Hjelp!

Asnnie

Asnnie
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Augustlykke 2015
William på 5 mnd snart er verdens mest fantastiske gutt og alltid glad. Han sovner etter 1,5 time våkentid i vognen helt selv uten problemer på dagtid og sover 1-2 timer. Sover ca 5 timer på dagtid! MEN når natten kommer er han umulig å legge!! Han sover i sprinkelsengen på rommet vårt. Han sover siste lur ca 16-17 og vi prøver å legge han alt fra 19-21 for å se hva som er best for han, men uansett hva er han umulig. Han bare ligger og leker i sengen, prater og hyler(glad hyling)! Har også prøvd flere ganger å legge han når han er døsig, før han sovner, men han våkner og er sprelsk med en gang! Føler vi har prøvd alt og jeg begynner å bli gal! Det går ikke med for eks opp-ned-kuren osv da han sjeldent gråter og er lei seg, men leker og skriker av glede! Man ser at han er trøtt, for tar jeg han opp sovner han på meg ganske fort, men våkner ofte når jeg legger han og vil uansett ikke at han skal bli vant til å sove på meg! Han er vant til å sove tett i vognen så har prøvd med dyner rundt han så det blir tett, og uten! Noen som har bra tips å komme med? Det som plager meg mest er at han pga dette sover alt for lite i løpet av døgnet. Blir kun 13-14 timer på en dårlig dag!

Hmm, har ikke så mange tips å komme med for matheo sovner stortsett greit, så lenge han ikke plages av magen. Han legger seg ved 20-21 tiden og sover til 08-09 med et måltid i mellom. Han har begynt å bli veldig skravlete ved måltidet om natta så bruker litt tid på å sovne etter dette, men jeg bare koser på han og sier natta så sovner han igjen. Han sover fortsatt i babynestet, uten det sliter han med å sovne. Men han kan ikke ha kosen i senga, for han bare kaver og tuller med den. Han sover alt fra 1-4 timer på dagtid.
Vet at noen sier at kamillete er beroligende og det finnes i babyte fra holle. Kan det være vært å prøve litt av det før han skal sove? Eller en flaske melk ved senga?

Har han hatt en sånn surreperiode før? Veldig vanlig å ha det, gjerne ved 4 mnd alder.

Eller tenner?

Har det samme her, i to omganger, og nå nylig dukket den første tanna opp.

Sover sikkert for lite vår, natta er på ca 11 timer. Og så sover hun vanligvis 3x30 minutter på dagen. Kan slå til med 1,5 time. Tilsammen blir det 12,5-13,5 timer pr døgn. Kanskje din trenger mindre søvn nå?

Ingen gode råd, sovner ikke selv mini her. Blitt ganske grei å legge i det siste allikevel da :) Men er 13-14t så lite? Vet min sover mindre enn snittet altså, men sover han 13t er det fantastisk bra! Sover vanligvis 11-12t, mens det tidligere ofte var 10 timer i døgnet. Min er litt over 4 mnd. Vet ikke hvor gammel din er, men så lenge han virker fornøyd så går det nok fint.

Her prøver vi å begrense soving etter 17, og da sovner han i 20-21tiden. Blir han trøtt før det får han sove 5-10min på brystet mitt. Kommer sikkert til å justere sovingen på dag til senest 16 etterhvert som han legges tidligere. Sover ca 3-4t på dag her.

Ok godt å høre at deres sover like "lite"! Leste at de bør sove minst 14-16 timer i hans alder så ble litt redd ;) han blir 5 mnd på tirsdag! Jeg har prøvd å kutte ned på dagsovingen i dag og får se hvordan det går ;) han sover jo så godt i vognen ute og ikke vil jeg vekke han, samtidig som han ikke klarer å ikke sove når han er trøtt på dagen, men i dag er det -13 grader her så da sover han i sengen sin, der det tar lenger tid før han sovner samtidig som han sover mye kortere perioder der! Så håper det funker :) vet at tennene er på vei, han klør og sikler mye, men har holdt på over en mnd så det kan vel ta tid!

Min stemor hadde akkurat samme problemet med stebroren min, hun prøvde alt! Og hun visste i teorien skulle det å fjerne en lur på dagtid gjøre han overtrøtt og enda vanskeligere å legge, men det var det som funka for henne.
I 20:00 tiden var han så trøtt at han nesten sovna ved matfatet hver kveld og sov som en champion. Sikkert verdt et forsøk dersom du ikke har prøvd?:/ er ikke selv for å "torturere" barna med å holde dem våken, men dersom ingenting annet funker?

