hjelp?

• Trådstarter Trådstarter 90
  • Opprettet Opprettet

90

Elsker forumet
Har akkurat vært i møte med nav i dag, og der fikk jeg vite at hvis jeg ikke var over på noe annet enn sosial støtte før barnet kom ville jeg få en sum nav valgte til barnet, å resten måtte jeg leve for, jeg og barnet.
altså, di stoppet min inntekt fordi barnet skulle få engangstønaden, så jeg måtte fordele di pengene utover flere mndr..
Er relatvit fortvila, er ikke i denne situasjonen frivillig, er ikke arbeidsdyktig, så jeg kan rett og slett ikke jobbe før jeg er frisk.
Syntes det er litt vondt at jeg, som virkelig trenger pengen til utstyr osv til barnet nå må velge mellom det ell å kunne betale husleia og mat.
Er det noen som har hørt om dette før?
Jeg har alltid tenkt at jeg hvertfall vil kunne gi barnet mitt alt nødvendig utstyr og ta meg av hjemmet sammtidig, men nå ser det ut til at jeg må velge. (jeg har sambo, men han har veldig liten inntekt selvom han er i fast jobb) jeg får 4220kr mnden...3500 husleie, resten går til mat/regninger..

Engangsstønaden er ment å dekke livsopphold til mor i de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel samt utstyr til barnet. Dette fordi mor i denne perioden MÅ ta ut permisjon og derved skal ha noe å leve av i denne perioden. Tror det er slik at halvparten av summen skal gå til livsopphold og resterende halvpart til utstyr. Så ja, sosialkontoret er nok i sin fulle rett til å stoppe sosialstønaden din i denne perioden da sosialstønad er ment for de som ikke har annen inntekt og det har du jo i denne perioden....

Skjønner at det er frustrerende, men man får mye fint utstyr for en liten penge og har man dårlig råd må man forholde seg til dette og leve deretter... Sjekk finn.no, hør med familie ang å arve ting og sjekk lokale loppemarkeder/fretex butikker.... Man må slettes ikke ha mye utstyr og det trenger overodet ikke å koste mye - men dyrt og nytt utstyr kan du glemme (såfremst du ikke kan høre om foreldre/besteforeldre ønsker å støtte dere?)

Om det er så at du er syk og ikke kan jobbe av den grunn ville jeg tatt kontakt med lege for å se om det er en annen ytelse du kan ha krav på så som rehabpenger, yrkesrettet atføring eller ung ufør.....

Lykke til med svangerskapet!

Back
Topp