Hjelpemidler v/bekkenproblemer.

elber13

Gift med forumet
Har fått tips om at man kan søke om hjelpemidler via ergoterapaut i kommunen for å låne hjelpemidler som letter bekkenproblemene litt. [:)]

Er det noen her som har erfaringer med dette?
Hva kan man søke på som hjelper?
Etc..[8|]

Nå er ikke jeg så ille at jeg mener ting som krykker og rullestol som jeg vet man kan få hjelp til, men enkle ting som kan lette hverdagen. [&o][&o]
I kategorien: "klype til å plukke opp ting fra golvet med"

Har fått skjema i dag, og skal til fastlegen i morgen. Tenkte å få "attest" på bekkenproblemene da.

jeg har hjemmehjelp [:D] ringte forvaltningstjenesten i kommunen. de kom på besøk. pratet litt. og snakket med fysio og lege og så fikk jeg innvilget [:)]

krykker, sånn skligrie i sengen, arbeidsstol og sittepute i en spesiell gele kan du få låne på hjelpemiddelsentralen.

har ikke sånn skli greie i sengen. sover heller bare med silkepysj. og gjerne silke sengetøy til laken om det er ekstra ille. krykker er det lite hjelp i når man må trille barnevogn....

det er egentligt ikke noe spesielt hjelpe midler ang bekkenløsning..er jo bekken belte men det synest jeg bare var mer i veien enn at det hjalp..er jo forhondsregler man skal følge, så visst man følger de så utvikkler det seg ikke i så stor grad..ikke gå for lange skritt, sette deg inn i bil med sammlet ben..rett og slett ikke bevege bena så mye fra hverandre hehe.. og når man sover ha ei ekstra dyne eller pute mellom bena slik at bekkenet for slappt av

ORIGINAL: sofiesmamma

det er egentligt ikke noe spesielt hjelpe midler ang bekkenløsning..er jo bekken belte men det synest jeg bare var mer i veien enn at det hjalp..er jo forhondsregler man skal følge, så visst man følger de så utvikkler det seg ikke i så stor grad..ikke gå for lange skritt, sette deg inn i bil med sammlet ben..rett og slett ikke bevege bena så mye fra hverandre hehe.. og når man sover ha ei ekstra dyne eller pute mellom bena slik at bekkenet for slappt av

sign [:)] det og ja. har ikke prøvd bekkenbelte da [8|] men satt i rullestol når jeg var gravid. det kan du også be om der [;)]

ORIGINAL: mamma*88

jeg har hjemmehjelp [:D] ringte forvaltningstjenesten i kommunen. de kom på besøk. pratet litt. og snakket med fysio og lege og så fikk jeg innvilget [:)]

krykker, sånn skligrie i sengen, arbeidsstol og sittepute i en spesiell gele kan du få låne på hjelpemiddelsentralen.

Oj!! men da har du det ILLE!! er nok ikke så ille her. :-O

-Jeg fikk stol med hjul på som jeg kunne sitte i og heise opp og ned etter som jeg trengte regulere høyden til feks kjøkkenbenken osv.

-Hadde en pute som er oppblåst via luft, og som er myk og behagelig å sitte på i bil\stol hjemme\stol på restaurant osv, den kunne jeg selv ta med når jeg hadde behov for å sitte godt, og regulerte lufta etter hvordan det var behagelig å sitte.

-Sklilaken til seng kunne de ikke skaffe til meg, så jeg hadde silkelaken i senga og silkebokser på meg når jeg la meg, slik at jeg lett kunne skli rundt når jeg skulle snu meg

-Klype er også kjekt å ha

-Rullestol fikk jeg på slutten av svangerskapet og krykker brukte jeg hele tiden

-Et tips, ha en plastpose i bilen som du sitter på når du skal inn og ut av bilen, mye lettere å skli ut og inn av setet med samla bein når du har noe glatt under rompa

-Jo så fikk jeg innvilget handicap-parkering fra kommunen slik at jeg kunne parkere så nært som mulig lege\fysio og butikk

ORIGINAL: sofiesmamma

Takk for svar!

