Hjelp !

Marthe<3

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
MayDay2021
September To Remember
Jeg har rota meg bort i jungelen :shy:

Jeg håper på å amme lillemann.

HVA trenger jeg av flasker, sterilisatorer, brystskjold etc? Hvor mange liksom er kjekt å ha?

Må jeg ha flasker at all?

Førstegangs mamma og jeg skjønner ingenting :hilarious:

Hva er brystskjold til?
 
Jeg har rota meg bort i jungelen :shy:

Jeg håper på å amme lillemann.

HVA trenger jeg av flasker, sterilisatorer, brystskjold etc? Hvor mange liksom er kjekt å ha?

Må jeg ha flasker at all?

Førstegangs mamma og jeg skjønner ingenting :hilarious:

Hva er brystskjold til?
Personlig vil jeg si at du trenger ikke noe av dette til å begynne med :)
Du risikerer jo bare å bruke masse penger på noe du ikke trenger.

Du trenger ammeinnlegg :) :)
Og om ammingen ikke går som den skal, kan du heller kjøpe inn disse tingene over :)
 
Jeg har rota meg bort i jungelen :shy:

Jeg håper på å amme lillemann.

HVA trenger jeg av flasker, sterilisatorer, brystskjold etc? Hvor mange liksom er kjekt å ha?

Må jeg ha flasker at all?

Førstegangs mamma og jeg skjønner ingenting :hilarious:

Hva er brystskjold til?
Jeg har lurt mye på det samme :hilarious:
Har noen flasker som jeg fikk i de babypakkene i tilfelle vi trenger, tror vi har 2.... Har landet på at om jeg skal amme så trenger vi ikke kjøpe sterilisator og alt det der med mindre det blir behov... Venter også med ammeskjold, får jo tak i alt om vi trenger :)
Hva man skal man de ammeskjoldene må noen andre svare på :hilarious:
 
Jeg har rota meg bort i jungelen :shy:

Jeg håper på å amme lillemann.

HVA trenger jeg av flasker, sterilisatorer, brystskjold etc? Hvor mange liksom er kjekt å ha?

Må jeg ha flasker at all?

Førstegangs mamma og jeg skjønner ingenting :hilarious:

Hva er brystskjold til?
Kanskje greit å ha en manuell pumpe og et par flasker, men tror også det er smart å vente med å kjøpe inn for mye før du vet hvordan det går:) Men ammeinnlegg, det er lurt å ha!!:p
 
Sniker fra august :bag:

Det kan være fint å ha klart:
- brystvortekrem (de blir sååååre den første tiden!)
- ammeinnlegg, både engangs og i ull.
- om man får myye melk, kan en melkeoppsamler være nyttig. En slags kopp man legger over ene puppen mens man ammer på den andre.

Det kan være kjekt å ha:
- ammeskjold/brystskjold kan være nyttig hvis man har innovervendte brystvorter eller hvis barnet har feks stramt tungebånd.
- om man har mye melk, kan også en brystpumpe være nyttig for å få bort det barnet ikke klarer spise. Den er også nyttig hvis man ønsker å pumpe og fryse melk. Har personlig aldri fått til håndmelking, men noen mener dette er enklere enn å bruke pumpe.

Flasker og sterilisatorer:
- om man ønsker å fullamme, er det også lurt å unngå flaske de første ukene, da babyen kan bli sugeforvirret, og vil foretrekke flaske foran puppen, da de ikke må jobbe like mye for å få melk ut av flaske som ut av puppen.
- har man en liten brystpumpe feks, er det enkelt og kjapt å sterilisere delene i kokende vann. Sterilisator er ok å ha om man får flaskebarn, og må vaske mange flasker daglig.

Amming er "enkelt" når man kommer i gang, og krever lite ekstrautstyr. Lykke til!
 
Personlig vil jeg si at du trenger ikke noe av dette til å begynne med :)
Du risikerer jo bare å bruke masse penger på noe du ikke trenger.

Du trenger ammeinnlegg :) :)
Og om ammingen ikke går som den skal, kan du heller kjøpe inn disse tingene over :)

Kanskje greit å ha en manuell pumpe og et par flasker, men tror også det er smart å vente med å kjøpe inn for mye før du vet hvordan det går:) Men ammeinnlegg, det er lurt å ha!!:p

Sniker fra august :bag:

Det kan være fint å ha klart:
- brystvortekrem (de blir sååååre den første tiden!)
- ammeinnlegg, både engangs og i ull.
- om man får myye melk, kan en melkeoppsamler være nyttig. En slags kopp man legger over ene puppen mens man ammer på den andre.

Det kan være kjekt å ha:
- ammeskjold/brystskjold kan være nyttig hvis man har innovervendte brystvorter eller hvis barnet har feks stramt tungebånd.
- om man har mye melk, kan også en brystpumpe være nyttig for å få bort det barnet ikke klarer spise. Den er også nyttig hvis man ønsker å pumpe og fryse melk. Har personlig aldri fått til håndmelking, men noen mener dette er enklere enn å bruke pumpe.

Flasker og sterilisatorer:
- om man ønsker å fullamme, er det også lurt å unngå flaske de første ukene, da babyen kan bli sugeforvirret, og vil foretrekke flaske foran puppen, da de ikke må jobbe like mye for å få melk ut av flaske som ut av puppen.
- har man en liten brystpumpe feks, er det enkelt og kjapt å sterilisere delene i kokende vann. Sterilisator er ok å ha om man får flaskebarn, og må vaske mange flasker daglig.

