Hjemmefødsel

Frøken G SEP 2014

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Jeg kjenner på at jeg har veldig lyst til å føde hjemme.
Derfor lurer jeg på om det er noen med erfaring her inne, som kunne delt litt av den med meg? :anyone
Det er noe med at alt er kjent rundt seg, at atmosfæren blir akkurat slik man selv lager den. Det er alltid kjente folk rundt. Og angrer man seg kan man jo bare dra til sykehuset likevel :)

flere som tenker å føde hjemme?

Jeg hadde aldri turt det, rett og slett fordi jeg er redd for at noe skal gå galt.

Men utenom det har jeg ikke noe å tilføye, dersom alt går bra må det være en kjempefin opplevelse! :)

Jeg kjenner på at jeg har veldig lyst til å føde hjemme.
Derfor lurer jeg på om det er noen med erfaring her inne, som kunne delt litt av den med meg? :anyone
Det er noe med at alt er kjent rundt seg, at atmosfæren blir akkurat slik man selv lager den. Det er alltid kjente folk rundt. Og angrer man seg kan man jo bare dra til sykehuset likevel :)

flere som tenker å føde hjemme?

Synes du er tøff som vurderer det :) på en annen side da slipper man å haste avgårde til sykehus osv.. :)

Det hadde jeg aldri turt, men har det finnes sikkert egne forum for det?
Lykke til med valget :)

Her er det ikke noe alternativ da jeg bor for langt unna sykehus. Men jeg hadde nok ikke vurdert det uansett da det for meg kjennes tryggere å være på et sykehus omgitt av flinke folk og alt av utstyr enn hjemme (og må ærlig talt innrømme at da veene sto på som verst kunne jeg vært hvor som helst, for enset ikke akkurat omgivelsene noe særlig.... :p )
,
Men vi er jo forskjellige og det viktigste er jo at ditt valg er det som føles rett for deg.... :)

Sniker litt :-)
Hadde jeg bodd nærmerr sykehuset, hadde jeg ikke vært i tvil- da ville jeg hatt hjemmefødsel! Men jeg har 1,5 t til sykehuset :-( Har du muligheten til å føde hjemme mtp avstanden så sier jeg bare " go go go!". Må være helt spesielt og super deilig å bare være hjemme :-) Lykke til med valget! :-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Har ikkje tenkt tanken ein gang. Men beundrar dei som vil og greier det! :) For meg føles det tryggast å reise på sjukehus da dette på ein måte blir så naturlig for min del.
Lykke til med valget! :) :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

syns hjemmefødsel høres fantastisk ut, men vil selv værei nærheten av epiduralen og andre smertelindrene midler :p
Men det går sikkert an å forhøre seg med private jordmødre!

I en perfekt verden ville jeg ha født hjemme. Men har hatt risikosvangerskap alle tre gangene så får ikke lov av sykehuset ;( det finnes mye info om det på nett. Bare å Google litt. Egne forum med folk som Harvært med på det :) lykke til!

Har hatt lyst på hjemmefødsel jeg også,men bor for langt unna sykehuset hvis det skulle skje noe alvorlig! :(

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg hadde aldri turt det, rett og slett fordi jeg er redd for at noe skal gå galt.

Men utenom det har jeg ikke noe å tilføye, dersom alt går bra må det være en kjempefin opplevelse! :)
Enig i den.. Hadde aldri turt det selv. Men sikkert fin dersom alt er normalt. :)

Jeg ville gjerne ha en hjemmefødsel, men fikk ikke lov da jeg kun er 16 år, så ble nesten latterligjort for tanken på det.. Begge lillebrødrene mine ble født hjemme og jeg var selv med på den siste fødselen (han fyller 2 år nå) og det var en fantastisk opplevelse! Det var en veldig rolig fødsel og jordmoren som var hos oss lot mamma'n og pappa'n gjøre det meste av jobben, det var pappa som tok imot lillebroren min og jordmor var vel egentlig bare tilstedet for å se at alt gikk som det skulle. Kunne ønske jeg kunne ha samme opplevelsen nå som jeg venter min første, men får vel bli med eventuelt nestemann :p

Jeg har sjekket litt rundt, og det viser seg at det ikke finnes noen jordmødre her jeg bor, som tar på seg hjemmefødsel. Kjempe kjipt synes jeg. Men da har man ikke noe valg, og trenger ikke tenke mer på hjemmefødsel.
Bare å innstille seg på at det blir uansett fødsel på sykehus.
Synes det er veldig rart forresten at det ikke finnes jordmødre som tar på seg hjemmefødsel her hvor jeg bor.

Har vurdert det veldig sterkt.. siste barn ble født på 3 kvarter fra første fødsels symptom og denne gangen mener de på på sykehuset at det mest sansynlig vil gå fortere. Skal på møte på sykehuset om hvordan vi kan løse denne reise tiden uten å risikere bilfødsel evt andre rare plasser.. mine 2 barn er fra tidligere ekteskap, så mannen min har heller aldri vært med på fødsel før så er veldig spent på hvordan han ville taklet en dramatisk fødsel... Sånn som det ser ut nå blir det enten hjemme fødsel eller innleggelse... men klarer ikke å bestemme meg helt.

