Hjelpebryst

Guldoria

Glad i forumet
Aprillykke 2017
Har kjempelite melk da jeg ble opperert 7 dager etter fødsel. Så mistet nesten melken helt etter bruk av ikke ammevennlige medikamenter i uken etter operasjonen tross pumping under hele oppholdet på sykehuset.

Klarer max og pumpe ut 50ml totalt ved bruk av nesespray. Blitt ambefalt hjelpebryst for å slippe og måtte vaske og sterilisere flasker i tillegg til amming og pumping. Noen som har erfaringer med hjelpebryst?
 
Hvor gammel er babyen og hvor ofte pumper du?
 
Baby er 4 uker. Har prioritert og amme i forhold til og pumpe mye den siste uken da jeg ikke har kapasitet til og pumpe hele tiden. Pumpet 8 ganger om dagen før det. Og merket ingen bedring. Så når jeg kan la baby amme i steden så har jeg gjort det, derfor vi ble ambefalt hjelpebryst.
 
Baby er 4 uker. Har prioritert og amme i forhold til og pumpe mye den siste uken da jeg ikke har kapasitet til og pumpe hele tiden. Pumpet 8 ganger om dagen før det. Og merket ingen bedring. Så når jeg kan la baby amme i steden så har jeg gjort det, derfor vi ble ambefalt hjelpebryst.

Høres flott ut! :)
Babyen er den beste til å tømme brystet.

Men 50ml er ikke dårlig for en baby på 4 uker:) hvertfall ikke hvis du pumper 8 ganger om dagen, som da er ca hver andre time.
https://www.babyverden.no/blogg/hvor-mye-spiser-et-fullammet-barn/

Her er litt info ang hjelpebryst:
https://ammehjelpen.no/artikkel/86/Hjelpebryst
 
Takk for informativ artikkel. Problemet er at da jeg pumper på kveld og nattestid får jeg ut omtrent null melk. Oftest på morgenen jeg får ut ok mengde men midt på dagen blir det halvert til mellom 20-30ml, vet baby får ut mer enn pumpa. Men syntes dette var lite pluss at baby har hatt liten vektoppgang helt siden fødsel. Slik at vi hele tiden har mått gitt tillegg til ammingen. Ønsker jo å fullamme.
 
Har kjempelite melk da jeg ble opperert 7 dager etter fødsel. Så mistet nesten melken helt etter bruk av ikke ammevennlige medikamenter i uken etter operasjonen tross pumping under hele oppholdet på sykehuset.

Klarer max og pumpe ut 50ml totalt ved bruk av nesespray. Blitt ambefalt hjelpebryst for å slippe og måtte vaske og sterilisere flasker i tillegg til amming og pumping. Noen som har erfaringer med hjelpebryst?

Har du noen spesifikke spørsmål? Jeg brukte det i en kort periode fordi melken midlertidig forsvant. Ble hjemmespikra hjelpebryst (ikke den ordentlige fra mendela eller noen annen produsent), som jeg brukte i en ukes tid (tror jeg). Lykke til hvertfall :)
 
Last edited:
Nå blir mini lagt av pappaen, så kan skrive litt mer om hva vi/jeg gjorde :)

Melkeproblemet mitt startet etter at legen mente jeg kunne starte på p-piller. Alle andre leger sier man skal bruke mini-piller, så jeg gir legen skylden for melketapet her. Det gikk lang tid før jeg forstod hva problemet var, men ukene før jeg fikk guttungen veid måtte jeg sitte med en app som lage støvesugerlyder (på full guffe) for at han skulle få ro nok til å starte ammingen. Stakkar gutten var jo bare supersint på puppen, siden det ikke kom noe melk/det ikke kom som det pleide. Når han ble veid var det en måned fra siste veiing, og han hadde gått ned i vekt på den måneden. Så.. ikke så bra for å si det sånn! Han var da fire måneder.

Helsesøster spurte meg rett ut, om jeg virkelig ville amme, eller om jeg kunne tenke meg å gi mme. Jeg ville ikke gi opp uten kamp, så da prøvde vi hjelpebryst. Siden det bare var midlertidig, så fikk jeg en sonde til å feste på brystvorten, og en 20 ml sprøyte som jeg kunne fylle med melk og "mate" ned i sonden (eller, jeg tror vel han fikk sugd melken ut, uten at jeg skulle presse på sprøyten. Jeg tror han fikk 40 ml gjennom hjelpebrystet, som det meste. Det var i starten melk jeg hadde pumpet og hadde i fryseren, men etterhvert melk jeg klarte å pumpe mellom måltidene.

