Hjelp

Tuuli

Forelsket i forumet
Hei er 24 år og har prøvd å få nr 2 I 2,5 år. Det er nok snart på tide å få hjelp. Er det noken som kan fortelle korleis det foregår og muligheter?

Hei er 24 år og har prøvd å få nr 2 I 2,5 år. Det er nok snart på tide å få hjelp. Er det noken som kan fortelle korleis det foregår og muligheter?
Hei! Jeg ville begynt med en tur til fastlegen eller gynekolog :happy:

For oss ble det privat gynekolog som gav meg medisin for å prøve å hjelpe til med eggløsning (letrozol), og hun som henviste videre til IVF når det ikke funket

Du får utredning og behandling i det offentlige, men jeg vil på det sterkeste anbefale å ta selve sjekken hos privat fertilitetsklinikk.
De kan henvise videre til offentlig IVF - men er også gjerne litt mer tilbøyelige til å la deg prøve litt andre ting mens du venter.
I tillegg er det kjekkere å få gjort alt på samme dag, fremfor å at det skal drøye over flere måneder :smiley-ashamed004

Det er mange muligheter for hjelp videre dersom dere ønsker det!

Mange velger å starte hos fastlegen, og det gjorde jeg også. Fastlegen tok en del prøver til utredning og henviste meg så til offentlig gynekolog for en sjekk. Jeg gjorde min egen research og så at ventetiden til gynekolog her i området var veldig lang, så spurte også om han kunne henvise meg til fertilitetsklinikken direkte også, så kunne jeg avbestille ene eller andre avhengig av hvor jeg fikk time først. Det fikset han og jeg fikk raskest time hos fertilitetsklinikken, så da startet vi der. De gjorde litt utredning av meg og mannen og anbefalte at vi forsøkte med letrozol først, så vi gjorde det i 6 mndr uten hell. Gikk så over på IVF og er nå gravid med en liten jente :Heartred

Så man kan altså fint gå:
- fastlege -> gynekolog
- fastlege -> offentlig fertilitetsklinikk
- privat gynekolog
- privat gynekolog -> offentlig fertilitetsklinikk
- privat fertilitetsklinikk

Privat gynekolog/fertilitetsklinikk har jo kortere ventetid, men er jo også dyrere. Fastlegen og videre til offentlig gyn/fertilitetsklinikk blir billigere, men man må ofte vente lenger på å komme i gang. Kommer jo også litt an på hvor i landet man er, da ventetidene kan variere litt. Så det er jo sånn sett litt opp til hver enkelt hva man ønsker å prioritere.

Det finnes uansett masse man kan prøve som kan hjelpe :Heartred Håper det klaffer raskt for dere, masse lykke til!

Back
Topp