Hjemmefødsel

augustina

Andre møte med forumet
Hei jenter hva mener dere om hjemmefødsel?
Jeg har bestemt meg for det hvis svangerskapet løper som normalt. Med to timer til nermeste sykehus og sist fødsel som varte fra start til mål 42 min. Så føler jeg tryggere å planlegge hjemmefødsel.

så lenge du har lyst så hvorfor ikke. d går nok kjempe fint :D

har lyst jeg også, men dessverre syns jeg det er for dyrt.. men går for vannfødsel da 

Ville jeg aldri i verden vurdere engang jeg. Man vet ALDRI hvordan en fødsel utvikler seg, så jeg vil ha ekspertisen sekunder unna.

surrehodet skrev:
Ville jeg aldri i verden vurdere engang jeg. Man vet ALDRI hvordan en fødsel utvikler seg, så jeg vil ha ekspertisen sekunder unna.

det skjer faktisk færre komplikasjoner under en hjemmefødsel enn under en sykehusfødsel - fordi kvinnen er i sitt eget hjem, slapper av på en helt annen måte - og hele konteksten er en annen :)

Når det er sagt har jeg vært en skeptiker selv, men det siste året har dette fristet mer og mer.. Bare synd at det skal være så dyrt...

Joda, men man vet aldri hva som kan skje, vil ikke være den som det ikke går bra for. For meg er det mye tryggere at det er leger, hjelpemidler, og at nyfødtintensiven er i etasje over. Hadde aldri,aldri slappet av i mitt eget hjem jeg. Og her er sykehuset 6-7 min med bil unna ;)

Hadde en så trygg og god og fin fødsel første gang på sykehuset,så for meg er det det eneste riktige :)

surrehodet skrev:
Joda, men man vet aldri hva som kan skje, vil ikke være den som det ikke går bra for. For meg er det mye tryggere at det er leger, hjelpemidler, og at nyfødtintensiven er i etasje over. Hadde aldri,aldri slappet av i mitt eget hjem jeg. Og her er sykehuset 6-7 min med bil unna ;)

Hadde en så trygg og god og fin fødsel første gang på sykehuset,så for meg er det det eneste riktige :)

selvfølgelig - alle skal gjøre det de føler er best for seg.. :) mente ikke noe annet heller.. ville bare få fram at det er ikke så farlig og riskofylt å føde hjemme som mange kanskje tror.. :)

Jeg tenker sykehus. ene alene for der får man slappe av noen dager etter fødsel før familiellivet starter for fult;) Med nr 2 dro jeg hjem degen etter fødselen. Det var slitsom, sliten etter fødselen og ville forsikre storebror om at han ikke skulle bli glemt. Men ville jo hjem til julaften. Denne gangen vil jeg bli på sykehuse så lenge jeg får og sove :P

Velg det som føles riktig for deg 

Ja dette er noe du må føle på selv. Meg selv ønsker ikke hjemme fødsel. Kjenner andre som har hatt hjemme fødsel og synes dette var helt topp.

Som førstegangs ville jeg ikke ha hatt noe hjemmefødsel.
Men drømte en natt at ting skjedde så raskt at det ble hjemmefødsel alikavell.
Håper jeg ikke er sanndrømt

hjemmefødsel er drømmen! men sambo tør ikke... Så har fått plass på ABC på Ullevål i det minste... Man velger det som føles riktig for en, og risikoen ved hjemmefødsler er ekstremt liten. 

Jeg har lyst på hjemmefødsel, og kjenner på hele meg at det hadde vært det riktigste for meg når det kommer til følelsen av trygghet, roen osv, har vonde erfaringer med sykehuset så kan ikke si jeg føler meg trygg og ivaretatt av leger og sykepleiere uansett hva det måtte være. Men siden jeg er førstegangsfødende så blir det sykehuset :/ 

Synes man skal velge det som føles riktig for en selv, og det en har mulighetene til :)

Her blir det sykehuset - og jeg er andregangs. Ville aldri turt å føde hjemme for man vet aldri hva som skjer. Jeg hadde en fin fødsel sist, men likevel helt på slutten så ble lillegutt sittende fast og de så på monitorene at han ikke hadde det så bra - så plutselig dukket det opp et helt ekstra legeteam ut fra ingensteds omtrent og så var det frem med sugekopp og utstyr og svusj så var han ute på null komma niks. Da måtte det gå ganske fort og jeg revnet ganske mye (3c) og ble sydd på i halvannen time av det samme ekstra teamet som kom inn.
Jeg er veldig glad for at jeg ikke var hjemme. Heldigvis var alt fint med lillegutt og det gikk veldig fint med meg også. Mistet bare mye blod, var sengeliggende de første dagene og måtte være litt ekstra på sykehuset.

Så spennende og fantastisk! Fødte på Føderiket selv med førstemann, og hadde glatt født der igjen om ikke det hadde blitt lagt ned. Nå blir det ABC på oss, har ikke lyst til å føde hjemme om storebror må være her eller få ham til besteforeldrene midt på natten, jeg ble så fryktelig sliten rett etter fødselen forrige gang og fordi jeg ikke tok det med ro varte den utmattelsen lenge og ga lungebetennelse de 2 første ukene :S Denne gangen skal jeg slappe av og ikke gjøre noe, få besøk påå sykehuset og ikke hjemme ;)

Jeg syns det kjennes tryggest å føde å sykehuset, med ekspertise og hjelpemidler rundt meg. Man vet jo aldri hva som kan skje under en fødsel, og om barnet trenger noe ekstra oppfølging rett etter fødselen. Men syns det høres veldig fint ut å føde hjemme da, og syns de som velger det er tøffe! :)

Mange skriver at det er så dyrt med hjemmefødsel. Hva koster det???

Tøysa skrev:
Jeg syns det kjennes tryggest å føde å sykehuset, med ekspertise og hjelpemidler rundt meg. Man vet jo aldri hva som kan skje under en fødsel, og om barnet trenger noe ekstra oppfølging rett etter fødselen. Men syns det høres veldig fint ut å føde hjemme da, og syns de som velger det er tøffe! :)

Mange skriver at det er så dyrt med hjemmefødsel. Hva koster det???

kan huske jeg leste en plass ca 8000 kroner.. så får man refundert 1700 fra nav... 
det varierer nok, men de er jo i beredskap for deg i 4 uker, så selvfølgelig må de ha litt penger for det... :)

Hadde min mann vært enig med meg hadde det blitt hjemmefødsel denne gangen.

Desverre er han av den veldig engstelige typen, og jeg tenker at det er ikke så dumt å la han få denne "seieren", da en livredd mann ikke er noe jeg har behov for under en fødsel.

Når det er sagt, så er vi forberedt på at det kan skje, hvis det går like fort denne gangen som med de to storesøsknene..

Det største håpet er antagelig at jeg og lillen er friske og raske etter fødselen slik at vi kan reise hjem fortest mulig. Jeg klarer ikke slappe av på sykehus og da kommer ikke melken i gang heller ;)

Back
Topp