Hjelp..

ååå får så fnatt av sånne folk som sier at babyen blir bortskjemt!!
Som om det var en hund man hadde fått liksom!

Hvor lenge har man baby-perioden da..6-9mnd..bare en bitteliten stund sammenlignet med et helt liv.

DE har ligget trangt inni en varm vuggende mage til de kommer ut, selfølgelig vil de være nær mammaen sin.

Det finnes ingen fasit på det..min eldste sov fint i sprinkelsenga (svøpt i teppe) fra han var nyfødt
Min yngste sov oppå meg til han var 6mnd, og måtte bysses i søvn hver kveld..

Forskjellige babyer har forskjellige behov :)

Som mamma gjør man det som barnet har behov for, ikke det som er mest praktisk og lettvint og behagelig for seg selv. Enkelt og greit ;) Ikke hør på alle andre som ber deg gjøre noe du selv føler er feil. Stol på mammahjertet ditt ❤️

Det er mange fordeler med nærhet, det reduserer stresshormoner hos både baby og mor, det gir varme siden nyfødte ikke produserer egen varme selv de første ukene, det øker melkeproduksjon, det er søvndyssende, beroligende, smertelindrende (ved feks mageknip) pga endorfiner som utløses, det styrker morsfølelsen og det gir barnet følelser om at det ikke er alene som igjen styrker barnets selvfølelse.
Det er også mange fordeler med at babyen ligger mye på brystet. Både fordi melkeproduksjon blir stimulert (de første dagene og ukene setter standarden for produksjonen hele ammeperioden) og fordi babyen får små og hyppige måltider som motvirker fordøyelsesbesvær og sørger for et gjevnt stabilt blodsukker.

Og det finnes mange negative konsekvenser av babyer som blir tvunget til å ligge alene mot son vilje. Både når det gjelder fysisk og psykisk helse og sosial læring.

Kan forresten anbefale å lese om fjerde trimester ;) ligger en artikkel på BV om det mener jeg ;)

Ikke hør på andre, stol på deg selv.
Selvsagt kan det bli litt stress med avvenning, men ikke verre enn at du overlever.

Ikke hør på alle andre sine meninger om hvordan du vil ha det med din baby. Dette bestemmer du selv.

Jeg gjorde som deg. Min datter er nå snart 2 år å hun sov fint i sin egen seng fra hun var ca 5 mnd. (Da på samme rom som oss, å flyttet til egent rom når hun var ca 1 år) Hun liker fortsatt sovne hos meg, men det er min og hennes tid sammen hver kveld, å jeg elsker det.
Nyt tiden sammen å stol på deg selv.
Gratulerer som nybakt mor :D

Kos deg med babyen din å gi blanke i hva andre mener! Har det akkurat som deg, nå er min blitt litt større da men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt at han blir sååå bortskjemt av å sove på meg....

Folk legger seg borti ALT! Og tilogmed uten riktige fakta åpner de munnen å forteller at Sånn&Sånn er det :/:/
Som flere sier, KOS deg med babyen din <3

Jenta mi sovnet på puppen til hun var i alle fall seks måneder. På den tiden begynte jeg å få behov for å få puste litt, og prøvde å legge henne i vognen og heller trille henne i søvn på dagtid, og det gikk helt fint. Jeg ammet når hun ville ha, og lot henne sove på meg ofte. Har i dag en trygg og god toåring som sover godt i sin egen seng på natten. :)

Følg magefølelsen, du! :)

Kos deg med babyen din.

Mine ble også ammet i søvn, og vi samsov lenge.

Men nå bare synger jeg og sier god natt. De har blitt store.

Jeg gleder meg til å få en liten i senga vår igjen

Min sovnet ved puppen, og ble vanskelig å legge etter hvert. Slet med sovingen på dagtid, og han våknet oftere og oftere om kvelden og jeg måtte inn og amme hver gang. Holdt på slik i et halvt år, før jeg tok kampen med avvenning om kvelden. Da sov han straks mye bedre på dagtid og.

Sier ikke det er feil å la ham sove på deg, men mitt råd er å venne ham på å sove over alt, så han ikke får en brystkasse eller pupp som søvnassosiasjon. Det blir slitsomt i lengden.

Jeg samsov med yngste her til hun var 13 mnd jeg før hun fikk eget rom ;-)
Gikk helt fint :-D

Du kan aldri skjemme bort en så liten baby. De trenger nærheten og kosen, så gjør det som du føler er best for dere :-)

Jeg hadde kenguru baby de første mnd, han sov på meg eller rett ved siden av meg, sovnet under amming, måtte sitte i fanget når jeg spiste og var ute på noe, når jeg måtte lage mat og måtte legge han ned var det full krise. Jeg tenkte jaja du trenger nærheten la deg få det... Nå er han snart 5 mnd og jeg ser kjempe utvikling kan legge ham ifra seg, han takler å sove alene osv... Ikke gjort noe spes men gitt han nærhet når han trengte det. Reslutatet er en trygg og god baby og lite grining frem til nå. Stol på deg selv og hjertet ditt;)

For en baby er den kontakten og tryggheten utrolig viktig! Ikke hør på andre, og kos deg masse med babyen <3 jeg ammet i søvn til han var 10 måneder, ikke noen uvaner her ;-)

Hvilket nek er det som forteller deg dette? Tuppa mi på 5 mnd trenger fortsatt mammaen sin for å sovne og for å sove trygt og godt. Det går over tidsnok :)

Babyen har det best inntil deg:) Mine fikk alltid sovne på meg eller på puppen. Det er det beste som finnes:)

Back
Topp