Hjemmebakt brød??

Kemmet

Gift med forumet
Desemberglede 2015
Noen som har en god oppskrift på hjemmebakt brød, grovbrød!! Men trenger ikke være helt svart-grovt om dere skjønner hva jeg mener :-P Og gjerne med frø-korn i...
Sambo er så lei de 1-2-3 brødene fra møllerens.. For bare kornbrødet og matpakkebrødet der som vi "liker"...

det som er fint med brød er at du kan dikte opp selv.., du lager din egen melblanding av hvetemel, sammalt fint og grovt..
så hiver jeg bare oppi litt linfrø., eller solsikkefrø.., rug el havregryn., kan til og med raspe en gullerot i då blir det saftig..

Bare passe på at det er:

vann:  3dl
olje:  2ss
mel:  9,5-10 dl (av din egen melblanding)
tørrgjær:  2ts

kan også ha i salt og sukker.

eks på en melblanding vi liker godt er:

5dl hvetemel
3dl sammalt fint
1,5dl sammalt grov
0,5 dl linfrø
+ en stor raspet gullerot..

dette brødet er nydelig [:D]
Lykke til med brødbaking

ORIGINAL: sinemor

det som er fint med brød er at du kan dikte opp selv.., du lager din egen melblanding av hvetemel, sammalt fint og grovt..
så hiver jeg bare oppi litt linfrø., eller solsikkefrø.., rug el havregryn., kan til og med raspe en gullerot i då blir det saftig..

Bare passe på at det er:

vann:  3dl
olje:  2ss
mel:  9,5-10 dl (av din egen melblanding)
tørrgjær:  2ts

kan også ha i salt og sukker.

eks på en melblanding vi liker godt er:

5dl hvetemel
3dl sammalt fint
1,5dl sammalt grov
0,5 dl linfrø
+ en stor raspet gullerot..

dette brødet er nydelig [:D]
Lykke til med brødbaking

Takk, skal prøve ut litt forskjellig :-P Hørtes god ut den der, så skal lage den :-)
Men den der oppskriften, hvor mange brød blir det ? og heving er som alltid en time ca og i ovn nederst på 200 i ca 40 minutter(eller til brøda blir gyldene) hehe

"regelen" min når jeg baker brød er 9dl mel/korn til 3 dl væske (bruker en dæsj olje i tillegg da, som jeg ikke regner med som væske). 5dl bør være hvetemel om du vil ha det godt luftig. en klype salt må til - men pass på at dette ikke blandes med gjæren. 1 pk gjær/1 pose tørrgjær per 18dl mel.

Lager da gjærdeig vanlig, med 5dl hvetemel og "fyller" de øvrige 4 dl med havregryn, kli (viktig for å få det saftig), gjerne helkorn hvete (husk at dette må vannes først), linfrø, kanskje solsikkefrø, av og til litt rugmel, havremel etc...det som er  i skapet.

Dette er en fantastisk god oppskrift som gir usedvanlig saftige brød som er lett fordøyelig!

Grovt Speltbrød -3 brød:

1 kg sammalt spelt
1 kg siktet spelt
3,5 dl havregryn
10 ss sesamfrø
5g fersk gjær (ja, det er riktig mengde!)
2 ss havsalt
1 ss honning
1,8-2 l vann (30 grader)

"Topping":

Solsikkefrø, sesamfrø og evt. gresskarkjerner

Jeg blander alt det tørre og heller over vannet (med honning og gjær).
Deigen skal være så løs at den kan røres sammen med sleiv.
Så står den til heving 8 timer eller over natta.

Så heller jeg dem over i godt smurt bakeform evt kledd med bakepapir og strør over frø.

Settes i kald ovn på 200 grader i ca 1,5 time.
De er ferdige når de høres "hule" ut om man dunker lett på undersiden av dem.

Lykke til!
Fra bakermester harepus :-)

Back
Topp