Hjelp!

LilleSpireL

Betatt av forumet
Marsipanene 2019
Hei alle sammen!

Jeg har nettopp fått vite at jeg er gravid, rundt 5+2 dager, og er veldig i tåkehavet rundt hva som er vanlig osv framover. Har vært på min første legetime med fastlege, hun var veldig rolig og ber meg om å bestille time igjen til henne rundt uke 10 for en svangerskapsjournal. Har veldig lite symptomer, ømme bryster, tissepauser stadig vekk og sliten, men svært lite i forhold til hva jeg leser rundt omkring. Hva ville dere gjort om dere var meg?

Syns det er for tidlig å dele nyheten med for mange, så kan ikke snakke med så mange om dette.. håper på svar fra dere som vet.

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om... :)
Er det det at du har lite symptomer som plager deg eller at du ikke vet om du skal si det til noen?

Ville du/dere ha fått en tidlig ultralyd eller bare vente som fastlegen sa?

Spurte hun også om hvordan det var med å få ultralyd i uke 12, men da måtte jeg til en privatklinikk? Sendte mail til de for å høre, men de sa jeg måtte få konsultasjon fra fastlege..?

Ville du/dere ha fått en tidlig ultralyd eller bare vente som fastlegen sa?

Spurte hun også om hvordan det var med å få ultralyd i uke 12, men da måtte jeg til en privatklinikk? Sendte mail til de for å høre, men de sa jeg måtte få konsultasjon fra fastlege..?
Jeg vet ikke hva prosedyren er der hvor du hører til men her må man må henvisning fra fastlege til tidlig UL.om ikke må man "kjøpe" privat.. har ikke vært nødvendig med konsultasjon fra lege såvidt jeg vet... :)

Ang tidlig UL så gir ikke legen det med mindre det er en grunn for det, og det vet jeg ikke om du har? Noen er snillere en andre, slik som min.. jeg får tidlig UL pga jeg mistet forrige og er veldig bekymret generelt nå... mens andre leger kan være skikkelig drittsekker og nekte deg for du ikke har mistet 3 ganger...
Edit: sier ikke at de som følger reglene er drittsekker,var litt hissig da jeg skrev :) haha!

Last edited:
xsmile5Okei, jeg må vel bare senke skuldrene og la dagene gå.. det er vel forskjell fra graviditet til graviditet med tanke på symptomer osv.. Mange tanker som surrer første gang uten noen som kjenner mye til dette rundt meg som jeg kan snakke med. Hehexsmile5

xsmile5Okei, jeg må vel bare senke skuldrene og la dagene gå.. det er vel forskjell fra graviditet til graviditet med tanke på symptomer osv.. Mange tanker som surrer første gang uten noen som kjenner mye til dette rundt meg som jeg kan snakke med. Hehexsmile5
Jeg har heller ikke noen særlige symptomer og er småbekymret av og på pga det.. men prøver å ta det med ro og tenke jeg er heldig.. :) noen er bare velsignet med lite symptom :)

Eneste symptome jeg har om dagen er veldig trøtt og uggen. Spessielt om kvelden. Ellers er det veldig lite. Var nettopp på tidlig ultralyd og der så vi et bankende hjertet. Er nå 6+5, spurte også om det va normalt med så lite symptomer og da svarte han det var like vanlig å ha lite symptomer som å ha mange. Det vanligste symptome var trøtthet.

Vær glad for lite symptomer [emoji4] men uansett så er du ikke svare langt på vei da det kan fortsatt komme [emoji4] ang tidlig ul, så må det betales hos en priavtklinikk. Om den klinikken du snakket med ba om henvisning fra legen så var ikke det en priavtklinikk :)

Okei, takk for svar! Litt roligere nå, mtp symptomer. får vel bare være glad så lenge man er i forholdsvis bra form.

Okei, da får jeg sjekke litt videre. Men trodde det var en privatklinikk. Får undersøke litt mer :)

Jeg er 8+5 og mine symptomer har vært:
noe treg mage
vært trøtt
noe ømme bryst
murringer i magen.

Men aldri alt på en gang. Jeg fikk beskjed av legen om å kose meg med å være så frisk og ikke ta noe for gitt, for plutselig ligger jeg der med kvalme, oppkast, forstoppelse, cravinger, ingen matlyst osv.

Vil tro du er i ca samme gate? :-)

Det stemmer ganske godt ja, verking i korsryggen er også en stor del av hverdagen. Men det et godt å se at det er normalt med både mange og færre symptomer! Det er jo lov å håpe på at man kan slippe litt billig unna :)

Back
Topp