Ja bortsett fra bekkenbelte bruker jeg de rådene der [:)]. hjelper litt.

Men tenkte at det må da være noe på hjelpemiddelsentralen som kan lette ting litt selv om de ikke er spes beregnet på bekkenplager? sånn som den klypa jeg gnåler om..hehe.. min bestemor hadde den fordi hun hadde hofte/ryggproblemer.... men har så liten peiling på hva de har der ellers.

ORIGINAL: elber13

ORIGINAL: mamma*88

Oj!! men da har du det ILLE!! er nok ikke så ille her. :-O

sant det. men du må søke om ALT, så får du kanskje noe [;)] eller det du føler du trenger mest. tror lånetiden er 3mnd. kan jo variere litt. så må du presisere at om du får hjelp, så blir du fortere frisk fordi at du ikke overbelaster bekkenet [:)]

oki.. takk alle tre!! Da har jeg litt ideer.
[:)][:)]

For at du skal få de hjelpemidlene som passer for deg ville jeg tatt en tlf til ergo- og fysiotjenesten i kommunen. Da vil en ergoterapeut eller fysioterapeut gjerne kunne komme hjem til deg og sammen med deg finne ut hva som passer i ditt tilfelle. De kan nok og gi en del råd om hva du kan gjøre for å lette hverdagen din uten hjelpemidler og.

Finnes et hav av hjelpemidler. Så er nok lurt å tenke gjennom hva du syntes er problematisk eller som du trenger hjelp til. Er og litt ulike regler på hva en kan få ut fra diagnose, varighet av plagene og hvor lenge en trenger evt. hjelpemidler. (finnes en del ting en kan få fra korttidslager, men da i maks 3 mnd. om gangen). Dette vil de fra ergo/fysio tjenesten ha oversikt over.

Er ergoterapeut selv, men jobber ikke med hjelpemidler til dagen, så er ikke så god på det. Men kommer på noen ting i farten, men er nok ikke alt som vil være relevant for deg. Men får kanskje noen ideer av det hvertfall. Kommer på: strømpepåtrekkere, "katapult sete"(gjør det lettere å reise seg fra stoler),ulike puter og ryggstøtter, ståstol, gripetang, toalettforhøyer, dreierskive til bilsete (hjelper inn og ut av bilsete), rullebord, , dusj krakk/sete, skojern m/langt skaft, klosser som gjør stolene/seng høyere (lettere å reise/sette seg). 

Jeg visste faktisk ikke at man kan ha krav på så mye, så må si takk for all info her jeg også! [:)]

Hadde selv krykker fra før, og har allerede bestilt (og betalt) både stol i dusj og gripetang til å plukke opp ting fra gulvet...

Jordmoren min nevnte faktisk i dag at en gåstol kunne vært en fin ting, men jeg tror jeg heller satser videre på krykkene mine og sofaen! [:D] Hehe!

Ja takker så mye til Boblen!![:)][:)] (dere andre har fått takk før ;-))

Bekkenbeltet hjalp litt på meg, men kunne ikke ha d på for lenge om gangen da ble jeg vond igjen.. Men den sliden i sengen gjorde UNDERVERKER, den hjalp enormt... jeg slapp å våkne 1000 ganger pr natt pga smerter.. Og krykker hehe klarte meg ikke uten på slutten :) Manuell terapeuten min viste seg å ikke ha peil, så han tok tak forann i bekkenet på sidene å dytta d fra hverandre, å spurte "er det vondt?" Jeg bare "JAAAAA!!!" og etter det var bekkenet helt jævli forann OG bak... forbanna idioten :) hehe..

Ja fastlegen min klemte foran på meg i dag så jeg så stjerner!! [:@][:'(] Skulle måle livmora. Hun fikk da konstatert at jeg hadde bekkenløsn.problemer i alle fall[:D]

Skal man skrive i søknadene hva man eller er det ergoterapauten som finner ut hva man event trenger?

Back
Topp