hjemmefødsel...

Begge mine er født hjemme. :)

Mener du hva man må ha klart av utstyr og slikt? 

Ja, men det var ikke helt meningen. Hadde rene håndklær, mobiltelefon og fyr på peisen. Det gikk da bra, men som sagt ikke planlagt, så det blir jo annerledes.

Ved planlagt hjemmefødsel har man jo kontakt med jordmor i forkant pluss at hun er der under fødsel, så jeg vil tro at du får de rådene du trenger der:)

Jeg har veeeldig lyst, men vi bor ikke lenger 5 minutter unna sykehuset, men to timer så jeg vet ikke helt om jeg tørr.

jeg bor egentlig 3 kvarter ca unna det sykehuset jeg vil bruke....med gode værforbehold da,hehe når jeg fikk sønnen min var det så snøvær at det tok 2 timer eller noe.

ja jeg tenkte på utstyr og sånn,var på 3d ul idag og spurte om hun som har med hjemmefødsler var  kommet hjem fra ferien sin,fordi jeg ville føde hjemme sa jeg,og da ble hu skikkli gira og sa at hu kunne også tenke seg og bli med på det,så da får jeg plutselig 2 jm der :))

Du får vite av jordmødrene hva de mener du trenger, men jeg kan i alle fall prøve å komme på hva jeg har hatt.

Det nødvendigste er vel håndklær til å tørke av babyen med, og noen engangs underlag (fra apoteket hvis ikke jordmor har). Et eller annet til å pakke inn morkaken med før du kaster den, vi har brukt tomme isbokser. En flyttbar lampe eller veldig sterkt taklys er fint å ha når jordmor skal sy rifter, men det har du sikkert fra før.

Hvis du vil føde i sengen (jeg har ikke gjort det), så kan du sikre deg mot søl veldig lettvint med byggplast fra malingsbutikk. Hvis du legger på først et laken, så byggplast, så et rent laken, så er det veldig lett å bare rive av øverste laken og byggplasten etter fødselen, og ha ren seng på 5 sekunder. Du klarer deg fint uten også, men jeg liker å være på den sikre siden. 

Ellers er det litt etter behov. Vi har ikke gardiner i alle rom, så jeg hadde lagt klart noen laken og tape, så vi kunne raskt henge opp foran vinduet. Det kan være nyttig med en varmeflaske eller to som smertelindring, og noen passer på å ha en pose frossengrønnsaker i fryseren i tilfelle de heller vil ha en kuldepakke på. Mange synes det er greit å ha fryst ned noen isbiter. Det er mulig å kjøpe eller leie fødekar hvis man ønsker vannfødsel uten å ha badekar. Det er mye du kan skaffe, men ikke noe særlig som er helt nødvendig. 

I tillegg trenger du det som du ville ha skaffet til en sykehusfødsel også. Bind til deg selv, klær, teppe og bleier til babyen må man ha uansett. 

Hjemme har du det meste klart uten planlegging. Ditt eget skap med alle klærne dine, favorittmusikken klar, ditt eget bad med alle toalettsakene dine, sannsynligvis den maten du liker å spise uten at du trenger å smøre matpakke osv. Jeg personlig synes at cola er den viktigste delen av en fødsel, og kjøpte inn enorme mengder sist, men har fått med meg at ikke alle er enige med meg der. Hvis du ikke har det hjemme vanligvis, så bør du skaffe noe energiholdig drikke. Brus, energidrikk, saft, juice, hva du liker best. 

Jeg fødte hjemme sist, helt super opplevelse :)

Hvis du går inn på hjemmefodsel.no, så er det masse tips og råd der, blant annet en liste over hva du bør ha klart. Jeg hadde vanlig badekar til bruk under åpningstiden (jordmoren har ikke vannfødselkompetanse, så kunne ikke ha vannfødsel), og saccosekk som jeg stod over under pressinga. Hvis du ikke har badekar og ønsker å bruke vann kan du kjøpe fødekar på nett. Du må ha kladder både til fødselen og til senga etterpå for å fange opp søl, håndklær til å pakke babyen i, søppelsekker, tørkerull, noe å ha morkaken i, smertestillende til eventuelle etterrier, bleier, store bind og engangstruser til deg selv, og ellers alt du ville hatt med til en sykehusfødsel også. Drikke, mat/energitilførsel, de klærne du ønsker under/etter fødselen og til babyen (husk lue og helseteppe), kalde kluter og varmeflaske er greit å ha klart. Det er lurt å finne frem alt og ha det klart, slik at du slipper å forklare partneren/jordmødrene hvor ting er underveis. Jordmor vil ha med medikamenter for å stoppe eventuell blødning, K-vitamin til babyen om du ønsker det, utstyr til avnavling og sutursett for eventuell sying. Du får kjøpt pakker med kladder, bind og bleier på hjemmefodsel.no (disse tingene kommer i store forpakninger på apotek, og du trenger ikke så mye, så det kan bli dyrt).

