HJELP

Bkno5791452

Andre møte med forumet
Jeg har en vennine som føler seg helt hjelpesløs. Hun har et barn fra før å er nå gravid med nr 2. Fødselen med nr1 var en traumatisk opplevelse. Hun har diabetes å fødte en stor jente på over 4kg. Hun fikk totalruptur grad 4. Den gang fikk hun beskjed på føden at neste gang hun ble gravid skulle hin få planlagt KS. Men nå.. Samme sykehus(ny overlege) ser ikke grunnen til å invilge henne dette. Hun tar det kjempe tungt, å klarer ikke lenger å glede seg over svangerskapet. Skal sies at vi bor i nordland. Hun henveder seg nå til Bodø. det neste sykehus som tar i mot diabetesfødene er trondheim. Hvordan kan man gå fram for å få ks? Evnt sykehusbytte?

Jeg vet jo ikke helt reglene, men er det ikke fritt sykehusvalg? Går jo an å ringe de for å spør! Lykke til :)

Det er fritt sykehusvalg, men hvordan funker det? Fastlegen vill ikke sende henvisning siden det er 50mil unna hær vi bor. Hvordan går man fram for å bytte sykehus da?

Har hun snakket med jm og psykolog osv?
Jeg hadd ringt rundt og valgt et annet sykehus som vil innvilge det :)

Har hun snakket med jm og psykolog osv?
Jeg hadd ringt rundt og valgt et annet sykehus som vil innvilge det :)
Hun har et skriv fra jm og gynekolog fra sylehuset hær vi bor dær de anbefaler KS. men overlegen i Bodø vill ikke høre, å mener hun bare skal føde vanlig :-/ Bodø er 20mil unna hær. Å tr.heim er det neste nermeste, som er 50mil unna :-/ så det er litt vanskelig å ringe rundt å velge et annet sykehus

Hun har et skriv fra jm og gynekolog fra sylehuset hær vi bor dær de anbefaler KS. men overlegen i Bodø vill ikke høre, å mener hun bare skal føde vanlig :-/ Bodø er 20mil unna hær. Å tr.heim er det neste nermeste, som er 50mil unna :-/ så det er litt vanskelig å ringe rundt å velge et annet sykehus

Jordmor og gynekolog bør vite hva hun skal gjøre eller kunne snakke med de i Bodø. Jordmor skal også kunne søke om fødested for henne ett annet sted, som f.eks. St. Olav.
Så håper jeg virkelig hun får gjennomslag og hjelp, vet selv hvor frustrerende det er å bli lovet planlagt ks i forkant, men når man først blir gravid så ombestemmer de seg. Skulle ikke vært lov.

Jordmor og gynekolog bør vite hva hun skal gjøre eller kunne snakke med de i Bodø. Jordmor skal også kunne søke om fødested for henne ett annet sted, som f.eks. St. Olav.
Så håper jeg virkelig hun får gjennomslag og hjelp, vet selv hvor frustrerende det er å bli lovet planlagt ks i forkant, men når man først blir gravid så ombestemmer de seg. Skulle ikke vært lov.
Nei det skulle ikke vært lov! Fastlegen henviste henne nå til gynekolog hær, svaret ble " finner ongen grunn til å ta henne inn hær, henviser derfor til fødested Bodø" dær kommer hun direkte til overlegen som nekter henne KS. Vi skal sette oss ned i morgen å ringe rundt, håper det kommer en løsning snart, siden det ikke er noe gøy å gå sånn hær. Trodde nesten det var "lovpålagt" at man fikk velge selv om man ville føde normalt eller KS. etter ruptur 4

Huff, for en fæl situasjon.

Jeg har vært borti nesten det samme skademessig. Jeg fikk ruptur 3 c, men mye plaget med lekkasjer og luft etterpå så måtte opereres en gang til noen mnd etter.

Jeg fikk planlagt ks med neste uten problemer.

Men jeg tror mye kommer an på om hun har hatt og har plager i etterkant av rupturen dessverre. Har man ikke plaget mener de vel at da skal det ikke være noe problem :-(

Jeg har bare halve lukkemuskelen intakt nå, så jeg løp en stor risiko ved å føde vaginalt igjen. Kunne risikert pose på magen hvis jeg hadde fått en ny ruptur.

Og det er jo det som er problemet for venninna di også, man vet jo ikke hvordan vevet i mellomkjøttet er etter den første fødselen.

Er det lenge siden hun fødte første?

Back
Topp