mange er så negative med en gang. uten at det vet egentlig hva det går ut på, de vet ikke hvilke krav som stilles +++

Synes det høres litt skummelt ut jeg, sist gang ble det kritisk på slutten, var glad jeg da var på sykehus. Likevel er man jo hjemme og i sine vante omgivelser, hadde jeg visst at det ikke kom til å bli noen komplikasjoner hadde jeg født hjemme ;)

Grunnen til jeg spør er at vi får to hjemmejordmødre til oss I morgen for en uoffisiell samtale vedr hjemmefødsel, og merker at mange er så negative med en gang. uten at det vet egentlig hva det går ut på, de vet ikke hvilke krav som stilles +++
Jeg bare lurer hva gjør de om man for eksempel får bruk for rieforsterkende, om fødselen stopper opp når man skal trykke ut barnet, hva skjer om det sitter fast. Har de med seg utstyr til slike situasjoner? :)

Jeg bare lurer hva gjør de om man for eksempel får bruk for rieforsterkende, om fødselen stopper opp når man skal trykke ut barnet, hva skjer om det sitter fast. Har de med seg utstyr til slike situasjoner? :)

Nå får jeg vite mye mer i morgen, men de har en viss terskel på å frakte fødende til sykehuset. Den er lav, og det må den være da det er jobben deres som står på spill. fødende kan når som helst kaste inn håndkle og vil reise på sykehuset,de presser ikke. Så lenge de har kontroll på situasjonen og er fornøyd med mor og barn sin tilstand under fødsel er det ikke noe problem. med det samme det ikke er noe de er fornøyd med drar en til sykehuset. man må fylle visse krav, og ene er lavrisiko svangerskap og andre er innen en radius på så og så mange km fra sykehuset. håper på å komme med mer i morgen :)

Hadde det vært gratis så hadde vi valgt hjemmefødsel, men siden vi har kjøpt hus og overtar 1.juni så går alle penger til oppussing og nye møbler.

Fristende å føde hjemme i hjørnebadekaret med levende lys, musikk og etterpå legge seg i dobbeltsenga med nyfødt baby.

Hadde aldri koms til å hatt en hjemmefødsel! Ikke får jeg heller :p vil ha helsepersonell og tilgang til smertelindring :)

Jeg ville aldri valgt det, men det er pga at jeg ikke ville tatt på meg det å måtte rigge opp og ned "fødeplassen", digg å få servert mat, trenger ikke vaske håndklær, laken og den biten der etterpå. Ryddingen etter fødsel osv tror jeg hadde vært et skikkelig ork for både meg og samboer.

Jeg ville ikke følt meg trygg med en hjemmefødsel. Ble litt drama på slutten sist og da føltes det veldig trygt at overlege kom løpende inn fulgt av flere jordmødre og bestemte at NÅ skulle baby ut. Blir det kritisk sånn tenker jeg at det er vanskelig å få overlegen inn på 1-2-3. Og jeg følte meg ikke noe ubehagelig eller utrygg på sykehuset. Hadde nok vært mer nervøs om jeg var hjemme. Man mister på en måte litt hemninger under fødsel, så plutselig bryr man seg ikke om å være sjenert og slik lengre.

Jeg tenker at om man er komfortabel med det og det er noe man ønsker så kjør på.

For min egen del er det uaktuelt av flere grunner. Sist fødsel måtte jeg ha drypp fordi jeg ikke åpnet meg skikkelig og konstant overvåkning av barn og bt hos meg. Og etter fødsel så måtte jeg opereres pga riftene og fikk ikke engang sitte, måtte ligge flatt. Så som singel og med den fødselen bak meg er det egentlig ganske uaktuelt haha hadde ikke orket tanken på å vaske eller rydde noe etterpå heller :P

Enig med deg, mange reagerer negativt uten å ha lest mye om det. Jordmoren min snakker veldig varmt om det, og jeg kan ikke forstå hva som er så skummelt med det om man har hatt normale fødseler før. Kroppen vår er skapt for dette, og som sagt, har man en høyrisikosvangerskap eller hatt komplikasjoner under tidligere fødsler så er ikke hjemmefødsel noe alternativ :)

Enig med deg, mange reagerer negativt uten å ha lest mye om det. Jordmoren min snakker veldig varmt om det, og jeg kan ikke forstå hva som er så skummelt med det om man har hatt normale fødseler før. Kroppen vår er skapt for dette, og som sagt, har man en høyrisikosvangerskap eller hatt komplikasjoner under tidligere fødsler så er ikke hjemmefødsel noe alternativ :)

Så godt å høre!!! :)
Vurderer du det selv?

De skal være her hvert øyeblikk,og merker jeg er litt små nervøs/spent :D

Så godt å høre!!! :)
Vurderer du det selv?

De skal være her hvert øyeblikk,og merker jeg er litt små nervøs/spent :D

Jeg vurderte det selv ja, men jordmoren sa til meg at faren måtte være komfortabel med avgjørelsen, og han er så redd for blod og gørr. Og vi har to store barn (de er 13 og 11), som heller ikke er så komfortabel med at fødselen foregår hjemme, så det blir nok sykehus på oss :( Men jeg ønsket virkelig hjemmefødsel. Ble selv litt skremt først av å høre så mye negativt, men oppdaget fort det kom fra folk som ikke visste bedre. Leste hva fagfolk sa om det, og kvinner som har født hjemme, og det virker jo så behagelig og trygt :)

Håper samtalen går bra, bare sunt å være litt spent :D

Back
Topp