Har hvertfall en jordmor i nærområdet som har utstyr og mulighet... Det vil koste ca 7000 kr for må jo betale jordmor. Får dekket ca 2000 hos nav ved hjemmefødsel. Man har samtaler med jordmor hvor en planlegger hvordan en ønsker fødselen og får innkjøps liste. Så er det en del forberedelser av innkjøp og klargjøring av utstyr som må på plass og være klart.. om noe blir dramatisk vil det sendes ambulanse og vi vil kunne flytte oss til sykehuset...
men har ikke noe tidligere erfaring på dette... vurderer det bare sterkt ;) Har 30 min reisetid sykehuset forresten... :)

Jeg ville gjerne ha en hjemmefødsel, men fikk ikke lov da jeg kun er 16 år, så ble nesten latterligjort for tanken på det.. Begge lillebrødrene mine ble født hjemme og jeg var selv med på den siste fødselen (han fyller 2 år nå) og det var en fantastisk opplevelse! Det var en veldig rolig fødsel og jordmoren som var hos oss lot mamma'n og pappa'n gjøre det meste av jobben, det var pappa som tok imot lillebroren min og jordmor var vel egentlig bare tilstedet for å se at alt gikk som det skulle. Kunne ønske jeg kunne ha samme opplevelsen nå som jeg venter min første, men får vel bli med eventuelt nestemann :p
Jøss, må si du er tøff som vil føde hjemme, og har sett en fødsel på ekte :) Syns det er dårlig gjort å latterliggjøre tankene dine.. Når du har sett hva det er så vet du hva det innebærer. Men skjønner også at når en er så ung (eller gammel for den saksskyld) så er det greit å være på sykehus om noe skulle skje hvertfall når det er den første.. :) Går denne fødselen bra kan det hende du kan ha hjemmefødsler med de neste ;)

Jeg har sjekket litt rundt, og det viser seg at det ikke finnes noen jordmødre her jeg bor, som tar på seg hjemmefødsel. Kjempe kjipt synes jeg. Men da har man ikke noe valg, og trenger ikke tenke mer på hjemmefødsel.
Bare å innstille seg på at det blir uansett fødsel på sykehus.
Synes det er veldig rart forresten at det ikke finnes jordmødre som tar på seg hjemmefødsel her hvor jeg bor.
Ja, det var egentlig veldig rart.. Knakjse dem ikke tør å ta på seg ansvar for hjemmefødsler?

Jøss, må si du er tøff som vil føde hjemme, og har sett en fødsel på ekte :) Syns det er dårlig gjort å latterliggjøre tankene dine.. Når du har sett hva det er så vet du hva det innebærer. Men skjønner også at når en er så ung (eller gammel for den saksskyld) så er det greit å være på sykehus om noe skulle skje hvertfall når det er den første.. :) Går denne fødselen bra kan det hende du kan ha hjemmefødsler med de neste ;)

Satser på at denne fødselen går bra nok til at jeg kan ha en hjemmefødsel senere! Synes det virker sååå mye bedre både for mor og barn. Om det ikke oppstår komplikasjoner, selvsagt :) Synes det blir litt dårlig gjort å latterliggjøre tankene mine om dette, det er jo tross alt meg og mine ønsker det gjelder. De synes vel at jeg så på en fødsel som litt for lett, men jeg vil bare ha det roligst rundt meg og være i kjente omgivelser. Trives ikke på sykehus generelt og føler meg litt småstresset så fort jeg går inn døren der, så ville gjøre det så komfortabelt som mulig for meg selv og den lille. Får nok ta det med nestemann, håper jeg :D

Kjenner altfor mange som har måtte ta hastesnitt til at jeg hadde turd det. Skjønner tanken om trygge omgivelser, men i realiteten er man jo tryggest på sykehuset:)

Satser på at denne fødselen går bra nok til at jeg kan ha en hjemmefødsel senere! Synes det virker sååå mye bedre både for mor og barn. Om det ikke oppstår komplikasjoner, selvsagt :) Synes det blir litt dårlig gjort å latterliggjøre tankene mine om dette, det er jo tross alt meg og mine ønsker det gjelder. De synes vel at jeg så på en fødsel som litt for lett, men jeg vil bare ha det roligst rundt meg og være i kjente omgivelser. Trives ikke på sykehus generelt og føler meg litt småstresset så fort jeg går inn døren der, så ville gjøre det så komfortabelt som mulig for meg selv og den lille. Får nok ta det med nestemann, håper jeg :D

I utgangspunktet så er jo din kropp bedre stilt til en fødsel enn oss "gamle"!
Er vel mellom 18 og par og tyve som er den beste alderen og føde i så sånnsett er det jo mindre sjanse for komplikasjoner hos deg. Selv om du er 16.
Synes det er veldig tåpelig av dem å ikke ta deg på alvor.

Back
Topp