Hjelp!

Roli15

Betatt av forumet
Himmelbarn
Gutten vår på snart 5 mndr har nå gått over en uke uten avføring! :( Morsmelk er hovednæring, en dag innimellom får han mme på flaske (kun én) og han begynte med små smaksprøver av grøt (maisgrøt med banansmak) da han ble 4 mndr.
Fram til han var 3 mndr hadde han avføring minst én gang pr dag, deretter har det vært litt forskjellig. Det lengste han har gått har vært 4 dager og han har ikke virket nevneverdig plaget med det.
Nå som det derimot nærmer seg 9 dager viser han tydelig ubehag, gråter og spenner kroppen som om han må bæsje men holder igjen fordi han har vondt. Han promper en del og han er generelt mer urolig og sutrete.
Vi har prøvd å massere magen, gi varmt bad og "sykle" med beina.
I går kjøpte vi sviskedrikk fra Nestlé (fra 4 mndr) i håp om at det skal få fart i sakene. Han har fått ca. tre-fire babyskjeer pr gang tre ganger siden i går kveld, men foreløpig skjer det ikke noe.

Noen tips til hva vi kan gjøre for å hjelpe han? Det er så vondt å se på at han har det vondt...
 
Forhør dere med helsesøster om å bruke litt laktulose fra apoteket, gjør underverker her når lille ikke har hatt avføring på en god stund [emoji4]
 
Tusen takk for gode råd :)
Nå har jeg snakket med helsesøstervakten på helsestasjonen. Siden ikke noe av det andre hadde hjulpet enda anbefalte hun malt i melken og å kutte ut smaksprøvene for en liten periode, og prøvde å berolige meg med at det nok snart kommer.
Vi skal på 5-mndrs kontroll og ta vaksine om to dager, så jeg håper inderlig han har fått tømt seg innen da!
Jeg har Laktulose stående som jeg brukte selv etter fødselen, men vil vente litt med den og heller høre med helsesøster på kontrollen om det ikke skulle gå som jeg håper til da ;)
 
Tusen takk for gode råd :)
Nå har jeg snakket med helsesøstervakten på helsestasjonen. Siden ikke noe av det andre hadde hjulpet enda anbefalte hun malt i melken og å kutte ut smaksprøvene for en liten periode, og prøvde å berolige meg med at det nok snart kommer.
Vi skal på 5-mndrs kontroll og ta vaksine om to dager, så jeg håper inderlig han har fått tømt seg innen da!
Jeg har Laktulose stående som jeg brukte selv etter fødselen, men vil vente litt med den og heller høre med helsesøster på kontrollen om det ikke skulle gå som jeg håper til da ;)

Eller enda bedre - Serverer alt i fanget til helsesøster :p Lykke til! Håper det løser seg snart!
Her har malt og svisker null effekt. Prøvd det flere ganger nå, ved smaksprøver blir hun så forstoppelse at det er helt latterlig. Ammer ofte, så det er nok ikke fordi hun får for lite mm.... :O
 
Eller enda bedre - Serverer alt i fanget til helsesøster :p
Haha! Det hadde vært noe! :p Vel, får inderlig håpe at det ordner seg snart.
Heldigvis har han ikke virket så plaget i dag som i går, og i ettermiddag kom det faktisk en liten dæsj i bleia :D Håper det er starten på noe stort :p
Skal kutte ut smaksprøver ett par dager, så får vi se. Også kunne jeg gi litt vann (3 ss i døgnet).
 
Her er vi på dag 7 uten avføring! Han er 5 mnd i morgen og får kun mm. Skal på babysvømming i morgen og kontroll på torsdag, håper det kommer før det! Blir kluss med veiing om han er 9 dager uten avføring og veies[emoji50]
 
Her er vi på dag 7 uten avføring! Han er 5 mnd i morgen og får kun mm. Skal på babysvømming i morgen og kontroll på torsdag, håper det kommer før det! Blir kluss med veiing om han er 9 dager uten avføring og veies[emoji50]

Mini'n min fikk unna tre (!) bleier i går, så formelig lettelsen i ansiktet hans :) :)
Håper det ordner seg for din lille også <3
 
Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye. Det er litt tøffere for den lille kroppen å fordøye fast føde kontra MM og MME. Min har fått en flaske MME per dag og blitt ammet resten fra cirka tre måneder. Avføringsmønsteret varierte veldig.

Hvis du har fått beskjed om å kutte ut fast føde, så ville jeg forsøkt det en ukes tid. Vi begynte med fast føde for en uke siden, og det har vært ekstremt mange bæsjebleier hver dag! Og nå plutselig er det maks to bleier daglig.
 
