Hjelpes... *Artikkelskriving*

Veronika88

Gift med forumet
haha, dette har INGENTING med babyer å gjøre.... Men om skole..

Har sykt mye leksearbeid om dagen, blir helt sprø! Nå skal vi alså skrive en artikkel om dette tema:

Hvorfor blir de norske språkformene nynorsk og bokmål praktisert så ulikt i de forskjellige samfunnssektorene?

Jaja, akkurat som jeg kan svaret på det der..:P:P HELP ME! SAVE ME!

Er det ikke litt med hvor i landet det er, dialekt og kultur,arv og tradisjon? For noen er det å prate/skrive nynorsk status (tenk rundt Sunnmøre/Ålesund hvor Ivar Aasen kommer fra) Samtidig er nynorsk opprør mot riksmål/bokmål, et skriftspråk som ble basert på dialekter rundt om i Norge (for vi pratet aldri dansk..). Bokmål eller riksmål har opphav fra Danmark (siden vi var lenge i union med disse), men ble litt nærmere norsk talemål i de viktigste byer trodde jeg (Borge var bokmålens far). Pluss at riksmål/bokmål har mye med status i det gamle klasseskillet... er mye her å finne, men en litt vanskelig oppgave synes jeg personlig;)

Litt rotete, men håper du får noe vettugt ut fra det jeg kladdet ned;)

Takk takk[:)][:)][:)][:)]

det eneste det står i boka vår er om de forskjellige sektorene da.. Om at alle har regler osv på at man skal bruke litt nynorsk i det meste. men det er liksom ikke svaret følte jeg..

Ja tenkte litt på det her med hvor en bor osv.. Det er nok vesentlig..

Da har jeg fått laget en liten artikel på rett under en A4 side. Får håpe den ikke blir for kort. Men en artikkel må jo ikke alltid være lang vel? Hvis man drar det ut når en ikke har mer å tilføye blir den bare slitsom å lese...

Jaja, Takk for hjelpen[:D] Da var jeg hakket nærmere "helgeklar".. Bare en haug med lekser igjen..

Puh skolebenken igjen etter noen år er tøft alså! Også allmen i tillegg. Æsj og fysj. Jaja, jeg får verdens beste premie når jeg er ferdig da. Nemlig ett barn

Riksmål er det litt med prestisje og klasse. Så det kan du kanskje skrive litt om og. Hvis du snakket tung dialekt før var du en "bondetamp" ifølge de som var aristokrater... hvis vi går så langt tilbake;)

Back
Topp