Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg fødte hjemme sist, helt super opplevelse :)audrey og to med tut skrev:
Hvis du går inn på hjemmefodsel.no, så er det masse tips og råd der, blant annet en liste over hva du bør ha klart. Jeg hadde vanlig badekar til bruk under åpningstiden (jordmoren har ikke vannfødselkompetanse, så kunne ikke ha vannfødsel), og saccosekk som jeg stod over under pressinga. Hvis du ikke har badekar og ønsker å bruke vann kan du kjøpe fødekar på nett. Du må ha kladder både til fødselen og til senga etterpå for å fange opp søl, håndklær til å pakke babyen i, søppelsekker, tørkerull, noe å ha morkaken i, smertestillende til eventuelle etterrier, bleier, store bind og engangstruser til deg selv, og ellers alt du ville hatt med til en sykehusfødsel også. Drikke, mat/energitilførsel, de klærne du ønsker under/etter fødselen og til babyen (husk lue og helseteppe), kalde kluter og varmeflaske er greit å ha klart. Det er lurt å finne frem alt og ha det klart, slik at du slipper å forklare partneren/jordmødrene hvor ting er underveis. Jordmor vil ha med medikamenter for å stoppe eventuell blødning, K-vitamin til babyen om du ønsker det, utstyr til avnavling og sutursett for eventuell sying. Du får kjøpt pakker med kladder, bind og bleier på hjemmefodsel.no (disse tingene kommer i store forpakninger på apotek, og du trenger ikke så mye, så det kan bli dyrt).
Ellers vil jeg anbefale å ha noen middager klare i fryseren, og godt brød/rundstykker og favorittpålegg i kjøleskapet. Når du føder hjemme vil det ikke være ferdig matservering eller sykepleiere/jordmødre/barnepleiere der hele døgnet som kan hjelpe dere, så det er greit å ha lettvinte, men gode løsninger de første dagene til ting faller litt på plass. Særlig viktig synes jeg det er at man har favorittmat tilgjengelig, for matlysten kan være så som så etter en fødsel (men det vet du sikkert siden du har en fra før), men formen er så mye bedre med litt mat i magen :)
Håper du får den fødselen du ønsker deg, lykke til :)