Samme problem her. Satte lille på do faktisk og da kom det . Måtte prøve en to tre ganger så fikk hun det ut. Verdt å prøve kanskje: ( nå gjør hun både nr1 og 2 på toalett hver dag [emoji1360][emoji3]
 
Samme problem her. Satte lille på do faktisk og da kom det . Måtte prøve en to tre ganger så fikk hun det ut. Verdt å prøve kanskje: ( nå gjør hun både nr1 og 2 på toalett hver dag [emoji1360][emoji3]

Hvordan gjorde du det? Brukte du dosete eller holdt du henne bare over?
 
Får så ondt i meg når lille sliter med magen. Vi pleier å massere magen, og da kommer det veldig ofte. Har fungert både før og etter han begynte med fast føde. Helsesøster viste meg hvordan på en kontroll, og det har vært gull!

Så "sykler" vi. Gir også litt sviskesaft eller sviskemos som mellommåltid innimellom, eller blander det i grøten noen ganger. Og han drikker vann til grøten. Blander grøten tynn :)
 
Får så ondt i meg når lille sliter med magen. Vi pleier å massere magen, og da kommer det veldig ofte. Har fungert både før og etter han begynte med fast føde. Helsesøster viste meg hvordan på en kontroll, og det har vært gull!

Så "sykler" vi. Gir også litt sviskesaft eller sviskemos som mellommåltid innimellom, eller blander det i grøten noen ganger. Og han drikker vann til grøten. Blander grøten tynn :)

Vi har også forsøkt alt dette, men må visst bare "godta" at han er treg i magen. Vann vil han ikke ha - bare griner på nesa og spytter ut! Fikk tips om å blande inn bitte litt appelsinjuice for smakens skyld i starten og så bruke mindre juice etterhvert. Det skal prøves.

Men kan du beskrive for meg hvordan dere utfører magemassasjen? Kanskje det er noe vi kan gjøre annerledes her :)
 
Vi har også forsøkt alt dette, men må visst bare "godta" at han er treg i magen. Vann vil han ikke ha - bare griner på nesa og spytter ut! Fikk tips om å blande inn bitte litt appelsinjuice for smakens skyld i starten og så bruke mindre juice etterhvert. Det skal prøves.

Men kan du beskrive for meg hvordan dere utfører magemassasjen? Kanskje det er noe vi kan gjøre annerledes her :)

Ja. Han drikker ikke så mye vann her heller, men litt. Tilbyr ganske ofte under måltidet :)

Klart. Har babyolje på hendene mine, så legger jeg hånda på tvers øverst på magen hans, og drar den sakte nedover, så gjør jeg det samme med andre hånda, og fortsetter slik til jeg har gjort det til sammen 10 ganger. Det skal ikke være slik at man bare stryker, må være litt trykk, som en massasje, men selvfølgelig ikke slik at babyen får ubehag eller noe sånn. Så fortsetter jeg med å legge håndflata ganske langt ned, midt på magen, med fingrene mine pekende mot(min) venstre, og dreier hånda sakte mot høyre, håndflata skal ikke bytte plass. Gjentar 10 ganger. Så tar jeg opp beina hans og sykler fort, pleier å telle raskt til 100. Så til slutt legger jeg tomlene mine som en slags akupunktur under fotene hans, du tar tomlene under stortåa og fører tomlene litt ned mot hælen, akkurat der du kjenner det går innover, og holder med litt trykk der, og tar beina opp som om han skulle sitte på huk. Så holder jeg der ei stund, evt. slipper opp og holder litt til. Han pleier da å ta i. Så gjentar jeg hele greia inntil 3ganger.
 
Ja. Han drikker ikke så mye vann her heller, men litt. Tilbyr ganske ofte under måltidet :)

Klart. Har babyolje på hendene mine, så legger jeg hånda på tvers øverst på magen hans, og drar den sakte nedover, så gjør jeg det samme med andre hånda, og fortsetter slik til jeg har gjort det til sammen 10 ganger. Det skal ikke være slik at man bare stryker, må være litt trykk, som en massasje, men selvfølgelig ikke slik at babyen får ubehag eller noe sånn. Så fortsetter jeg med å legge håndflata ganske langt ned, midt på magen, med fingrene mine pekende mot(min) venstre, og dreier hånda sakte mot høyre, håndflata skal ikke bytte plass. Gjentar 10 ganger. Så tar jeg opp beina hans og sykler fort, pleier å telle raskt til 100. Så til slutt legger jeg tomlene mine som en slags akupunktur under fotene hans, du tar tomlene under stortåa og fører tomlene litt ned mot hælen, akkurat der du kjenner det går innover, og holder med litt trykk der, og tar beina opp som om han skulle sitte på huk. Så holder jeg der ei stund, evt. slipper opp og holder litt til. Han pleier da å ta i. Så gjentar jeg hele greia inntil 3ganger.

Tusen takk for beskrivelse! Dette må vi prøve :)
 
Tusen takk for beskrivelse! Dette må vi prøve :)

Får håpe det hjelper :) helsesøstra sa at om det ikke kommer med det samme så er det med på å myke opp uansett, og i alle fulle fall så har det verdi i det at man får hud mot hud-kontakt osv.
 
Back
Topp