Heldigvis gikk det rette veien for oss, men 2017lykke, jeg håper du tenker på om du orker strevet. En god mamma sitter ikke i puppene. Jeg kan se tråden er cirka en uke gammel, og jeg håper du ser en fremgang med melkeproduksjonen nå, for så skjønner jeg jo om du gjerne vil prøve å kjempe deg opp til fullamming!

Som Lutzern skriver, ville jeg i takt med at din melkemengde kommer opp (både det du klarer å pumpe, og det mini klarer å spise rett fra brystet), erstattet mme med mm og redusert mengden.

Litt andre ting jeg gjorde i denne perioden var:
- Jeg veide rett og slett tassen på kjøkkenvekta. Jepp, opp i lasagneformen med ham, og på vekta med han og den ildfaste formen. Det er kanskje unødvendig, men for meg var det viktig å se han fikk i seg melk, også når jeg reduserte mengden av "hjelpebrystmelk". Om du føler behov for det samme, er det ganske simpelt. Vei baby rett før du ammer, og vei igjen etterpå. Ikke skift noe av tøyet, eller bleien. Om baby veier 60 gram mer etter mat, har han nok spist (rundt regnet) 60 gram/ml melk. For meg var det betryggende å se han fikk i seg melk fra meg også, og at det ble en økende mengde etterhvert som vi jobbet produksjonen opp. Det er jo ikke noe å gjøre hver gang du ammer, men jeg gjorde det en gang i mellom. Stresset over situasjon som jeg var.
- Drakk uante mengder med ammete. Om det hadde noen effekt vet jeg ikke, men det skadet heller ikke. Kloster ammete tror jeg det var en som heter, den var sånn okay i smak ;)
- Drakk noe som kalles hvidøl (bor ikke i Norge, så må ta det som er her). Denne drakk jeg rett etter siste kveldsamming (hadde alkoholprosent ca 1 - så jeg drakk når det var lenge til neste amming. Tidligere ble denne ølen tilbud på fødeavdelingen/barselsavdelingen for å booste melkeproduksjonen, så jeg valgte å tolke den som relativ trygg). Denne ølen finnes nok ikke i Norge, men jeg mener det er humle i ølen som skal øke melkemengden? Mener mange drikker vørterøl eller alkoholfri øl. Jeg merket hvertfall at de kveldene jeg drakk denne ølen ble puppene fullere iløpet av natten, enn om jeg ikke gjorde. Hadde jeg hatt tilgang på vørterøl hadde jeg sikkert drukket noen gjennom dagen, om jeg merker den hadde samme effekt ;)
- Mest mulig hud mot hud med baby. Av en eller annen finurlig grunn skal dette være med til å stimulere melkeproduksjonen :)
- Fikk sånn nesespray for å starte utdrivningsrefleksen. Brukte denne til pumping og når mini skulle amme, siden han ble illsint når han ble lagt til brystet og hadde erfart at melken som regel ikke kom fort nok.
- Prøvde å massere puppen mens jeg ammet. Altså stryke fra yttersiden og mot brystvorten, for å hjelpe melken ut. Jo mer tømt puppen blir, jo mer vil det bli produsert fremover. Så både for produksjonen, men også fordi mini ble sinna på puppen. Jeg brukte ikke hjelpebryst ved hver amming, så all hjelp som var skulle jo med ;)

Lykke til med prosessen. Det er bare å si i fra om det er noe mer du ønsker jeg skal utdype :)
 
Takk for informativ artikkel. Problemet er at da jeg pumper på kveld og nattestid får jeg ut omtrent null melk. Oftest på morgenen jeg får ut ok mengde men midt på dagen blir det halvert til mellom 20-30ml, vet baby får ut mer enn pumpa. Men syntes dette var lite pluss at baby har hatt liten vektoppgang helt siden fødsel. Slik at vi hele tiden har mått gitt tillegg til ammingen. Ønsker jo å fullamme.

Det er mindre melk på kvelden, enten man ammer eller pumper. Helt normalt. Melken på kvelden og natten er fetende og mer mettende, men i mindre mengde. Utdrivningsrefleksen er litt treg og brystene føles kanskje "tomme".

https://www.babyverden.no/baby/kveldsamming-og-nattevak/

https://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden
 
Jeg fikk hjelpebryst på sykehuset da jeg mistet melken grunnet blodmangel. Hadde da bare en sonde rett nedi et medisinbeger med morsmelkerstatning. Ble anbefalt å ta i bruk dette hjemme de første dagene etter jeg kom hjem dersom tuppa viste tegn til å ikke ha fått i seg nok.

Bare husk på en ting, ikke stress over at du ikke får ut nå mye melk når du pumper. Barnet har en perfekt teknikk for å få ut melken som ikke kan kopieres. Så barnet får nok i seg mer enn du klarer å pumpe ut :)
 
Back
Topp