Ellers vil jeg anbefale å ha noen middager klare i fryseren, og godt brød/rundstykker og favorittpålegg i kjøleskapet. Når du føder hjemme vil det ikke være ferdig matservering eller sykepleiere/jordmødre/barnepleiere der hele døgnet som kan hjelpe dere, så det er greit å ha lettvinte, men gode løsninger de første dagene til ting faller litt på plass. Særlig viktig synes jeg det er at man har favorittmat tilgjengelig, for matlysten kan være så som så etter en fødsel (men det vet du sikkert siden du har en fra før), men formen er så mye bedre med litt mat i magen :)

Håper du får den fødselen du ønsker deg, lykke til :)

audrey og to med tut skrev:
Jeg fødte hjemme sist, helt super opplevelse :)

Hvis du går inn på hjemmefodsel.no, så er det masse tips og råd der, blant annet en liste over hva du bør ha klart. Jeg hadde vanlig badekar til bruk under åpningstiden (jordmoren har ikke vannfødselkompetanse, så kunne ikke ha vannfødsel), og saccosekk som jeg stod over under pressinga. Hvis du ikke har badekar og ønsker å bruke vann kan du kjøpe fødekar på nett. Du må ha kladder både til fødselen og til senga etterpå for å fange opp søl, håndklær til å pakke babyen i, søppelsekker, tørkerull, noe å ha morkaken i, smertestillende til eventuelle etterrier, bleier, store bind og engangstruser til deg selv, og ellers alt du ville hatt med til en sykehusfødsel også. Drikke, mat/energitilførsel, de klærne du ønsker under/etter fødselen og til babyen (husk lue og helseteppe), kalde kluter og varmeflaske er greit å ha klart. Det er lurt å finne frem alt og ha det klart, slik at du slipper å forklare partneren/jordmødrene hvor ting er underveis. Jordmor vil ha med medikamenter for å stoppe eventuell blødning, K-vitamin til babyen om du ønsker det, utstyr til avnavling og sutursett for eventuell sying. Du får kjøpt pakker med kladder, bind og bleier på hjemmefodsel.no (disse tingene kommer i store forpakninger på apotek, og du trenger ikke så mye, så det kan bli dyrt).

Ellers vil jeg anbefale å ha noen middager klare i fryseren, og godt brød/rundstykker og favorittpålegg i kjøleskapet. Når du føder hjemme vil det ikke være ferdig matservering eller sykepleiere/jordmødre/barnepleiere der hele døgnet som kan hjelpe dere, så det er greit å ha lettvinte, men gode løsninger de første dagene til ting faller litt på plass. Særlig viktig synes jeg det er at man har favorittmat tilgjengelig, for matlysten kan være så som så etter en fødsel (men det vet du sikkert siden du har en fra før), men formen er så mye bedre med litt mat i magen :)

Håper du får den fødselen du ønsker deg, lykke til :)

hehe husker jeg var skrubbsulten etter fødselen,men spiste jo faktisk ikke noe på de 11 timene. og takk for tipset med favorittmat ,er det en ting jeg savner noe helt sinnsykt denna gangen (tredje barnet) så er det salami,så det skal ligge klart i kjøleskapet ja :) hihi blir det som de to andre så kommer hu vel ut sånn nitida på morgenen og da kan jeg jo sende kællen etter ferskt brød emoticon

men en annen ting jeg så på hjemmefødsel.no og der sto det 6000 kr for hjemmefødsel,betalte dere så mye?

Det kommer vel litt an på jordmor hvor mye det koster. De proffe hjemmejordmødrene skal jo leve av dette, og med døgnvakt i ukene rundt termin og selve fødselen + evt hjemmebesøk etterpå så tenker jeg at det ikke er så dyrt. Når det er sagt, så mener jeg at støtten man kan få fra NAV for hjemmefødsel burde vært mye høyere. Det heter seg jo at det skal legges til rette for at kvinner som kvalifiserer til hjemmefødsel og som ønsker å føde hjemme skal få det, men når sykehusfødsel er gratis og hjemmefødsel ikke er det så blir det jo ikke lagt til rette for det i praksis.

Her jeg bor finnes det ikke hjemmejordmødre, men kommunejordmoren her er åpen for hjemmefødsel, og jeg visste at hun hadde hatt hjemmefødsel før. Kjente henne etter hvert ganske godt, så hun stilte opp på fritiden sin. Var jo ikke garantert hjemmefødsel da, for hadde hun vært på jobb i kommunen/på sykehuset (jobber 50% på sykehuset også) hadde jeg måttet dra på sykehuset uansett. Hun ville ikke ha noe for det, men vi kjøpte et gavekort på en blomsterbutikk på 1000 kroner pluss en stor blomsterbukett som takk for hjelpen.

Back
Topp