Jeg ville prøvd å ikke la babyen sove så mye som 5timer på dagtid. Om dere står opp 8-9 så ville jeg hatt lur på tilsammen 3 timer, og lagt babyen i 20 tida. Alle er jo forskjellige, så ikke sikkert det funker. Men totalt søvnbehov i denne aldern er 15timer ca. Det er jo individuelt. :)
Men har også inntrykk av at veldig mange er vanskelige å legge om kvelden fra 4mnders alder til 6mnders alder. Deriblant alle mine tre varn har vært/ er det :p

Mi jente sover 12 timer på natta, og 4x40 minutter iløpet av dagen. Hun er 4mnd idag. Hun legger seg 19, men har i det siste vært vanskelig å legge. Hun kaver og styrer mye! I går prøvde vi å bare la henne ligge alene på rommet(hun gråter ikke), og da sovnet hun mye raskere enn når vi sitter ved siden av og styrer med smokken.

Mi jente sover 12 timer på natta, og 4x40 minutter iløpet av dagen. Hun er 4mnd idag. Hun legger seg 19, men har i det siste vært vanskelig å legge. Hun kaver og styrer mye! I går prøvde vi å bare la henne ligge alene på rommet(hun gråter ikke), og da sovnet hun mye raskere enn når vi sitter ved siden av og styrer med smokken.
Kan tenke meg at han kanskje er lik, for høres ut som om han blir ekstra vilter når vi kommer inn ;) får se hvordan det blir i kveld!

Jeg ville prøvd å ikke la babyen sove så mye som 5timer på dagtid. Om dere står opp 8-9 så ville jeg hatt lur på tilsammen 3 timer, og lagt babyen i 20 tida. Alle er jo forskjellige, så ikke sikkert det funker. Men totalt søvnbehov i denne aldern er 15timer ca. Det er jo individuelt. :)
Men har også inntrykk av at veldig mange er vanskelige å legge om kvelden fra 4mnders alder til 6mnders alder. Deriblant alle mine tre varn har vært/ er det :p
Ja, han styrte det nesten selv i dag da han sov inne i stedet for ute som han pleier da det var for kaldt! Sov bare 1 t + 40 min fordelt på to lurer da det tok han en evighet å sovne også :) har nå holdt han våken siden 15.30 og tenkte prøve rundt 19! Krysser fingrene ;)

Min stemor hadde akkurat samme problemet med stebroren min, hun prøvde alt! Og hun visste i teorien skulle det å fjerne en lur på dagtid gjøre han overtrøtt og enda vanskeligere å legge, men det var det som funka for henne.
I 20:00 tiden var han så trøtt at han nesten sovna ved matfatet hver kveld og sov som en champion. Sikkert verdt et forsøk dersom du ikke har prøvd?:/ er ikke selv for å "torturere" barna med å holde dem våken, men dersom ingenting annet funker?
Ble slik naturlig i dag da han sov inne i stedet for ute pga kulde! Sov dobbelt så lite som vanlig og våken siden 15,30 så får nå se hvordan det blir om jeg prøver å legge han rundt 19! Han er betydelig trøtt nå i hvertfall. Liker ikke å ikke la han sove nå som han er så trøtt, men av erfaring sover han kanskje 40 min da og er våken til 22-23, så prøver uten :) håper det funker!

Har samme problem her. Bare kaver, glad-prating og klaging om hverandre. Han er jo kjempe trøtt, og kan sovne flere ganger, men skvetter akkurat idet han sovner og så er det pån igjen.

Oppdatering:
Nå er det løst :) bestemte meg for at han skulle få styre helt selv, og virket som om han har blitt overtrøtt når jeg prøvde å ikke la han sove etter 15-16 for at han skal sovne rundt 19. Så nå sover han gjerne en 30-60 min rundt 16-17, og så viser han tydelig når han blir trøtt og vil sove for natten, men blir som oftest rundt 19-20, men ingen faste klokkeslett, han velger! Sover mellom 15-16 timer per døgn, virker som om han er en med stort søvnbehov :) Glad gutt, glad mamma❤️

så viser han tydelig når han blir trøtt og vil sove for natten, men blir som oftest rundt 19-20, men ingen faste klokkeslett, han velger! Sover mellom 15-16 timer per døgn, virker som om han er en med stort søvnbehov :) Glad gutt, glad mamma❤️
Så bra!
Leste meg igjennom her og ser at du kom til løsningen :happy:
Skulle til å skrive at jeg mener at gullingene våre er altfor små til å 'kutte ned på sovingen'. Tror det beste er å styre selv en stund til.
Vi hadde en likens periode hvor vi plutselig gikk bort i fra rutinen med å sove ute i vogna. Da var det liksom at han ikke skjønte det var natta. Nå har vi heldigvis rettet det igjen :shy: Han trilles ute uansett vær. Hvis det er kaldere enn -10 (noe som vi har hatt i en laaang periode nå) så triller vi ham rett inn i en kjølig bod vi har hjemme :laughing002 Det funker! Han sover alt fra 1-4,5 timer. Klarer som regel å våke i 2 timer, så rytmen går etter det.

Back
Topp