Amming er "enkelt" når man kommer i gang, og krever lite ekstrautstyr. Lykke til!

Amme innlegg har jeg allerede! Bruker noen tykke og gode i byen allerede hver dag for nip noppene ble så kalde :hilarious:
Jeg fikk en manuell pumpe av søstern, med noen flasker og fått noen i babypakkene også :joyful:
Men kjekt å vite at jeg ikke trenger gå til stor innkjøp med en gang :joyful:
Takk for svar alle sammen :rolleyes::rolleyes:
 
På ammekurset jeg var på gikk jordmor gjennom alt mulig man kunne trenge. Men da jeg spurte om det var noe av dette vi trengte å kjøpe før fødsel svarte hun nei :) Så jeg har ikke kjøpt noe utenom ammeinnlegg. Tenkte kanskje å kjøpe sånn krem siden det virket som noe de fleste trenger. Syns ene brystvorten min er så flat så litt redd for at den blir vanskelig å få tak for baby. Så trenger kanskje sånn ammeskjold da. Men venter med det, brystene kan jo endre seg og sånn :)
 
Personlig erfaring er at det er greit med en salve til brystvortene (har selv kjøpt inn purelan da jeg likte den så godt fra sist) og ammeinnlegg (jeg fikk mye sår i starten og opplevde at engangsinnleggene grodde fast i skorpen). Anbefaler derfor ammeinnlegg i ull eller bommul som ikke gror fast i skorpen eller har mye løse fibre som må plukkes ut etterpå.

Jeg fikk melkespreng på sykehuset og savnet å ha en pumpe, men jeg håndmelket i stedet i en flaske for å bli kvitt sprenget. Kjøpte meg en på nettet som var klar til bruk når jeg kom hjem, men den passet ikke så veldig bra til meg og har derfor kjøpt ny denne gang da jeg vet jeg trenger det.

Brystskjoldene fikk jeg aldri bruk for til tross for innovervendt brystvorter.

Flasker og sterilisator kjøpte vi først inn når vi innså at amming ikke ville være nok og måtte over på delamming. Så det er ikke nødvendig å kjøpe inn før du vet du trenger det, eller vet du ønsker gi mm på flaske.
 
Basert på tips her inne har jeg også kjøpt inn MAM kompress som ligger i babybagen, i tilfelle jeg får såre bryster. Det kosta ikke så mye og da er jeg dekt tenkte jeg :)
 
Sist brukte jeg bare klut i bhn på den siden jeg ikke ammet da jeg lakk noe vakent den første tiden.

Hadde pumpe sist, men fikk nå anbefalt av jordmor å unngå å bruke den da det stimulerer til overproduksjon - og man fort kan oppleve mer brystspreng en nødvendig pga pumping. (Ganske tydelig for meg nå i ettertid at det var det som skjedde sist.:bag:)

Brystskjold er hvis man babyen får dårlig tak av spesielle grunner, eller man har sprukkene/såre brystknopper- men ikke anbefalt å bruke da det kan bli vanskelig å avvenne, samt koking osv av disse blir ekstra jobb. Ble frarådet dette med mindre det virkelig var behov - noe jeg heldigvis aldri fikk behov for.

Sist baby var desember baby, og jeg brukte ammeinnlegg av ull. Disse skal da dekke hele puppen (ja, absolutt hele puppen, ikke bare knoppen) slik at man ikke får brystbetennelse. Vanlige innlegg brukte jeg kun en gang som resulterte i sår. Krem brukte jeg aldri, kun morsmelk og lot puppene lufttørke før jeg "pakket dem inn". Jeg fikk kalk"propp" i ene knoppen som jeg måtte plukke ut med en sprøytespiss noe som resulterte i at frøkna foretrakk den andre puppen før jeg fant ut av det og fikset det, så jeg hadde tydelig størrelseforskjell på dem. :oops: Skal prøve å bære mer obs på slikt nå. :hilarious:

Hadde flasker, sutter og sterilisator for microbølgeovn - men frøkna nekta plent å ta noe som helst annet en puppen så det var totalt bortkastet for våres del. Det lille jeg trengte sterilt kokte jeg bare og lufttørke på kjøkkenhåndkle :shifty:

Så man kan klare seg veldig bra uten alt mulig. Eventuelt skaffe det ved behov. Denne gangen har jeg de flaskene som har fulgt med babyesker, samme med sutter. Kjøper ikke noe annet før jeg vet om det blir behov. Var også med noen prøver på kremer og ammeinnlegg - har ikke behov for noe mer en det tenker jeg. Eventuelt får jeg tak i det siden. :rolleyes:
 
Med første kjøpte jeg nesten ingenting, fikk flaske i babypakkene. Hadde derimot en gutt som nekta alle flasker fram til han var 7mnd gammel, og da kun avent sugerør flaske.
Har ikke stolt på sterilisatorer, så alt har blitt kokt her uansett istedenfor å gå for innkjøp.
Hadde aldri behov for brystskjold og tenkte aldri på å kjøpe det heller.

Kjøpte en elektrisk pumpe som har vært brukt 3-4 ganger, pga overproduksjon som måtte stabiliseres og at han ikke godtok flaske.
Ammeinnlegg i ull har vært brukt hele året så er kjempeglad jeg fikk hos mamma i babyshower fra apoteket, dem blir gjenbrukt denne gang.
 
Back
Topp